optisk eller coaxial?
Fra : Kim Eichen

Dato : 31-08-02 22:33

Hej
Jeg skal afspille film på fjernsynet fra min computer. Jeg skal bruge et
kabel på 20 meter, men er i tvivl om hvilken type. Forstærkeren har både
optiske (toslink) og coaxial indgange. Er den ene type bedre end den anden
eller er der ingen forskel?

Mvh Kim Eichen

Fra : elvis

Dato : 31-08-02 23:27

Hej

Der er vist kun forskel i prisen på kablerne. Har ladet mig fortælle at COAX
er ligeså godt om ikke bedre end TOSlink. Men det må andre vel svare på, for
jeg har ikke prøvet det i praksis.

Coax kabler er betydeligere billigere hvis du bruger de alm. kabler og så et
phonostik i hver ende

Var inde hos 2Tal for at kigge på et 2 m optisk kabel engang, 300 kr skulle
jeg af med.

I dag kan man vist få 5 meter kabler til 300
Om man selv kan lave sine egne optiske kabler ved jeg ikke
mvh elvis

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-09-02 05:35

"elvis" <FJERNDETTEelvis@beskedboks.dk> wrote in message
> Der er vist kun forskel i prisen på kablerne. Har ladet mig fortælle at
COAX
> er ligeså godt om ikke bedre end TOSlink. Men det må andre vel svare på,
for

Det er rigtigt. Brug Coax.

> Coax kabler er betydeligere billigere hvis du bruger de alm. kabler og så
et
> phonostik i hver ende

Køb et antennekabel i "jem&fix". De bliver ikke billigere
Klip IEC-stillene af og sæt så RCA-phonostik på istedet. Du får 5m for 100,-

> I dag kan man vist få 5 meter kabler til 300
> Om man selv kan lave sine egne optiske kabler ved jeg ikke

Hvis man er teletekniker, så kan man godt...

> mvh elvis
>
> "Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

Og gider du skrive _under_ det du svarer på og klippe det overflødige væk?

Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
- Skriv _under_ det I svarer på. Spørgsmål først, svar bagefter.
Det er jo ikke Jeopardy.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-09-02 11:36

"Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> optiske (toslink) og coaxial indgange. Er den ene type bedre end den anden

Hvis man skulle svare oblektivt... Ville jeg sige du skulle købe et
Optisk....

Grunden til det, er fordi hvis du ikke har styr på jordingen og portentiale
forskelle mellem dit anlæg og computer.. Vil strømmen løbe i dit Coax
kabel... Og sikkert give en masse problemer.. Både med afbrænding af
indgangen på forstærkeren.. Og støj, så signalet falder ud. eller giver bit
fejl osv..

Et optisk kabel, er jo ikke strømførende.. Ingen problemer med portentiale
forskelle.. Ingen afbrænding af indgange.... Så derfor, hvis det skal bruges
sammen med en computer.. Så er det nok Optisk du skal vælge.

Det her kan fås i 20 meter...

http://av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?HirachyID=140&PictureI
D=304