Lokal adresse til Global adresse?
Fra : Carsten Madsen

Dato : 20-02-01 18:37

Jeg har adgang til en server med MySQL, men jeg kender kun dens lokale
adresse (= 10.*.*.*) hvilket er fint nok på min ene hjemmeside. Jeg vil
imidlertid gerne have adgang til databasen udefra på min anden hjemmeside og
skal hertil bruge den globale adresse - hvis den findes.

Hvordan kan jeg finde ud af om der er en global adresse - og hvad den i så
fald er - uden at spørge min WebMaster?

MVH
Carsten

Fra : Mickey

Dato : 20-02-01 20:58

"Carsten Madsen" <carstensm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal hertil bruge den globale adresse - hvis den findes.
>
> Hvordan kan jeg finde ud af om der er en global adresse - og hvad

det er ikke sikkert den har en global adresse...

- og det er heller ikke sikkert MySQL tillader connections fra andre
end localhost/hosts på lokalnettet

Fra : Thomas Jensen, pil.d~

Dato : 21-02-01 09:04

On Tue, 20 Feb 2001 18:36:49 +0100, "Carsten Madsen"
<carstensm@hotmail.com> wrote:

> [...]
>skal hertil bruge den globale adresse - hvis den findes.
>
>Hvordan kan jeg finde ud af om der er en global adresse - og hvad den i så

jeg formoder du ikke har shell-adgang?

prøv at smid en php-fil ind m. phpinfo()

Søg efter Hostname... m. lidt held er der knyttet lidt dns til det
navn.

Ellers HTTP_SERVER_VARS["SERVER_ADDR"] som giver ip.

--
vh
Thomas Jensen

Fra : John Mørck Hansen

Dato : 21-02-01 09:49

> [...]
> skal hertil bruge den globale adresse - hvis den findes.
>
> Hvordan kan jeg finde ud af om der er en global adresse - og hvad den i så

Ligge begge hjemmesider på den samme maskine/Virtuelle host ?

(John =

Fra : Mickey

Dato : 21-02-01 17:04

> [...]
> skal hertil bruge den globale adresse - hvis den findes.
>
> Hvordan kan jeg finde ud af om der er en global adresse - og hvad

foresten, hvorfor kan du ikke bare spørge din webmaster ?

Fra : John Mørck Hansen

Dato : 21-02-01 21:12

> [...]

> skal hertil bruge den globale adresse - hvis den findes.
>
> Hvordan kan jeg finde ud af om der er en global adresse - og hvad den i så

Hej Carsten

Skal jeg forstå det sådan at din ene hjemmeside er hos en udbyder og den
anden hjemmeside er hostet hos en anden udbyder ?
Hvis det forholder sig sådan så må jeg nok skuffe dig fordi, at normalt
tillader man kun at der bliver lavet en forbindelse til databasen fra
localhost for, at sikre at uvedkommende ikke skal have mulighed for at
misbruge deres database server til hvad ved jeg... share af programmer
(warez) m.v.

(John =

Fra : Carsten Madsen

Dato : 21-02-01 22:15

> [...]
> localhost for, at sikre at uvedkommende ikke skal have mulighed for at
> misbruge deres database server til hvad ved jeg... share af programmer

Du har ret, der er ingen adgang. Måske kan man lægge en php-side hos
udbyderen med databasen som sender SQL queries videre og så include den på
den anden server.

Carsten

Fra : John Mørck Hansen

Dato : 22-02-01 10:42

> [...]
>
> Du har ret, der er ingen adgang. Måske kan man lægge en php-side hos
> udbyderen med databasen som sender SQL queries videre og så include den på

Jaaahhh, nu er vi der hende hvor din udbyder syntes det er nok!. Jeg tror
ikke de vil servicere sin hjemmeside nos en anden udbyder!

Men men men...

1) Har du skrive adgeng på serveren hvor på din database kører?
2) Har du cgi adgang ?

Fordi så tror jeg jeg har en ide!!!

(John

Fra : Carsten Madsen

Dato : 22-02-01 18:45

> Jaaahhh, nu er vi der hende hvor din udbyder syntes det er nok!. Jeg tror
> ikke de vil servicere sin hjemmeside nos en anden udbyder!

Det er en server på mit uddannelsessted (Datamatiker), så det er vist i
orden.

> 1) Har du skrive adgeng på serveren hvor på din database kører?

Jeg har skriveadgang i mit eget bibliotek som ligger på webserveren.
DB-serveren ligger på lokalnetværket, d.v.s. adgang fra mine scripts på adr.
10.*.*.*, så svaret er nok nej.

> 2) Har du cgi adgang ?

Jeg har adgang til at bruge Perl, PHP, ASP og CGI.

> Fordi så tror jeg jeg har en ide!!!

Hvis din ide kan implementeres så det ikke udgør nogen risiko for andres
data, vil jeg meget gerne høre om den og tage det op med webmasteren som
påstår han er åben for gode ideer.

Fra : John Mørck Hansen

Dato : 23-02-01 19:29

> [...]
>
> Hvis din ide kan implementeres så det ikke udgør nogen risiko for andres
> data, vil jeg meget gerne høre om den og tage det op med webmasteren som

Ja, det kan den! Men jeg må indrømme at jeg er kommet på en lidt mere smart
løsning siden da... min første tanke var at kalde et PHP eller cgi script på
serveren hvor på database var, som gemte resultatet i en flatfile på disken,
som så kunne læses ind fra din anden hjemmeside.

Man nej sådan skulle det ikke være... kan du ikke "bare" bruge den netværks
del som der ligger i PHP ?

Du kunne lave et PHP script som henter alle relevante data fra databasen som
et almindeligt PHP scrips.

Du kan så på din anden hjemmeside kalde denne side med fsockopen( ... ) og
derved hente udskiftet fra database scriptet ind i dette script!!!

Jeg har ikke prøvet det men det brude virke!

(John =

Fra : Henrik Jensen

Dato : 22-02-01 18:50

> Du har ret, der er ingen adgang. Måske kan man lægge en php-side hos
> udbyderen med databasen som sender SQL queries videre og så include den på
> den anden server.

Dette plejer ikke at være noget problem... Blot du kender hostnavnet på dér
hvor databasen ligger.
PHP stiller ingen krav om at de to programmer skal ligge på samme net - men
det er rigtigt at internet udbyderen _kan_ have sat et filter på - men
hvorfor skulle de gøre det?

--
/Henrik
- Stay in the rhythm!

Fra : John Mørck Hansen

Dato : 23-02-01 17:54

"Henrik Jensen" <hj@netwerk.dk> skrev
> [...]
men
> det er rigtigt at internet udbyderen _kan_ have sat et filter på - men

Nu er det sådan at de fleste kun tillader adgang fra en LAN adresse altså
noget i retningen med localhost eller 192.168.*.* , 10.*.*.* m.v.

(John =