/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Gammel IBM 5170 computer virker ikke... Må~
Fra : Morten Jørgensen


Dato : 01-09-02 11:44

Hej,

Jeg fandt her for nogle uger siden min gamle IBM 5170 computer frem, som er
fra 1984. (http://www.can.ibm.com/helpware/5170.html)
Den har altid virket fint og skærmen er en gammel 5151, som kun kan vise
grøn farve.
Den havde stået på loftet i omkring 2 år, uden at være brugt, hvor den
sikkert har været udsat for store temperaturændringer, da der om sommeren er
omkring 30 til 35 grader deroppe og om vinteren er det vel omkring de 5.

Men som sagt, så gider den ikke starte mere. Jeg kan tydeligt huske hvordan
den plejer at lyde når den starter op, men den starter med det samme med at
komme med 3 lange biiiiip, hvor den før ikke gjorde.

Derefter arbejder diskettedrevet som normalt og den begynder at arbejde.
Venter man lidt kan man trykke på F1, hvilket skulle åbne et program (kan
ikke lige huske hvilket) og så arbejder den ellers bare normalt, så det
lyder som om at selve computeren fungerer som den skal, men der kommer intet
på skærmen.

De første gange den blev startet op her da jeg tog den frem, skrev den nogle
tilfældige tegn på skærmen, de næste gange gik den helt amok og bare fyldte
hele billedet op med tegn, hvilket var præcis de samme tegn og placeringer
de næste par gange den blev startet.
Men nu har den altså stået i nogle uger, hvor jeg så lige ville prøve igen,
men nu viser skærmen overhovedet ikke noget...

Nogen der ved hvad jeg kan gøre, evt. en måde man kan teste den gamle skærm
ved, eller kan man evt. få et ny skærm til den og i så fald kan enhver skærm
så bruges?

--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer



 
 
Leony (01-09-2002)
Kommentar
Fra : Leony


Dato : 01-09-02 14:35


"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> skrev i en meddelelse
news:3d71ef77$0$27645$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Den havde stået på loftet i omkring 2 år, uden at være brugt, hvor den
> sikkert har været udsat for store temperaturændringer, da der om sommeren
er
> omkring 30 til 35 grader deroppe og om vinteren er det vel omkring de 5.

Det kan umuligt være guf for en computer.
Batteriet i bundkortet kunne måske trænge til et skift (ved ikke om det var
opfundet den gang

> Men som sagt, så gider den ikke starte mere. Jeg kan tydeligt huske
hvordan
> den plejer at lyde når den starter op, men den starter med det samme med
at
> komme med 3 lange biiiiip, hvor den før ikke gjorde.

Ifølge denne site (og et par andre):
http://www.bioscentral.com/beepcodes/ibmbeep.htm
betyder det en 3270 keyboard adapter error, om du kan bruge denne
information til noget ved jeg ikke.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/
Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.



Morten Jørgensen (01-09-2002)
Kommentar
Fra : Morten Jørgensen


Dato : 01-09-02 15:43

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message
news:yIoc9.41746$ww6.3245342@news010.worldonline.dk...
> > Den havde stået på loftet i omkring 2 år, uden at være brugt, hvor den
> > sikkert har været udsat for store temperaturændringer, da der om
sommeren
> er
> > omkring 30 til 35 grader deroppe og om vinteren er det vel omkring de 5.
>
> Det kan umuligt være guf for en computer.

Nej, bestemt ikke! ;-(

> Batteriet i bundkortet kunne måske trænge til et skift (ved ikke om det
var
> opfundet den gang

Jo, der er skam sådan et ret stort et i. Den er sandsynligvis aldrig blevet
skiftet, så når computeren er fra 1984, så er det jo nok 18 år gammelt!

> > Men som sagt, så gider den ikke starte mere. Jeg kan tydeligt huske
> hvordan
> > den plejer at lyde når den starter op, men den starter med det samme med
> at
> > komme med 3 lange biiiiip, hvor den før ikke gjorde.
>
> Ifølge denne site (og et par andre):
> http://www.bioscentral.com/beepcodes/ibmbeep.htm
> betyder det en 3270 keyboard adapter error, om du kan bruge denne
> information til noget ved jeg ikke.

Det var rigtig nok husket det med at der var 3 biiipp... Men det ene var et
laaaaaaaaaaangt et og lidt efter kommer der 2 korte.
Så det er altså en "Video adaptor error". Ved ikke rigtig hvad det
indebærer?
Ved heller ikke om den side du fandt dér, om den overhovedet passer til
sådan en gammel computer.

--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer



Leony (01-09-2002)
Kommentar
Fra : Leony


Dato : 01-09-02 21:19


"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> skrev i en meddelelse
news:3d722792$0$27667$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Så det er altså en "Video adaptor error". Ved ikke rigtig hvad det
> indebærer?

Mon ikke en video adapter error har noget at gøre med grafikkortet.
Det er i hvert fald hvad jeg får ud af følgende:
http://www.webopedia.com/TERM/v/video_adapter.html

> Ved heller ikke om den side du fandt dér, om den overhovedet passer til
> sådan en gammel computer.

Nej, men beep codes skulle ikke være ændret, i så fald tror jeg det havde
stået der.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/
Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.



Morten Jørgensen (01-09-2002)
Kommentar
Fra : Morten Jørgensen


Dato : 01-09-02 22:05

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message
news:rCuc9.45550$ww6.3300682@news010.worldonline.dk...
> > Så det er altså en "Video adaptor error". Ved ikke rigtig hvad det
> > indebærer?
>
> Mon ikke en video adapter error har noget at gøre med grafikkortet.
> Det er i hvert fald hvad jeg får ud af følgende:
> http://www.webopedia.com/TERM/v/video_adapter.html

Jo, vidste godt at det var noget med grafikkortet at gøre , men hvordan
skal jeg komme videre herfra så?
Kan jeg på nogen måde finde ud af at det virkelig ER grafikkortet det er
galt med?

> > Ved heller ikke om den side du fandt dér, om den overhovedet passer til
> > sådan en gammel computer.
>
> Nej, men beep codes skulle ikke være ændret, i så fald tror jeg det havde
> stået der.

Nej, de er nok ikke ændret når der ikke står andet, men det skulle være
mærkeligt hvis de havde beholdt de samme koder i 18 år jo... ;-(

--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer



Knud Winckelmann (01-09-2002)
Kommentar
Fra : Knud Winckelmann


Dato : 01-09-02 22:51

Således skrev "Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> i
dk.edb.hardware Sun, 1 Sep 2002 23:05:01 +0200:

>Jo, vidste godt at det var noget med grafikkortet at gøre , men hvordan
>skal jeg komme videre herfra så?
>Kan jeg på nogen måde finde ud af at det virkelig ER grafikkortet det er
>galt med?

Det kan vel tænkes at grafikkortet, under alle
temperatursvingningerne, måske har arbejdet sig løs?

Så af med låget, ud med kortene og i med dem igen, så du er sikker på
at de sidder ordentligt fast.

Selvfølgelig lyder det ikke godt at den lavede mærkelige tegn anden
gang du fyrede op under den, måske kan kortet have siddet sp skævt i
at det måske er blevet ristet?

Om ikke andet, prøv at sætte kortet ordentligt på plads.

Knud
--
Disc space -- the final frontier!

Morten Jørgensen (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Morten Jørgensen


Dato : 02-09-02 05:59

"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> wrote in message
news:aku95i.3vvnlcb.2@joshua.winck.dk...
> Det kan vel tænkes at grafikkortet, under alle
> temperatursvingningerne, måske har arbejdet sig løs?

Jo, det kunne da egentlig godt tænkes!

> Så af med låget, ud med kortene og i med dem igen, så du er sikker på
> at de sidder ordentligt fast.

Det vil jeg prøve senere i dag så.

> Selvfølgelig lyder det ikke godt at den lavede mærkelige tegn anden
> gang du fyrede op under den, måske kan kortet have siddet sp skævt i
> at det måske er blevet ristet?

Hehe, det ved jeg ikke lige...

> Om ikke andet, prøv at sætte kortet ordentligt på plads.

Det prøver jeg.
Jeg vender tilbage når jeg har gjordt det.

--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer



Morten Jørgensen (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Morten Jørgensen


Dato : 02-09-02 20:40

"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> wrote in message
news:3d72f015$0$202$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Om ikke andet, prøv at sætte kortet ordentligt på plads.
>
> Det prøver jeg.
> Jeg vender tilbage når jeg har gjordt det.

Jeg har lige haft computeren skildt ad og den ser da ellers fin nok ud...
Synes ikke nogle af indstikskortene sidder løst eller noget og har da også
lige tjekket de forskellige ledninger, men det ser ikke ud til at være noget
synligt i hvert fald...
Jeg ved ikke rigtig hvad man så kan gøre...

--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer



Leony (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Leony


Dato : 02-09-02 06:44


"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> skrev i en meddelelse
news:3d728102$0$59308$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jo, vidste godt at det var noget med grafikkortet at gøre , men hvordan
> skal jeg komme videre herfra så?
> Kan jeg på nogen måde finde ud af at det virkelig ER grafikkortet det er
> galt med?

Det fedeste ville jo være hvis du kendte en der havde en tilsvarende
computer der virkede 100 % og så du kunne prøve det grafikkort (hvis det er
til at skifte/tage ud). Så ville det være en smal sag at finde ud af om det
var det der var galt.
Ellers så prøv Knuds trick. det lyder i hvert fald som en sandsynlig
mulighed.

> Nej, de er nok ikke ændret når der ikke står andet, men det skulle være
> mærkeligt hvis de havde beholdt de samme koder i 18 år jo... ;-(

Jeg ser det som en service at tingene ikke ændrer sig. Der er jo ingen grund
til at ændre på noget som virker. Det var noget andet hvis de forskellige
koder blev uaktuelle.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/
Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.



Morten Jørgensen (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Morten Jørgensen


Dato : 02-09-02 13:00

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message
news:rUCc9.49425$ww6.3369976@news010.worldonline.dk...
> Det fedeste ville jo være hvis du kendte en der havde en tilsvarende
> computer der virkede 100 % og så du kunne prøve det grafikkort (hvis det
er
> til at skifte/tage ud). Så ville det være en smal sag at finde ud af om
det
> var det der var galt.
> Ellers så prøv Knuds trick. det lyder i hvert fald som en sandsynlig
> mulighed.

Tror nu næppe at der findes så mange andre ejere af den... Nogen der
overhovedet ved hvor mange der findes af dem i Danmark?

--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer



Leony (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Leony


Dato : 03-09-02 07:17


"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> skrev i en meddelelse
news:3d7352d6$0$59338$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Tror nu næppe at der findes så mange andre ejere af den... Nogen der
> overhovedet ved hvor mange der findes af dem i Danmark?

Det er jo ikke til at sige. Det var jo en temmelig dyr fætter dengang den
kom frem.
Det kunne jo være du var heldig at en meldte sig.
Ellers så er tabet vel ikke så stort (dens anvendelsesmuligheder er sikkert
begrænsede), selvfølgelig ville det være fedest hvis den kunne starte, men
den er da sjov at have alligevel.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/
Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.



Morten Jørgensen (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Morten Jørgensen


Dato : 03-09-02 07:24

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message
news:TtYc9.50229$ww6.3561063@news010.worldonline.dk...
> Det er jo ikke til at sige. Det var jo en temmelig dyr fætter dengang den
> kom frem.
> Det kunne jo være du var heldig at en meldte sig.
> Ellers så er tabet vel ikke så stort (dens anvendelsesmuligheder er
sikkert
> begrænsede), selvfølgelig ville det være fedest hvis den kunne starte, men
> den er da sjov at have alligevel.

Ja, den var temmelig dyr... Dog har jeg lige fundet ud af at denne vidst var
fra 1986... ;(
Men min mor har/havde nogle opskrifter liggende på den, så hun blev godt sur
da den ikke kunne starte.
Ville jo så heldst have den til at virke igen, da det er ret fedt med sådan
en computer på den alder.
Synes nu ellers den ser rigtig fin ud inden i!

--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer



Leony (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Leony


Dato : 03-09-02 07:40


"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> skrev i en meddelelse
news:3d74556d$0$27680$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Ja, den var temmelig dyr... Dog har jeg lige fundet ud af at denne vidst
var
> fra 1986... ;(

Der røg antikstatussen

> Men min mor har/havde nogle opskrifter liggende på den, så hun blev godt
sur
> da den ikke kunne starte.

Den har ikke været tændt i 2 år, så måske kan opskrifterne undværes. Med
mindre det selvfølgelig er nogle meget specielle opskrifter som er gået i
arv fra mor til datter i mange generationer. Det burde være muligt at finde
noget lignende (måske noget bedre) på en af de mange omfattende
opskriftsites der findes. prøv at lave en søgning på Google.

> Ville jo så heldst have den til at virke igen, da det er ret fedt med
sådan
> en computer på den alder.

Selvfølgelig.
Har selv sådan en karl:
http://www.can.ibm.com/helpware/8555.html
Som virker perfekt (i hvert fald sidst jeg prøvede).

> Synes nu ellers den ser rigtig fin ud inden i!

Elektronik er jo desværre ret utaknemmeligt. Det kan sagtens være vrøvl med
komponenter selvom man ikke umiddelbart kan se det.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/
Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.



Morten Jørgensen (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Morten Jørgensen


Dato : 03-09-02 13:00

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message
news:DOYc9.50235$ww6.3563156@news010.worldonline.dk...
> > Ja, den var temmelig dyr... Dog har jeg lige fundet ud af at denne vidst
> var
> > fra 1986... ;(
>
> Der røg antikstatussen

Arh... Vil jeg da ikke håbe.
....er selv fra 1986...

> > Men min mor har/havde nogle opskrifter liggende på den, så hun blev godt
> sur
> > da den ikke kunne starte.
>
> Den har ikke været tændt i 2 år, så måske kan opskrifterne undværes. Med
> mindre det selvfølgelig er nogle meget specielle opskrifter som er gået i
> arv fra mor til datter i mange generationer. Det burde være muligt at
finde
> noget lignende (måske noget bedre) på en af de mange omfattende
> opskriftsites der findes. prøv at lave en søgning på Google.

Jeg tror ikke der er specielt mange opskrifter og måske har hun også nogle
af dem på de gamle store disketter dér, men det hjælper jo ikke noget hvis
computeren ikke kan starte...
Tror skam også hun har de fleste printede ud, så hvis de virkelig var så
meget værd, så kunne hun jo bare skrive dem ind igen.

> > Ville jo så heldst have den til at virke igen, da det er ret fedt med
> sådan
> > en computer på den alder.
>
> Selvfølgelig.
> Har selv sådan en karl:
> http://www.can.ibm.com/helpware/8555.html
> Som virker perfekt (i hvert fald sidst jeg prøvede).

Intet billede?

> > Synes nu ellers den ser rigtig fin ud inden i!
>
> Elektronik er jo desværre ret utaknemmeligt. Det kan sagtens være vrøvl
med
> komponenter selvom man ikke umiddelbart kan se det.

Ja, der kan sagtens være noget som ikke har kunnet klare fugten i vinters,
men jeg mente nu mere at det ser fint ud, i forhold til alderen...
Bare lidt mystisk at selve kortet hvor de forskellige controllere sidder på,
vidst nok er et ganske normalt indstikskort til vidst nok ISA...
Men jeg synes ikke jeg har kunnet finde processoren, måske den bare ikke er
så stor... Har kun fundet én ting med et INTEL mærke på, men den ser ret
lille ud...

--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer



Leony (04-09-2002)
Kommentar
Fra : Leony


Dato : 04-09-02 07:49


"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> skrev i en meddelelse
news:3d74a445$0$128$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Intet billede?

http://www.mick4555.btinternet.co.uk/ps2mdl55sx.htm

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/
Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.



Morten Jørgensen (06-09-2002)
Kommentar
Fra : Morten Jørgensen


Dato : 06-09-02 14:24

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message
news:d1id9.50956$ww6.3748956@news010.worldonline.dk...
> http://www.mick4555.btinternet.co.uk/ps2mdl55sx.htm

Okay, ser da også fin nok ud...
Men tilbage til min computer, så kan jeg ikke rigtig se hvad der skulle være
at gøre...

--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer



Knud Winckelmann (06-09-2002)
Kommentar
Fra : Knud Winckelmann


Dato : 06-09-02 14:46

Således skrev "Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> i
dk.edb.hardware Fri, 6 Sep 2002 15:24:14 +0200:

>Men tilbage til min computer, så kan jeg ikke rigtig se hvad der skulle være
>at gøre...

<http://www.leftmind.net/~adb/treb/ns.html> ?

Knud
--
Pound! Bang! Bin! Bash! is this a shell script or a Batman comic?

Morten Jørgensen (06-09-2002)
Kommentar
Fra : Morten Jørgensen


Dato : 06-09-02 14:58

"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> wrote in message
news:alaijj.3vvcscb.1@joshua.winck.dk...
> <http://www.leftmind.net/~adb/treb/ns.html> ?

Nej du!

--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk
StartLinket.dk´s - 1:1 BytteProgrammer



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408621
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste