Er det stadig leg?!?
Fra : Majer

Dato : 01-09-02 09:43

Hej med jer!

Nu har Creamy boet hos os i 9 dage, og det ser ud til at hende og Peter har
accepteret at de begge skal være her. De er dog stad adskilt når vi ikke er
hjemme, samt om natten. Det er de bestemt ikke glade for nogen af dem!!
Kradser på døren mellem dem, og mijauwer osv. Men vi ser det nødvendigt at
lukke døren en gang imellem, da Peter jagter hende.

Han holder konstant øje med hvad hun foretager sig, og kan slet ikke slappe
af, når hun er i nærheden. Hn farer efter hende, bider hende på ryggen lige
over halen, og bider hende også i nakken. Det ser meget voldsomt ud, og
Creamy piver og hvæser også af ham. Så slipper han hende, hvorefter han
springer på hende igen.

Vi har meget svært ved at finde ud af, hvad det går ud på. Er det stadig en
del af deres "samkøring", eller kan han bare ikke li hende?? Eller opdrager
han på hende??

Det skal siges at Peter jo flyttede ind hos os, da han kun var 8 uger
gammel, så han har vel ikke selv fået den helt rette katteopdragelse. Han er
nu lidt over 1 år gammel.

Håber på lidt hjælp...

Mange hilsner fra

--
Majer

www.majer.dk

Fra : Kate

Dato : 01-09-02 10:02

"Majer" <majbritt{REMOVE}@majer.dk> wrote in

> Kradser på døren mellem dem, og mijauwer osv. Men vi ser det
> nødvendigt at lukke døren en gang imellem, da Peter jagter hende.

Jeg tror faktisk du skal begynde ikke at lukke dem inde. Lante begyndte
også at kradse på døren efter en uge, så ville han bare ikke være
spærret inde om dagen mere. Jeg startede med at lade ham være fri om
natten for så ved jeg, jeg ville vågne hvis der var noget ballade.
Selvfølgelig skal de ikke ha' lov til at slås, men den med at følge
efter hinanden er nu meget normalt, det skal simpelthen ha' lov til at
finde ud af det med hianden.
Jeg var super opmærksom på hvordan Johan og Sofie reagerede på Lante,
men efterhånden slappede jeg mere og mere af fordi de fandt selv ud af
at sætte grænser for hinanden. Det jeg gjorde var at klippe kløer på
alle tre så kunne de ikke skade hinanden når der blev langet lussinger
ud, for det blev der. Ja, Sofie langer faktisk stadig lussinger ud ind
imellem og Lante har snart boet her et år, det stopper hun aldrig med.
Hun stikker også Johan nogle flade en gang i mellem, sådan er hun.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Majer

Dato : 01-09-02 11:30

"Kate" <joeyREMOVE@oliwer.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror faktisk du skal begynde ikke at lukke dem inde.

Ja, det vil vi også allerhelst. Men vi ser det nødvendigt en gang imellem,
for at de begge kan få lidt ro. Peter kan som sagt slet ikke slappe af i
hendes selskab. Og Creamy bliver helt klart træt af, at han jagter hende. Så
vi vælger at skille dem ad, når vi ikke er hjemme, og når det går for vildt
til! Vil jo nødigt have at hun bliver et helt nervevrag
1

> Selvfølgelig skal de ikke ha' lov til at slås, men den med at følge
> efter hinanden er nu meget normalt, det skal simpelthen ha' lov til at
> finde ud af det med hianden.

Problemet er vel i virkeligheden, at jeg ikke ved om de leger eller slås.

Vi har lige snakket med én fyr som har flere katte. Han mener at vi skal
lade dem være adskilt endnu. Så Creamy ikke ender med at blive en lille
forskræmt mis.

Puha, jeg er virkelig i vildrede nu. Er der ikke flere der kan hjælpe os,
med deres erfaring osv??

Mange hilsner fra
--
Majer

www.majer.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 01-09-02 11:51

"Majer" <majbritt{REMOVE}@majer.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer!

(...)
> [...]
en
> del af deres "samkøring", eller kan han bare ikke li hende?? Eller

Han er ved at checke, hvor hendes grænser går. Det tager sin tid (hanner
skal have længere tid, inden "den fiser ind").

> Det skal siges at Peter jo flyttede ind hos os, da han kun var 8 uger
> gammel, så han har vel ikke selv fået den helt rette katteopdragelse. Han
er
> nu lidt over 1 år gammel.

Jeg ville lade det gå sin gang. Den der prøven af og tage sine tæsk
(korporligt eller lydligt) og derefter prøve igen er typisk for hanKATTES
(gentager KATTES her kan ikke drages paralleler til andre arter ) måde at
finde ud af det sociale på.
Det, der foregår, er den måde, man er nødt til at lære hinanden at kende på,
når man nu ikke råder over et verbalt sprog.
Hvis der i øvrigt overalt i huset er huler eller ting, der kan anvendes som
sådanne, så begge parter kan gemme sig for den anden, når det bliver for
meget, kan jeg egentlig ikke se nogen grund til at adskille i denne fase.

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Majer

Dato : 01-09-02 13:19

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse
> Han er ved at checke, hvor hendes grænser går. Det tager sin tid (hanner
> skal have længere tid, inden "den fiser ind").

Ok, det lyder meget fornuftigt, men skal man ikke tage hensyn til den lille
tøs?? Jeg tænker på, om hun kan få mén af, at han fatter liiiidt langsomt??

> [...]
> (korporligt eller lydligt) og derefter prøve igen er typisk for hanKATTES
> (gentager KATTES her kan ikke drages paralleler til andre arter ) måde

Uha, godt man ikke er kat!!

> [...]
> meget, kan jeg egentlig ikke se nogen grund til at adskille i denne fase.

Der er masser af gemmeplads, og de bliver også brugt flittigt, i deres
"læren om hinanden"...

Mange tak for svaret!

Venlig hilsen

--
Majer

www.majer.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 01-09-02 19:06

> [...]

lille
> tøs?? Jeg tænker på, om hun kan få mén af, at han fatter liiiidt

Ikke, så længe det ikke er værre end det, du beskriver.
Hunkatte er generelt psykisk sejere end hankatte.

Niels Peter

Fra : Majer

Dato : 01-09-02 19:33

> Ikke, så længe det ikke er værre end det, du beskriver.
> Hunkatte er generelt psykisk sejere end hankatte.
>
> Niels Peter

Hej Niels Peter!

Tusind tak for dine svar. Det er godt at høre fra en erfaren katteslave.

Vi tro og håber nu på, at det nok skal komme til at fungere mellem dem.

Mange hilsner fra
--
Majer

www.majer.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-09-02 12:28

In article <3d71d329$0$162$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Majer
> [...]

> Kradser på døren mellem dem, og mijauwer osv. Men vi ser det nødvendigt at
> lukke døren en gang imellem, da Peter jagter hende.

Hm - jeg har set et sted, at man kan holde øje med haleføringen på den
forfulgte kat. Hvis den har halen oppe, er det helt sikkert leg. Men
jeg synes også det er svært. Vi har haft vores missepiger i snart 6 år
(De har 6 års fødselsdag idag, hurra! , og jeg er _stadig_ i tvivl
af og til...

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck

Fra : Majer

Dato : 01-09-02 13:14

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hm - jeg har set et sted, at man kan holde øje med haleføringen på den
> forfulgte kat. Hvis den har halen oppe, er det helt sikkert leg.

Når jeg kigger på halerne, er der høj haleføring, altså se det ok ud. Men
hold da op, hvor har jeg meget at lære om katte endnu!!

> (De har 6 års fødselsdag idag, hurra!

Tillykke med de 6 år tøser!!

Mange hilsner fra
--
Majer

www.majer.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-09-02 14:15

In article <3d720473$0$163$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Majer
> [...]

> Når jeg kigger på halerne, er der høj haleføring, altså se det ok ud. Men
> hold da op, hvor har jeg meget at lære om katte endnu!!

det har jeg osse Hver gang jeg tror jeg har luret dem, snyder de
mig

> Tillykke med de 6 år tøser!!

jo tak - man venter på aftenmenuen (tun, livret ved festlige
lejligheder), leger med fødselsdagsgaverne (fjerkoste) og finder sig
pænt i, at den skøre kone tager ca. 50 billeder i timen med det nye
digicam - hun er nemlig vildt begejstret over, at man faktisk kan tage
billeder indendørs uden blitz - og få noget helt brugbart ud af det!
Yippie! Ikke flere "døde katteøjne"

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 01-09-02 16:59

Tillykke tillykke med de to smukke damer

Og når du sådan har fået digicam så forventer vi (i al fald jeg) at blive
oversvømmet af siamissebilleder inden længe!

Mange hilsner

Lisbeth
+ Bøv, Phumba, Jack og Basil
--
http://cutiecats.dk ~ Verdens sødeste katte
http://trekkiegrrrl.tripod.com ~ 3D grafik & WWP

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-09-02 17:19

In article <aktda1$i2i$1@sunsite.dk>, Lisbeth Hviid Jakobsen
<ernyoka@hotmail.com> wrote:

> Tillykke tillykke med de to smukke damer

Tusind tak - man snorkbobler i en solstråle pt.

> Og når du sådan har fået digicam så forventer vi (i al fald jeg) at blive
> oversvømmet af siamissebilleder inden længe!

Jam, jeg har allerede prøvet - ville endelig tage mit album på
dk.fritid.dyr.kat i brug. Men jeg kan ikke komme ind... tænkte at Jette
måske var ved at rode med det pt.
Nå, men så må jeg jo flikke en fødselsdags-side sammen på min egen
hjemmeside
Er Basil blevet helt accepteret nu, eller er der stadig murren i
krogene?

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 01-09-02 17:47

Hej Ann
Et stort tillykke til missepigerne med de 6 år.
Hilsen deres "farmor" Vibeke

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-09-02 19:50

In article <3d7244d6$0$22872$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, V.Lerche &
S.Andersen <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hej Ann
> Et stort tillykke til missepigerne med de 6 år.
> Hilsen deres "farmor" Vibeke
>
> --

Pigerne siger pænt tak
Der ligger et par dugfriske billeer på deres hjemmeside - under 6 års
fødselsdag - eller
http://www.geocities.com/ann_rudbeck/foedselsdag.html

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 01-09-02 21:46

> Pigerne siger pænt tak
> Der ligger et par dugfriske billeer på deres hjemmeside - under 6 års
> fødselsdag - eller
> http://www.geocities.com/ann_rudbeck/foedselsdag.html

Årh hvor er det nogle skønne billeder *smelte*

Jeg var flad af grin over det med edderkoppen *L* - Dygtige Phumba har lige
gnasket et stankelben i sig. Heldigt, for de flaksende kryb gør mig totalt
hys.... Hvis så man kunne lære kattene at fjerne edderkopper ville mit liv
være nemmere

Jo Basil er totalt accepteret nu, der gik heldigvis kun et par dage med det,
og (som jeg vist har skrevet et andet sted engang) allerede anden nat havde
fætter Jack taget sig af ham og de sov sammen

Men kors hvor har de allesammen været nogle klisterkatte i dag, bare fordi
vi har været et par dage på camping.... Man skulle tro de var blevet pint og
plaget af vores nabo *G* så glade som de var for at se os...

Fik lille Ditte så sin tun?

Hilsen
Lisbeth

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-09-02 22:15

In article <aktu3r$47$1@sunsite.dk>, Lisbeth Hviid Jakobsen
<ernyoka@hotmail.com> wrote:

> Jeg var flad af grin over det med edderkoppen *L*

Griner du af mine stæreblinde katte?!?

> [...]
> hys.... Hvis så man kunne lære kattene at fjerne edderkopper ville mit liv

Jo, men de ville da så gerne være til tjeneste... Men edderkopper er
nogle lumske fætre, der sætter sig i sprækker og i lofter, til især
Dittes store frustration. Det er unfair, er det!

> Jo Basil er totalt accepteret nu, der gik heldigvis kun et par dage med det,
> og (som jeg vist har skrevet et andet sted engang) allerede anden nat havde
> fætter Jack taget sig af ham og de sov sammen

Herligt

> Fik lille Ditte så sin tun?

Ja da!

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 02-09-02 06:26

On Sun, 1 Sep 2002 22:45:31 +0200, "Lisbeth Hviid Jakobsen"
<ernyoka@hotmail.com> wrote:

> [...]
>hys.... Hvis så man kunne lære kattene at fjerne edderkopper ville mit liv

   Uhm, her i huset her fordelingen sådan at begge misserne gerne
slår alt det der kryb ihjæl - både edderkopper og stankelben osv. bare
de bevæger sig. Til gengæld spiser Mulle det hun fanger - Oscar mister
lissom interessen når de holder op med at bevæge sig .... Det er
_ulækkert_ når man næsten træder i en død edderkop vil jeg godt lige
sige!

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 01-09-02 23:21

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:010920022049541293%> Der ligger et par dugfriske billeer på deres
hjemmeside - under 6 års
> fødselsdag - eller
> http://www.geocities.com/ann_rudbeck/foedselsdag.html

Hej Ann.
Var lige inde og se dine sider igen - de er altså flotte.
Så ser jeg, at du skriver, at Donna er den smukkeste. Her må jeg liiige
indgive en stemme på Ditte - hun er altså min favorit (nej, det har skam
ikke spor at gøre med navnesammenfaldet med min datter*s*). Også ud fra
beskrivelsen lyder hun rigtig dejlig. Hvad hedder hendes farve?
Mvh. Else.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 02-09-02 00:08

In article <aku3u2$522$1@sunsite.dk>, Else Gyldenkærne
<gyldenkaerne@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> hjemmeside - under 6 års
> >
> Hej Ann.
> Var lige inde og se dine sider igen - de er altså flotte.

*rødme* - tusind tak...

> [...]
> ikke spor at gøre med navnesammenfaldet med min datter*s*). Også ud fra
> beskrivelsen lyder hun rigtig dejlig. Hvad hedder hendes farve?

Ditte er dejlig, ingen tvivl om det At jeg synes at Donna er en
smule smukkere er kun en gradsforskel - og en smagssag Vi elsker
dem begge lige højt for hver deres måde at være på.
Dittes farve kaldes chokoladetabbymasket (SIA b 21) Det er strengt
taget ikke meningen hun skal have pletter på siderne - men det er
Ditsen jo ligeglad med - og vi synes faktisk det er sødt

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck

Fra : Kate

Dato : 01-09-02 23:26

Ann Rudbeck <ann_rudbeck@yahoo.com> wrote in

> (De har 6 års fødselsdag idag, hurra! ,

Hov og så i en bisætning, man skal da også ha' øjnene med allevegne
Tillykke med de to underskønne tøser.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 02-09-02 00:00

In article <aku458$sh5$2@sunsite.dk>, Kate <joeyREMOVE@oliwer.dk> wrote:

> Ann Rudbeck <ann_rudbeck@yahoo.com> wrote in

> Hov og så i en bisætning, man skal da også ha' øjnene med allevegne
> Tillykke med de to underskønne tøser.

Jeg takker på damernes vegne - de har selv for travlt med at slå en
fjerkost ihjel sammen med "legeonkel" - aka manden i huset

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck

Fra : Jan Rusås

Dato : 01-09-02 20:02

Hej,

Vi har været igennem nøjagtig det samme som dig da vores lille
ragdollkilling Chandalay flyttede ind til vores exotic Teddy (9mdr) for 1
måned siden. Teddy opførte sig på nøjagtig samme måde - gik hvileløst
omkring og angreb Chandalay hårdt og brutalt og Chandalay peb og hvæsede og
løb væk og gemte sig.

De miauwede og kradsede også begge to på døren ved adskillelse og vi lod
dem komme sammen igen. Vi var rigtig nervøse og kede af det der foregik og
forsøgte at fjerne Teddy når vi synes det var for voldsomt.

Efter samråd med vores dyrlæge lod vi dem selv finde ud af det og beløningen
kom her for 10 dage siden - Teddy overfaldt som sædvanlig Chandalay med piv
og hvæs, men da han stoppede løb vores lille Chandalay efter Teddy og
hoppede på ham - han blev selvfølgelig hurtigt sat på plads - det bliver han
stadig men herefter er det blevet mere synligt at de er ved at få et godt
forhold - de jagter skiftevis hinanden og er endda begyndt at ligge i samme
vindueskarm når de sover.

En af de ting vi bed mærke i var at det altid var den lille der hvæsede -
aldrig Teddy - og der var aldrig bid igennem huden så biddet blev åbenbart
kun markeret- Teddy blinkede også ofte til den lille når de sad på afstand
af hinanden og når den lille løb ind og gemte sig under et bord eller lign.
sad Teddy lige udenfor og ventede, men gav ham ligesom en lille hvilepause
inden det brød løs igen.

Chandalay har ikke taget skade af den hårde start - han er en dejlig tryg
og kælen killing . Han driller gerne Teddy - dasker til hans hale når han
sover og får som altid en ordentlig omgang stadig med skrig og hvæs, men
det er nu helt tydeligt at Chandalay driller og tit selv opsøger det.

venlig hilsen
Anne-Mette og Jan

Fra : Majer

Dato : 01-09-02 19:31

"Jan Rusås" <rusaas@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sover og får som altid en ordentlig omgang stadig med skrig og hvæs, men
> det er nu helt tydeligt at Chandalay driller og tit selv opsøger det.

Hej Anne-Mette og Jan!

Tusind tak for at I ville dele jeres oplevelser med os. Det er rigtig godt
at høre fra andre der har været i samme situation. Nu tror vi igen på at det
nok skal gå!

Mange hilsner fra
--
Majer