Så skal jeg have en Linux-maskine.
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-09-02 21:39

Hejsa!

Jeg har villet tage skridtet mange gange før, men nu må det altså til
at være...

Jeg skal have en Linux-maskinen på benene...
Har en 450 MHz CPU og 384 MB RAM der skal støves af.

Og hvad skal maskinen bruges til?

Med det samme:
- Pilleri (skal jo lære at bruge skidtet)

På sigt:
- Webserver (m. PHP samt Request Tracker)
- FTP-server
- Mailserver
- Counter Strike-server
- Hvad der nu ellers kommer for

Jeg skal gerne kunne styre maskinen fuldstændig fra en anden (på samme
netværk), da jeg gerne vil slippe for at have en ekstra skærm stående
(og jeg har ikke noget grafikkort jeg kan bruge fast i maskinen).

Jeg er ganske blank hvad angår Linux. Jeg har været med til at drive
det gratis webhotel wiktor.dk i sin tid (nu lukket), men havde
egentlig ikke så meget med selve Linux-systemet at gøre.

Hvordan kommer jeg igang - hvor skal jeg starte? Hvad vil I anbefale?

Venligst,
Lasse Hedegaard

** Nu også unlocking af Ericsson T39, T65 og T68 **

Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! (Version 5.57)

Fra : Michael Andreasen

Dato : 01-09-02 21:43

> [...]
> egentlig ikke så meget med selve Linux-systemet at gøre.
>
> Hvordan kommer jeg igang - hvor skal jeg starte? Hvad vil I anbefale?

Red Hat 7.3 - nogen vil nok sige du skal starte med Manddrage - men jeg
stemmer på RH

p.s. Uden grafikkort er det vel lidt svært at starte maskinen op. Jeg kan
uden tast.+ mus + skærm - men det er aldrig lykkedes mig uden gfx kort. Så
nu sidder der et 98 kr's kort i mine servere :)

Mvh
Michael

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-09-02 21:51

Michael Andreasen skrev:

>Red Hat 7.3 - nogen vil nok sige du skal starte med Manddrage - men jeg
>stemmer på RH

Skal jeg hente de 3 ISOer fra
ftp://ftp.redhat.com/pub/redhat/linux/7.3/en/iso/i386/ ?

>p.s. Uden grafikkort er det vel lidt svært at starte maskinen op. Jeg kan
>uden tast.+ mus + skærm - men det er aldrig lykkedes mig uden gfx kort. Så
>nu sidder der et 98 kr's kort i mine servere :)

Jeg kan sagtens have et kort i mens jeg installerer skidtet, men når
det er overstået, så vil jeg flytte det tilbage i min arbejds-PC.

Hvis man kan få et grafikkort til den pris, ja, så vil det da næsten
være fjollet at lade være.

Men hvad skal jeg nu, kan jeg blot boote fra CD1 og installere
skidtet? Jeg har faktisk haft været 'så langt' før, men dengang ville
mit grafikkort (ja! ikke rigtig snakke sammen, så det kørte
320x200, selvom desktoppen var meget større, så det droppede jeg efter
en frustrerende tid.

Findes der en step-for-step guide til installation?

Den maskine jeg har, den er stor nok til det jeg vil bruge den til?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-09-02 21:56

http://www.sslug.dk/linuxbog/

> Den maskine jeg har, den er stor nok til det jeg vil bruge den til?

Så rigeligt.

Fra : Michael Andreasen

Dato : 01-09-02 21:57

> Skal jeg hente de 3 ISOer fra
> ftp://ftp.redhat.com/pub/redhat/linux/7.3/en/iso/i386/ ?

Alt du skal bruge ligger her: ftp://mirrors.sunsite.dk

Bookmark denne FTP server. altid lynhurtig har næsten alt

> Jeg kan sagtens have et kort i mens jeg installerer skidtet, men når
> det er overstået, så vil jeg flytte det tilbage i min arbejds-PC.

Hvordan vil du få maskinen til at boote uden gfx kort? Hvis man kan det vil
jeg gerne høre om hvordan!

> Men hvad skal jeg nu, kan jeg blot boote fra CD1 og installere
> skidtet? Jeg har faktisk haft været 'så langt' før, men dengang ville

hent de tre iso - brænd med Nero (f.eks.) vælg /file/burnimage

Boot fra cd1 (hvis din pc/bios understøtter det)

> Den maskine jeg har, den er stor nok til det jeg vil bruge den til?

Den vil køre fortrinligt som server. Men om den vil køre godt med noget
"grafisk" skal jeg være lade usagt-

> http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock
> ** Nu også unlocking af Ericsson T39, T65 og T68 **
> Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! (Version 5.57)

Er det dit firma?

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-09-02 22:03

Michael Andreasen skrev:

>Alt du skal bruge ligger her: ftp://mirrors.sunsite.dk
>Bookmark denne FTP server. altid lynhurtig har næsten alt

Jeg tager et kig, tak.

>Hvordan vil du få maskinen til at boote uden gfx kort? Hvis man kan det vil
>jeg gerne høre om hvordan!

Jeg har aldrig prøvet, men mener da at have hørt det kan lade sig
gøre. Men det kan da være jeg bare skal have fundet mig et billigt
(brugt) grafikkort.

>Den vil køre fortrinligt som server. Men om den vil køre godt med noget
>"grafisk" skal jeg være lade usagt-

Den skal jo for det meste af tiden bare stå og passe sig selv (når den
er kommet op og køre), men jeg kunne forestille mig, at det var
nemmere for mig med et grafisk interface, da det er begrænset hvor
meget jeg har pillet ved shell.

>Er det dit firma?

Yes.

Fra : Michael Andreasen

Dato : 01-09-02 22:14

> Jeg har aldrig prøvet, men mener da at have hørt det kan lade sig
> gøre. Men det kan da være jeg bare skal have fundet mig et billigt
> (brugt) grafikkort.

Tror det bliver svært

> [...]
> er kommet op og køre), men jeg kunne forestille mig, at det var
> nemmere for mig med et grafisk interface, da det er begrænset hvor

Tjaaee.. Du kan jo lave de samme ting på en Win server :) Hvis du vil have
grafik

Mvh
Michael

p.s. har lige sendt en mail til dig. simlock(at!)simlock.dk

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-09-02 22:23

Michael Andreasen skrev:

>Tror det bliver svært

At finde et brugt - nej, vel?

>Tjaaee.. Du kan jo lave de samme ting på en Win server :) Hvis du vil have
>grafik

Jeg vil ikke have en ustabil/usikker Windows-server til de ting jeg
skal lave.

Venligst,
Lasse Hedegaard
(der synes hans 256kbps er for lidt, når han skal hente 3 ISOer...)

Fra : Peter Jespersen

Dato : 02-09-02 09:41

On Sun, 01 Sep 2002 23:23:21 +0200, Lasse Hedegaard wrote:

<snip>

>At finde et brugt - nej, vel?

Et simpelt PCI-baseret grafikkort er godt nok.....Rage, Radeon 128 hvad som
helst kan bruges....har selv luxus forhold da jeg har smidt et MGA Mill PCI i
min server, der stadig rent 2D mæssigt kan konkurrere med mange nyere kort.

>Jeg vil ikke have en ustabil/usikker Windows-server til de ting jeg
>skal lave.

Hmmm, det bliver Pieface Billy og Fester Balmer ikke glade for at høre

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
An optimist invented an airplane, a pessimist invented a parachute.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-09-02 00:16

Michael Andreasen skrev:

>hent de tre iso - brænd med Nero (f.eks.) vælg /file/burnimage
>Boot fra cd1 (hvis din pc/bios understøtter det)

Jeg kan se, at jeg skal bruge alle 3 skiver for at kunne installere -
øvøv, så går der et par dage før jeg kan komme i gang.

Jeg tog et kig forbi
http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/rh-hvad-ind.html

Skal man vælge at installere webserver, mailserver osv. herfra, eller
skal man vælge at gøre det efterfølgende? Det bliver Apache med PHP og
MySQL

Jeg skal som sagt bruge maskinen som server, skal jeg vælge KDE, Gnome
eller ingen af delene. Det ser ud til at X er et simplere grafisk
system, det er måske smartere på den lille maskine? Det behøver ikke
være fancy og pænt, det skal bare virke.

Hvad er forskellen på "Klassisk X-vinduessystem" og "X-vinduessystem"?
Og kan de direkte sammenlignes med Gnome og KDE? - Altså, det er det
grafiske i systemet, ikke?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-09-02 04:43

Michael Andreasen skrev:

> Alt du skal bruge ligger her: ftp://mirrors.sunsite.dk
>
> Bookmark denne FTP server. altid lynhurtig har næsten alt
^^^^^^^^^^^^^^^
Undtagen når der lige er kommet en ny version af RedHat.

// Klaus

Fra : Niels Andersen

Dato : 02-09-02 09:40

Michael Andreasen wrote in <aktuvo$ara$1@sunsite.dk>:
> Hvordan vil du få maskinen til at boote uden gfx kort? Hvis man kan det
> vil jeg gerne høre om hvordan!

Jeg har haft det behov en enkelt gang. Jeg skulle bare pille lidt ved
biose'en.
På første side (med indstillinger til harddiske, floppy-drev og ur) var der
en option, som jeg "HALT ON". Der var tre ting den kiggede efter: Keyboard,
mus og "VGA". Jeg skulle så bare sætte den til ikke at "halt'e" ved
VGA-fejl.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian testing/unstable

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-09-02 12:42

Niels Andersen wrote:

> [...]
> der en option, som jeg "HALT ON". Der var tre ting den kiggede efter:
> Keyboard, mus og "VGA". Jeg skulle så bare sætte den til ikke at "halt'e"

Jeg har set den mulighed på nogle maskiner, ja. Den ene, jeg prøvede med,
fungerede det dog ikke på. Den klagede sig gevaldigt, da jeg startede den
uden grafikkort (det sad løst og var faldet ud under flytning), selvom den
stod på 'halt on: no errors'.

/Rasmus

Memory is like gasoline. You use it up when you are running. Of
course you get it all back when you reboot.
-- Microsoft help desk

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-09-02 12:54

Rasmus Bøg Hansen skrev:

>Den klagede sig gevaldigt, da jeg startede den
>uden grafikkort (det sad løst og var faldet ud under flytning), selvom den
>stod på 'halt on: no errors'.

Egentligt er "Halt on: no errors" også en underlig formulering. Skal
maskinen stoppe, når der ingen fejl er? :)

Der burde vel stå noget i retning af "Halt on: never" / "Halt on:
don't halt")

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-09-02 21:49

Lasse Hedegaard wrote:

> Hvordan kommer jeg igang - hvor skal jeg starte? Hvad vil I anbefale?

Det er meget på en gang. Du skal nok ikke regne med at der er 1 løsning
der bliver ved med at være den bedste hele vejen igennem dit projekt.

Du siger du gerne vil fjernadministrere. Så vil jeg spørge dig:
Har du noget imod kommandoliner? Vil du gøre det grafisk via
remote-X-applikationer eller vil du kaste dig ud i det via SSH (f.eks.)
og en shell?

Peter

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-09-02 21:58

Peter Mogensen skrev:

>Det er meget på en gang.

Er det?
Det hele skal jo ikke fungere fra den ene dag til den anden. Jeg har
pt. plads på en kammerats Linux-server, og overflytter ikke alt til
min egen med det samme. Det er såmænd ikke noget der haster, jeg vil
hellere have skidtet til at spille, end at tage chancer (bl.a. fordi
jeg har mit firmas hjemmeside og mail liggende).

>Du skal nok ikke regne med at der er 1 løsning
>der bliver ved med at være den bedste hele vejen igennem dit projekt.

Ehh, hvad mener du med 'løsning'? Mener du jeg bør skifte fra et
produkt til et andet, eller hvordan?

Jeg havde tænkt rækkefølgen skulle se sådan ud:

- Installation (sjovt nok det første
- FTP-server
- Webserver (m. PHP)
- Mailserver
- Request Tracker
- Counter Strike-server (kun måske)
- Alt det andet

> [...]
>Har du noget imod kommandoliner? Vil du gøre det grafisk via
>remote-X-applikationer eller vil du kaste dig ud i det via SSH (f.eks.)

Da jeg er på ganske bar bund, så kunne jeg forestille mig, at et
grafisk interface ville gøre det lettere...

Fra : Michael Andreasen

Dato : 01-09-02 22:02

> Da jeg er på ganske bar bund, så kunne jeg forestille mig, at et
> grafisk interface ville gøre det lettere...

Ja det er sikkert lettere - de første 14 dage. Derefter vil du nok indse at
du intet lærer af at tampe tingene ind i en grafisk boks og sætte nogle
krydser her og her.. Vil du lære - må du rode med konfigfilerne selv.

Ganske besværligt i starten, men det er sådan du bliver god.

p.s. Og der skal læses *meget* i manualer.

Mvh
Michael

Fra : Peter Jespersen

Dato : 02-09-02 09:26

On Sun, 1 Sep 2002 23:02:26 +0200, Michael Andreasen wrote:

> [...]
>
>Ganske besværligt i starten, men det er sådan du bliver god.
>
>p.s. Og der skal læses *meget* i manualer.

Det er ikke alle som en rå prompt ligger lige for, så hvis man er vandt til
en grafisk brugergrænseflade er det ganske fornuftigt at starte ud med en
sådan på et nyt system. Man kan evt i drift køre i initlevel3 (Kan pludselig
ikke huske forskel på de nye initlevels....mener at det er 3) i drift, det er
uden X der normalt sluger en hævledes masse ressourcer. En af de herlige
muligheder man får når basissystem og GUI er adskilt er jo at man kan starte
GUI'en op når det passer en og man kan lukke den ned igen som det passer en.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
IBM: You can buy better, but you can't pay more!

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-09-02 22:14

Lasse Hedegaard wrote:
> Er det?

Ja, udfra den tanke at der er langt fra en god maskine for en total
nybegynder og til den perfekte maskine til den endelige løsning.

> Ehh, hvad mener du med 'løsning'? Mener du jeg bør skifte fra et
> produkt til et andet, eller hvordan?

Det kunne komme på tale. De fleste linux-brugere har i deres "karriere"
rodet mere flere forskellige distributioner (og nogen er flygtet til *BSD).
Personligt startede jeg med RedHat 4.2 og blev træt af den et sted
mellem RH6.1 og RH6.2.
Så smed jeg Mandrake 7.2 på min laptop og endte med at være ret glad for
Mandrake 8.2.
Nu hvor Debian endelig har fået en mere fornuftig
installations-procedure og er kommet up-to-date med udviklingen er jeg
blevet forelsket i Debian 3.x - specielt til server/udvikling. Nu må vi
se hvad Mandrake kommer med i 9.0, men ellers tror jeg der står Debian
på alle mine maskiner fremover. (Bortset fra BeOS selvfølgelig :) )

> Jeg havde tænkt rækkefølgen skulle se sådan ud:
>
> - Installation (sjovt nok det første
> - FTP-server
> - Webserver (m. PHP)

nemt nok.

> - Mailserver

Hvis det er for sjov - nemt nok.. hvis det skal være "industry-strength"
.... et større arbejde. Mail-servere er noget følsomt stads.

> - Request Tracker

??

> - Counter Strike-server (kun måske)

- ingen erfaring.

> - Alt det andet

den tid den sorg.

> Da jeg er på ganske bar bund, så kunne jeg forestille mig, at et
> grafisk interface ville gøre det lettere...

Måske - nogle værktjøjer har jo web-admin interface. MySQL og Samba
f.eks. ..
Min grund til at spørge er at jeg mener at hvis du er klar på at ordne
ting via kommandolinien, så er Debian faktisk lettere end de andre
distributioner (IMHO).

Peter

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-09-02 22:34

Peter Mogensen skrev:

>Det kunne komme på tale.

Når jeg nu allerede har en idé om hvad serveren i første omgang skal
køre, ville det så ikke være fjollet at hoppe fra det ene til det
andet?

Oppetid vil være en vigtig ting for mig (da jeg på et tidspunkt vil
bruge serveren til mit firma). Så duer det ikke med flere dages
nedetid, for at installere et nyt system.

>Hvis det er for sjov - nemt nok.. hvis det skal være "industry-strength"
>... et større arbejde. Mail-servere er noget følsomt stads.

Det skal vel altid være 'sikkert', dvs. ingen åbne relays osv.
Serveren skal i første omgang bruges til to domæner: fergusons.dk og
simlock.dk.
fergusons.dk er til fritid. Her er min private mail, et par andres, og
et par mailinglists. simlock.dk er firmaet.

Jeg kunne da nok godt overtales til at hoste lidt for venner og
bekendte, men noget kæmpestort er du nu ikke planer om.

>??

Et dødsmart system (når man har brug for det selvfølgelig):
http://www.bestpractical.com/rt/

>den tid den sorg.

Glæde forhåbentlig

> [...]
>Min grund til at spørge er at jeg mener at hvis du er klar på at ordne
>ting via kommandolinien, så er Debian faktisk lettere end de andre

Jeg er faktisk blevet anbefalet Debian dengang jeg var på
wiktor.dk-holdet.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-09-02 22:48

Lasse Hedegaard wrote:
> Når jeg nu allerede har en idé om hvad serveren i første omgang skal
> køre, ville det så ikke være fjollet at hoppe fra det ene til det
> andet?

Alle Linux-distributionerne kan i princippet det samme. Du har ikke
udelukket nogen ved at beskrive hvad den skal kunne.
Det er udelukkende et spørgsmål om hvad der er nemmest for en begynder
og hvad der er mest hensigtsmæssigt på lang sigt.

> Oppetid vil være en vigtig ting for mig (da jeg på et tidspunkt vil
> bruge serveren til mit firma). Så duer det ikke med flere dages
> nedetid, for at installere et nyt system.

Det betyder så bare du skal udelukke de mere eksperimentielle
distributioner. (f.eks. Gentoo).
De 3 store RPM-baserede distributioner (ReHat/Mandrake/SuSE) er normalt
stabile nok til en server, men Debian er berømt for dens stabilitet og
gennem-testet-hed..

> Jeg kunne da nok godt overtales til at hoste lidt for venner og
> bekendte, men noget kæmpestort er du nu ikke planer om.

D.v.s. igen RAID/backup/UPS ?
- ting som jeg ville foretrække min mail-konto brugte :)

> Et dødsmart system (når man har brug for det selvfølgelig):
> http://www.bestpractical.com/rt/

Arhh.. tak. :) Et PR-system. Det kendte jeg ikke. Jeg har ellers snuset
ret meget rundt blandt den slags de sidste par år. Det var et
interessant link. Faktisk underviser jeg pt. i et kursus hvor
eksamens-opgaven er sådan et.

Peter

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-09-02 00:10

Peter Mogensen skrev:

> [...]
>Det er udelukkende et spørgsmål om hvad der er nemmest for en begynder
>og hvad der er mest hensigtsmæssigt på lang sigt.

Kommmandoer osv er da det samme, ikke? Hvad er forskellene egentlig?

>D.v.s. igen RAID/backup/UPS ?
>- ting som jeg ville foretrække min mail-konto brugte :)

En UPS kunne godt komme på tale, men det er vel ikke det store at
sætte op? Den holder bare strømmen indtil den er ved at være flad, og
lukker så systemet korrekt ned, ikke?

> [...]
>ret meget rundt blandt den slags de sidste par år. Det var et
>interessant link. Faktisk underviser jeg pt. i et kursus hvor

RT er meget lækkert. Vi brugte det på wiktor.dk - og jeg savner det
faktisk. Er ved at overtale min kammerat (som fik mig med på
wiktor-temaet) til at installere det for mig, så jeg kan bruge det på
simlock.dk

Fra : Peter Jespersen

Dato : 02-09-02 09:21

On Mon, 02 Sep 2002 01:10:04 +0200, Lasse Hedegaard wrote:

>Kommmandoer osv er da det samme, ikke? Hvad er forskellene egentlig?

De bygger alle på det samme basissystem...forskellene ligger i hvorledes
programmer bliver lagt ind, hvilket arkivformat man kan installere ens
programmer i, de opsætnings og administrationsprogrammer man benytter,
hvilken WindowManager der benyttes osv.

Man kan næsten sige at de alle består afde samme standardkomponenter, de har
bare sat forskelligt sammen og er kommet i forskellige kasser.

>En UPS kunne godt komme på tale, men det er vel ikke det store at
>sætte op? Den holder bare strømmen indtil den er ved at være flad, og
>lukker så systemet korrekt ned, ikke?

Køb en der også udjævner strømmen....kaldes vist generelt for en SmartUPS

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
I'll play with it first and tell you what it is later.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-09-02 09:33

Peter Jespersen skrev:

> [...]
>programmer bliver lagt ind, hvilket arkivformat man kan installere ens
>programmer i, de opsætnings og administrationsprogrammer man benytter,

WindowsManager, det er et andet ord for GUI?

>Man kan næsten sige at de alle består afde samme standardkomponenter, de har
>bare sat forskelligt sammen og er kommet i forskellige kasser.

Dvs. alle programmer kan bruges til alle distributioner?

>Køb en der også udjævner strømmen....kaldes vist generelt for en SmartUPS

Oki.

Fra : Niels Andersen

Dato : 02-09-02 09:51

Lasse Hedegaard wrote in <3f86nu4fu4m0m2vssugsj99ak94ofgm9u0@news.tele.dk>:

> WindowsManager, det er et andet ord for GUI?

Nej, windowmanageren er kun en del af dit GUI.

> Dvs. alle programmer kan bruges til alle distributioner?

Yeps.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 02-09-02 09:59

Lasse Hedegaard wrote:
> WindowsManager, det er et andet ord for GUI?

Jaee.. njaerhh..
Det traditionelle UNIX-GUI (X-Window system) bruger et specielt program
(en Window-manager) til at styre look-n-feel og hvor winduer skal
placeres og hvordan/hvornår.
Derudover er der lavet flere "desktopsystemer" der gør mere ud af at
programmer skal snakke sammen, ligne hinanden i opførsel og have fælles
preference-system. Det er sådan noget som KDE/Gnome.
Window-managere er f.eks: fvwm, enlightment, window-maker, sawfish, o.s.v.

> Dvs. alle programmer kan bruges til alle distributioner?

Stort set ja! Der kan dog være enkelte kommercielle programmer der er
pakket på en sådan måde at det bliver meget svært at få dem installeret
på andet end den distribution de er beregnet til.

Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 02-09-02 08:32

Lasse Hedegaard wrote:
> Kommmandoer osv er da det samme, ikke? Hvad er forskellene egentlig?

Ikke alle.
Den største forskel er som regel pakke-systemet. Den måde programmer er
pakket på til binære installationspakker. Der er to "trends" RPM
(RedHat/Mandrake/SuSe/...) Og dpkg (Debian/...)
Derudover vil en del filer ligge forskellige steder.
F.eks. ligger Apache konfigurationen på Mandrake (og RedHat?) i
/etc/httpd/conf/httpd.conf
Men på Debian i /etc/apache/httpd.conf

> En UPS kunne godt komme på tale, men det er vel ikke det store at
> sætte op? Den holder bare strømmen indtil den er ved at være flad, og
> lukker så systemet korrekt ned, ikke?

Jo, f.eks. det kan man selv bestemme. Men det var nok RAID og backup jeg
ville se på først.

Har du set på http://dcl.sf.net ?

Peter

Fra : Peter Makholm

Dato : 02-09-02 09:50

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> writes:

> WindowsManager, det er et andet ord for GUI?

Nej. WM er det der styrer hvordan dine vinduer ser ud og giver dig
mulighed for at flytte rundt på vinduer, resize og ligende.

GUI er en mere generel term. for den grafiske brugergrænseflade som sådan.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : Frans Jensen

Dato : 01-09-02 22:21

On Sun, 01 Sep 2002 22:38:55 +0200, Lasse Hedegaard
<laxxe@nospam.dk> wrote:

>- Webserver (m. PHP samt Request Tracker)
>- FTP-server
>- Mailserver
>- Counter Strike-server

på:
http://www.gnuskole.dk/
kan man hente en del info bl.a. om serveropsætning

kan E-Smith ikke bruges til Lasses project?
http://www.e-smith.org/

--
Windows 9x/NT - 32 bit extensions and a graphical shell
for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally

Fra : Peter Jespersen

Dato : 02-09-02 09:38

On Sun, 01 Sep 2002 22:38:55 +0200, Lasse Hedegaard wrote:

> [...]
>netværk), da jeg gerne vil slippe for at have en ekstra skærm stående
>(og jeg har ikke noget grafikkort jeg kan bruge fast i maskinen).

Det er de færreste bundkort der finder sig i at starte op uden grafikkort.

> [...]
>egentlig ikke så meget med selve Linux-systemet at gøre.
>
>Hvordan kommer jeg igang - hvor skal jeg starte? Hvad vil I anbefale?

SuSE Pro er en fyldestgørende all-round distribution, med en ganske god
dokumentation - der ligeledes også delvist retter sig imod server-opgaver.
Det er en ganske effektiv måde at få foden indenfor i Linux universet, da jeg
ikke mener at det er specielt klogt at kaste nybegyndere udover kløftens dyb
for at se om de selv kan finde ud af at flyve ... det virker sikkert ganske
fint for fugle, men for andre dyr såsom marsvin ender det oftest med et stort
klask. De fleste der bliver søsat på denne måde ender med at opgave ganske
hurtigt....hvis ikke der er en dyberelæggende grund, fx at en SysAdm står og
ånder dem i nakken.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Energizer bunny arrested, charged with battery, film at eleven.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-09-02 09:36

Peter Jespersen skrev:

>Det er de færreste bundkort der finder sig i at starte op uden grafikkort.

Ja, det er også droppet tror jeg.

>SuSE Pro er en fyldestgørende all-round distribution, med en ganske god
>dokumentation - der ligeledes også delvist retter sig imod server-opgaver.

Jeg tror nu det i første omgang ender med RedHat 7.3, den er jeg også
i gang med at hente nu...