Fdisk problemer
Fra : Annika Leth-Olsen

Dato : 01-09-02 14:46

Hej NG.
Nu har jeg hele dagen prøvet at få fdisk til at fungere. Men uden held.

Jeg har været på nettet og fundet nogle gode vejledninger til hvordan fdisk
fungere. Jeg følger vejledningerne slavisk. Men alligevel du´ det ikke.

Der hvor det går galt er:
Efter at have oprettet primær dos-partition bliver Mit C-drev kun på 12654
mb. (HD er 20 GB)
Og pludselig er det kun d-drevet og ikke c-drevet der eksisterer.

Er der nogen der kan og vil hjælpe ?

Jeg kan simpelthen ikke komme videre.

På forhånd tak

mvh
Annika

Fra : Frans Jensen

Dato : 01-09-02 16:01

On Sun, 1 Sep 2002 15:46:14 +0200, "Annika Leth-Olsen"
<alo@private.dk> wrote:
>Nu har jeg hele dagen prøvet at få fdisk til at fungere. Men uden held.

den fungerer vel, bare ikke som du vil

> [...]
>
>Der hvor det går galt er:
>Efter at have oprettet primær dos-partition bliver Mit C-drev kun på 12654

hvis du vælger menu 4 kan du se partitionsoplysninger

hvad siger den?

>mb. (HD er 20 GB)

hvad ligger der i forvejen?

en udvidet partition måske?

>Og pludselig er det kun d-drevet og ikke c-drevet der eksisterer.

lyder mystisk

>Er der nogen der kan og vil hjælpe ?

ka' prøve

>Jeg kan simpelthen ikke komme videre.

joda

delpart kan fjene alle de partitioner som ligger der nu, og så
kan du begynde på en frisk

http://www.russelltexas.com/delpart.exe

--
Windows 9x/NT - 32 bit extensions and a graphical shell
for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally

Fra : Herbert

Dato : 01-09-02 16:07

"Annika Leth-Olsen" <alo@private.dk> wrote in message

> [...]
> mb. (HD er 20 GB)
> Og pludselig er det kun d-drevet og ikke c-drevet der eksisterer.

Hey

Prøv evt. dette link : http://www.wintip.dk/guides/fdisk/

Erik

Fra : Annika Leth-Olsen

Dato : 01-09-02 19:32

Ja, det er et godt link. Det hjalp bare ikke mig.
Der må været noget andet galt.
Min harddisk dikteret rigtigt i BIOS.
Nå, men jeg må arbejde videre.
mvh Annika

Fra : Peter Ravn

Dato : 02-09-02 15:30

Prøv at skrive lige nøjagtig hvad du skriver i fdisk, for det lyder for mig
som om du ikke opretter ext partionen også og dernæst tyder det på at du
glemmer at aktivere c-drevet inden du genstarter fdisk.

--
Med Venlig Hilsen
Peter Ravn

Fra : Annika Leth-Olsen

Dato : 02-09-02 15:54

Jeg kom til at skrive at harddisken bliver dikteret rigtigt. Men det gør den
ikke. Derfor tror jeg at kan været noget galt med HD.

Jeg snakkede med en Pc-forretning i dag. Og der sagde de at det kunne være
(tror jeg nok) bootsektoren på hd der kunne være smadret. Det kunne jeg
rette ved at skrive fdisk /m /r (er parameterne korrektet)

kh Annika

Fra : Peter Ravn

Dato : 02-09-02 16:59

Nej, det skal være fdisk /MBR

--
Med Venlig Hilsen
Peter Ravn

Fra : Frans Jensen

Dato : 02-09-02 17:14

On Mon, 2 Sep 2002 16:53:34 +0200, "Annika Leth-Olsen"
<alo@private.dk> wrote:

>Jeg kom til at skrive at harddisken bliver dikteret rigtigt. Men det gør den
>ikke. Derfor tror jeg at kan været noget galt med HD.

hvad siger fdisk i menu 4, det er den som viser
partitionsoplysninger

antal parttioner?
er der en som er sat til aktiv?
størelser?
evt. fri plads?

>Jeg snakkede med en Pc-forretning i dag. Og der sagde de at det kunne være
>(tror jeg nok) bootsektoren på hd der kunne være smadret.

nå,

>Det kunne jeg
>rette ved at skrive fdisk /m /r (er parameterne korrektet)

C:\>fdisk/mbr

mbr = Master Boot Record

som altså kun retter bootsetoren på det aktive drev (drev C
normalt)

Fra : Annika Leth-Olsen

Dato : 02-09-02 18:08

Så har jeg partitions oplys. Sådan ser den ud:
mvh
Annika

Partition Status Type MB System Forbrug
C: 1 A Pri dos 12966 UNKNOW 100%

Fra : Frans Jensen

Dato : 02-09-02 18:26

On Mon, 2 Sep 2002 19:07:57 +0200, "Annika Leth-Olsen"
<alo@private.dk> wrote:

>Så har jeg partitions oplys. Sådan ser den ud:
>mvh
> Annika
>
>Partition Status Type MB System Forbrug
>C: 1 A Pri dos 12966 UNKNOW 100%

så vidt jeg erindrerer skrev du tidligere at disken er på 20MB,
så der er på mystisk vis forsvundet 8MB

jeg ved ikke om du så mit tidligere indlæg, men prøv at bruge
Delpart

kan hentes her
http://www.russelltexas.com/delpart.exe

den fjerner den/de partitioner som findes på disken, og du kan
forsøge forfra

(jeg har med held brugt programmet til en disk som var gået i
fuckmode pga. partitionMagic+ext2)

Fra : LarsS

Dato : 02-09-02 20:22

Annika Leth-Olsen skrev:

> Så har jeg partitions oplys. Sådan ser den ud:

> Partition Status Type MB System Forbrug
> C: 1 A Pri dos 12966 UNKNOW 100%

Sikkert noget du godt ved, men alligevel:
hd's partitioner skal formateres efter Fdisk før de ka bruges.
(det er derfor der står system: unknown)

/LarsS