Vejledning ønskes ved køb af hund
Fra : Egon Jensen

Dato : 20-02-01 17:03

Hej

Vi er et par der har tænkt os at købe hund.
Nu har vi lige et par spørgsmål:

1. Kan en hund/hvalp overhoved være hjemme 8-9 timer dagligt.
Planen var at vi ville tage 3 ugers ferie når vi skulle have hund.

2. Hvilken hund skal man købe hvis man vil have en med
stille og rolig temperament, som kan trives i en lejlighed.

Egon Jensen

Fra : Søren Petersen

Dato : 20-02-01 21:23

Hejsa

Du skriver ikke lige noget om hvilken størrelse hunden skal have, det kunne
være meget praktisk at vide.

> 1. Kan en hund/hvalp overhoved være hjemme 8-9 timer dagligt.
> Planen var at vi ville tage 3 ugers ferie når vi skulle have hund.

En hund kan godt vænnes til at være hjemme i 8-9 timer, men sålænge hunden
er hvalp synes jeg det er lige i overkanten - men det er meget fornuftigt at
tage 3 ugers ferie når I anskaffer jer en hund.

> 2. Hvilken hund skal man købe hvis man vil have en med
> stille og rolig temperament, som kan trives i en lejlighed.

Som jeg skrev før, så kommer det jo an på hvilken størrelse hund I kunne
tænke jer. De fleste hunde inden for retriever familien har et roligt
temperament, men til gengæld også krudt i røven. En labrador f.eks. er en
dejligt begynderhund, som er let at arbejde med (jeg har selv en labrador
formel 1). Jeg bor i en kollegie-lejlighed på 40 kvm - og det går fint. Men
der er også massevis af andre racer, men det vil jeg lade de andre om at
fortælle om

Læs evt. nogle hundeleksikon og se hvilken slags hund i kunne tænke jer -
der er mange.

Mvh. Søren Petersen

Fra : R. Ilsøe

Dato : 21-02-01 14:51

> De fleste hunde inden for retriever familien har et roligt
> temperament, men til gengæld også krudt i røven.

Generelt er det rigtigt retrievere er gode begynder/familiehunde, men en
Flatcoat er meget mere "lallet" end Lab. og Golden. Desuden har avlen meget
at sige. Derfor er det så svært at sige at den-og-den hund er god. Man bør
faktisk IMHO kigge et stykke tilbage i papirene på hunden, så man kan se
temperement osv. Det er jo ikke sjovt at ende op med en hund, der har "hård
mund" (tygger meget i ting) eller er for vild for jer. Ud over det er det
rart, hvis man kan se hunde der kommer fra samme avl, som den man har kik på
(samme mor og far). På den måde kan man også danne sig et billede af hvordan
hvalpen evt. vil blive. Det er en god idé, at ta' kontakt til en god kennel
og fortælle dem nødagtigt hvad jeres ønsker og forestillinger er. Er det en
ordentlig Kennel vil de også hjælpe dig med at udvælge den hvalp i det
udvalgte kuld, der vil passe jer bedst. Om man så skal krydse landet for at
få den rette hvalp, er det det værd!!

Mht. at være alene hjemme i 8-9 timer... Det er der jo mange meninger om,
det vigtigste er at i, inden den skal være alene, lærer den at det er
hyggeligt at være alene, så den ikke er nervøs. Hvis den som hvalp (11-12
uger) skal være alene i 8-9 timer kan i heller ikke rigtig skælde den ud,
hvis den har haft små uheld indenfor. Det er svært for den at holde sig så
længe.

Ellers, så synes jeg i skal kaste jer ud i det, men, som sagt, vær opmærksom
på avlen og hold jer så vidt muligt fra "ukontrolleret" avl. Det er pangene
værd, at købe en ordentlig hund, men gode gener.

R. Ilsøe

Fra : Stine

Dato : 22-02-01 01:49

Hej :))
I kunne jo også overvej at få en omplaceringshund, der jo så vil være ældre
og sandsynlivis også renlig og lettere trænet. Hvilken race er jo smag og
behag. Men hvad du skal bruge hunden til er vigtigt. Hvor meget tid har I
???
Hvor meget vil I træne med den ? Hvilke håb og ønsker har I specifikt
omkring jeres kommende hund ?
Det hjælper jo ikke noget at købe en blanding hvis man for eks. gerne vil
udstille eller satser på at komme højt indenfor konkurrencesport.
Stine

PS : Personligt anbefaler jeg Tervueren, Belgisk Hyrdehund. I kan se
billeder af mine her : http://santippe.homepage.dk
hvor der også er links til andre opdrættere og specialklubben.
Held & lykke, og jeg er sikker på at vi er mange der gerne vil høre

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-02-01 08:10

Stine <santippe@hund.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:GlZk6.29376$2w6.437503@twister.sunsite.dk...
> Hej :))
> I kunne jo også overvej at få en omplaceringshund, der jo så vil være
ældre
> og sandsynlivis også renlig og lettere trænet

<> Ideen med en omplaceringshund synes jeg i og for sig er udmærket .... (er
selv ejer af bl.a. en omplaceringshund jeg sidste år i marts købte hos
Dyrenes Beskyttelse i Fredericia ...) men vil dog ikke anbefale denne
løsning til en uerfaren hundeejer/nybegynder ... idet man jo trods
forsikringer fra internat eller ( hvis man køber privat tidl.ejere) ikke
aner hvad hunden har med i bagagen ....Personligt er jeg af den mening at
man bestemt skal have en ikke ringe erfaring med hunde for at blive mor (nu
bliver jeg nok meget upoppulær) til en hund der allerede en gang er
fejlplaceret/fejlbehandlet!!!

> Hvor meget vil I træne med den ? Hvilke håb og ønsker har I specifikt
> omkring jeres kommende hund ?

<> Den belgiskehyrdehund kan jeg enormt godt lide ... men mener dog den
hører hjemme i en familie hvor man har tid til og interesse for både
træning, motion og stor aktivering af hunden .. idet hyrdehunde kræver
masser af aktivering og hjernearbejde.

Med venlig hilsen
Anne-Marie

Fra : Ann K.

Dato : 22-02-01 10:42

Hej Egon.
Så får du da også lige mine bud

>1. Kan en hund/hvalp overhoved være hjemme 8-9 timer dagligt.
Planen var at vi ville tage 3 ugers ferie når vi skulle have hund.

<> Tidsrummet er nok lige i overkanten af det ideelle... men med noget god
planlægning mellem dig og din kæreste kunne I måske gøre det kortere???
Eller komme hjem ca en time midt på dagen.. eller evt lægge arb.tider om???
Hvis I vælger at købe en hvalp, så kunne I måske også vælge at holde ferie
forskudt for hinanden, sådan at der vil være hele 6 uger til at vænne
hvalpen til at være alene så længe (og til at træne renlighed - ikke at
glemme
Det gjorde vi, da vi fik vores lab-x og det vil jeg klart anbefale alle...
eneste problem er diskussionen om _hvem_, der først skal være hjemme hos
vidunderet!

>2. Hvilken hund skal man købe hvis man vil have en med
stille og rolig temperament, som kan trives i en lejlighed.

<>Her er jeg enig med Anne-Marie... Belgiske hyrdehunde er meget aktive
arbejds(brugs-)hunde, som nok ikke lige er det allerbedste for en nybagt
hundeejer (ok, så er der alle undtagelserne .
Men har I evt tænkt på de små hunderacer... Puddel, Malteser, Papillon osv.
De har gennem generationer været avlet som skødehunde, dvs man har lagt vægt
på et venligt og roligt temperament! Og så er mange af racerne utroligt
smukke
Det er ganske vist små hunde, men ikke desto mindre er det hunde! Og de
kræver derfor også at man som ejer gider at beskæftige sig med dem... Men
arbejdet er altså, alt andet lige, lidt lettere med sådan nogle racer end
med Tervueren, Flatcoated osv
Prøv som Søren også foreslår at slå op i et hundeleksikon... selve
angivelser ang temperament er utroligt generelle, men til gengæld får I en
ide om størrelse, pels og udseende... og det er da altid en begyndelse
Ring til DKK og tag en snak med en dyrlæge (man har et projekt, hvor
dyrlægerne gratis rådgiver ved anskaffelsen af hund - god ide!) Gå tur hvor
folk lufter deres hunde, stop op og få en snak med ejerne... De fleste af os
kan ævle, bævle i timevis om hvorfor netop vores Fido er verdens dejligste!
På den måde kan I få et vist kendskab til racernes fordele og ulemper...
Og ellers så spørg her i NG, når I har truffet jeres valg og alligevel
vakler mellem et par racer - mange racer er repræsenteret her ved deres
ejere

Og så vil jeg da også lige slå et slag for alle blandingshundene... Som
hovedregel er de nemlig lige så dejlige og vidunderlige som en hundedyr
racevuf!!!! Man har "bare" det lille problem at man som køber er lidt mere
usikker ang størrelse, udseende, temperament osv.

Mvh Ann

Fra : Bettina

Dato : 22-02-01 14:24

jeg synes de her 8-9 timer om dagen er lidt for meget, især når de er
hvalpe.
Jeg er selv den lykkelige ejer af en hvalp på snart 5 måneder, men da
hverken min mand eller jeg er i stand til at ændre vores arbejdstider, har
vi løst problemet ved at finde en rigtig sød og hundeglad 14 årig pige, der
kommer og går tur med Mocka hver dag efter skole. Hun kommer omkring kl 14
og går lidt over 1 time.
det fungerer aldeles upåklageligt. Hunden får et afbræk i den meget lange
dag og er stadig træt når jeg kommer hjem 17.30.
Vores største problem er, som der også står et andet sted i tråden, at hun
ikke kan holde sig. Eller rettere, det kunne hun ikke i starten (vi havde 14
dages ferie inden hverdagen brød ind igen) og nu er det nærmest blevet en
vane for hende, at det er da ok at tisse og skide på gulvet når jeg er alene
hjemme. Når vi er hjemme i weekenderne, er det ikke noget problem at holde
sig de 5 timer, så jeg har endnu ikke gennemskuet, hvordan vi skal få
fjernet den dårlige ide fra hendes hovede, men det er en helt anden
historie.

Jeg håber I læser et par leksikons og taler med en masse hundeejere inden I
bestemmer jer, for der er virkelig kolossal forskel på de forskellige racer,
og I skulle nødig ende med at vælge den "forkerte".

Held og lykke

Bettina

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 11-08-01 15:17

Det er bedst at købe valpen et sted hvor den har haft mulighed for at lege
med børn fra starten af !altså hos en familie, jeg ville aldrig købe en valp
der står i et bur når du kommer for at se den ! du kan få problemer mange år
frem hvis du køber sådan en !! se altid forældrene , minimum moderen !
valpen bliver stort set som moderen ! jeg ville aldrig købe en hvor jeg ikke
kan få lov til at se moren !stamtavle er en ret god ide så er du sikker på
hvor hunden kommer fra og om der er indavl i den!prøv aldrig at spare penge
når der skal købes en valp , de penge der kan spares ved at spare stamtavle
og ikke rejse langt efter den o.s.v. de penge kan du hurtigt tabe i
dyrlægeregninger osv . racen vil jeg foreslå at du kigger i et leksikon stor
lille korthåret eller langhåret o.s.v. der er meget at tænke over ! og husk
at når du spørger folk der selv har hund vil de næsten alle sammen sige at
deres race er supergod til børn osv ! det er svært at være objektiv når det
gælder ens egen race held og lykke