Front side bus
Fra : Martin Krahn

Dato : 02-09-02 00:21

Hej

Jeg har lige samlet en pc for en af mine kammerater.... og kommer så i
tvivl med henhold til hvordan FSB hænger sammen.
Hvis en cpu kører med en FSB på 266 og bundkortet kun kan sættes til en FSB
på 200, skal den så ikke sættes til det halve altså 133?
FSB har det noget at gøre med rammene?

Jeg ved godt det er et større studie at sætte sig ind i alt dette, men et
link til en nærmere opsætning af dette ville jeg meget gerne have.

--
M.v.h
Martin Krahn

Fra : Kristian Espensen

Dato : 02-09-02 01:29

"Martin Krahn" <krahn@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
FSB
> på 200, skal den så ikke sættes til det halve altså 133?

Hvis en cpu står opgivet til at køre ved 266 MHz, så skal FSB'en i BIOS
indstilles til 133 MHz. Der er formodentlig tale om en AMD Athlon Palomino
XP+ eller en AMD Athlon Thoroughbred, og de skal kører ved 133 MHz (266 MHz
double rate)

> FSB har det noget at gøre med rammene?

Ja, men FSB har også noget at gøre med PCI-slotte, AGP-porten og så
selvfølgelig cpu'en. Rammene vil, hvis du ikke ændre divideren i BIOS, kører
ved 266 MHz ved 133 Mhz FSB. Hvilke ram er der tale om? PC2100/DDR266 kører
ved 266 MHz dvs. du ikke skal ændre divideren, men er der tale om
PC2700/DDR333 skal du sætte den til forhold 4:5 (FSB:RAM så vidt jeg
husker), se i manualen.

> Jeg ved godt det er et større studie at sætte sig ind i alt dette, men et
> link til en nærmere opsætning af dette ville jeg meget gerne have.

Det må stå i manualen, ellers søg på Google.com og skriv lige i tråden hvad
der er for et motherboard.

--
Med venlig hilsen Kristian

Fra : Martin Krahn

Dato : 02-09-02 14:15

Hej igen og tak for svaret.

det drejer sig om to pc'er

Bundkortet er et MSI KT3 Ultra (MS6380E) ATXog rammen er DDR-SDRAM PC2100
apacer, cpu'en er en Athlon Palomino XP 1600+

Den anden har et Asus a7v bundkort med 192 pc100 sdram... inde i bios kan
jeg godt sætte FSB til 200 og tænker så om den også kan køre med en xp cpu,
eller hvordan kan jeg se hvilken cpu min bios understøtter nu hvor jeg har
opdateret bios ?

--
M.v.h
Martin Krahn

Fra : Kristian Espensen

Dato : 02-09-02 22:40

"Martin Krahn" <krahn@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Bundkortet er et MSI KT3 Ultra (MS6380E) ATXog rammen er DDR-SDRAM PC2100
> apacer, cpu'en er en Athlon Palomino XP 1600+

http://download.msi.com.tw/support/mnu_exe/E6380ev1.3.exe Lækker manual!
Du skal sætte FSB til 133 MHz. Standard er 100 MHz.
Ved FSB frevkens på 133 Mhz vil rammene køre 133 Mhz altså DDR266 = PC2100.

> [...]
cpu,
> eller hvordan kan jeg se hvilken cpu min bios understøtter nu hvor jeg har

Jeg ved sgu ikke rigtigt. Er det et KT133?
Jeg er sikker på at din putter vil gå ned ved FSB 200 MHz, hold dig under
143 MHz. Lån din vens Palomino ->sæt FSB til 133 MHz hvis det virker kan du
jo købe en (~800 kroner), ellers kan du jo opgradere dit bundkort.

--
Med venlig hilsen Kristian