An array index is out of range.
Fra : Peter Nielsen

Dato : 02-09-02 21:09

Hejsa... jeg har lige kortet min kode lidt af så den ik fylder så
meget...
så vil jeg gerne be jer om at sige mig hvad fejlen... ka bare
ikke se den :(

<form action="editgroups.asp?mode=places" method="POST">
<%
set place_rs = conn2.execute("SELECT * FROM places WHERE
alfa4name = '"&
StrSQL &"' ORDER BY placenr")
do untill place_rs.EOF
%>

<input type="text" name="<%=place_rs("id")%>"
value="<%=place_rs("placenr")%>" size="3">
<%
place_rs.movenext
loop
%>
<input type="submit" name="update" value="opdater">

[Der er id self et unikt id autonummeret... og placenr er den
placering hver
post skal have i tabellen.. og den som jeg vil have ændret]

<%
If request.querystring("mode") = "places" then
dim placeX
set rs = conn2.execute("SELECT * FROM places ORDER BY id")
Do until rs.EOF
placeX = rs("id")
response.write request.form(placeX)
If request.form(placeX) = "" then
response.write request.form(placeX)
Else
response.write request.form(placeX)
conn2.execute("UPDATE places SET placenr="&
request.form(placeX) &"
WHERE id="& placeX)
End If
rs.movenext
loop
End If
%>

Jeg vil simpelthen have den til at tjekke alle punkterne i
places-tabellen
igennem og så ændrer alle placeringer til det de ska være...
men... den melder fejlen her:

Request object error 'ASP 0105 : 80004005'

Index out of range

/admin/editgroups.asp, line 145

An array index is out of range.

Og den linie der blir nævnt er altid den hvor
request.form(placeX) blir
brugt...

Håber i kan hjælpe mig...

/Peter Nielsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-09-02 22:13

Peter Nielsen skrev:

> Hejsa... jeg har lige kortet min kode lidt af så den ik fylder så
> meget...

Hej - kunne du så ikke lige fortælle hvordan din linje 145 ser ud?

> response.write request.form(placeX)

Er det den her?

> If request.form(placeX) = "" then
> response.write request.form(placeX)

Eller en af de to her?

> response.write request.form(placeX)

Den her?

> conn2.execute("UPDATE places SET placenr="&
> request.form(placeX) &"
> WHERE id="& placeX)

Eller måske den her?

> Og den linie der blir nævnt er altid den hvor
> request.form(placeX) blir
> brugt...

Kan du se problemet?

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Peter Nielsen

Dato : 03-09-02 12:53

Jaja.. men det er ligemeget hvis jeg fx smider et ' foran den første
linie
(dvs den med response.write.. hvilket det så var der) så melder den
bare
fejl i den næste i stedet... der er lissom et eller andet galt med det
der
request.form(placeX)

/Peter

Jens Gyldenkærne Clausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

Fra : Chrisser

Dato : 03-09-02 12:58

"Peter Nielsen" <morticuz@ejet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bare
> fejl i den næste i stedet... der er lissom et eller andet galt med det

Hvorfor bruger du Request.Form(), det er kun til at hente oplysninger der
har været sendt i en formular
- du har lige læst en variabel fra et rs ind i placeX, derfor kan du bruge
den direkte ....
- og hvis du har en formular med et felt der hedder placeX, så er du nødt
til at kalde den noget andet
- ex.: placeXX = Request.Form("placeX")
MVH
Chrisser

Fra : Chrisser

Dato : 03-09-02 13:10

Hej igen igen
Jeg har lige kigget på din kode igen, er det fra 2 forskellige sider, for så
giver det efterhånden mening...
Du har i din form et felt der hedder "placenr", hvis du vil hente det ud når
formen er submittet skriver du:

*placeXX = Request.Form("placenr")* istedet for *response.write
request.form(placeX)*
( du skal også huske pingerne, se nederst)

MEN
// - du henter samtidig en variabel ud fra endnu et rs :
placeX = rs("id")

ANG PINGER:
Det du gør nu med disse to linier er:
placeX = rs("id") ' her indlæses ex
56 i variablen *placeX*
response.write request.form(placeX) ' her prøver du at læse
element nr 56 i din formular, FORDI du har glemt pingerne, sættes du
' på prøver du at læse feltet placeX - men det hed placenr, ikke ???

Eller har jeg helt misforstået noget ????
- husk hvis du kopierer kode ind fra flere filer at skrive tydligt hvilken
kode & hvorfra, det letter læsningen & froståelsen meget og du får et
hurtigere svar. Hvis mit svar også er helt hen i vejret så prøv lige at
smide det ind igen, denne gang med tydelige forklaringer

Chrisser

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-09-02 13:04

Peter Nielsen skrev:

> [...]
> melder den bare
> fejl i den næste i stedet... der er lissom et eller andet galt

O.k. Forslag:

Prøv at skrive placeX ud - kommer fejlen første gang du laver
Request.Form eller først efter et antal iterationer.

Prøv at fjerne update-sætningen (jeg ved godt at det ikke løser dit
problem, men det kan give et fingerpeg om hvad der er galt).

Virker det overhovedet at bruge Request.Form(<talværdi>)? (hvis du
ikke selv er overbevist, så prøv).

PS: Gider du kigge lidt på din citatteknik? Det er lettere at læse
og besvare indlæg hvis man svarer under det man citerer, og i
øvrigt kun citerer det der er nødvendigt for at forstå svaret. Se
eventuelt siden her: <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.

--
Jens Gyldenkærne Clausen