Abildgård i Øster Hornum
Fra : Evald Adamsen

Dato : 31-08-02 17:10

Jeg søger oplysninger om en Hans Pedersen Aarup, og Abildgård sansynligvis
ved Øster Hornum
Er Abilgård et stednavn - gård eller ??

Evald Adamsen
adamsen@klarupnet.dk

Fra : Krabsen

Dato : 31-08-02 19:44

Abildgårde er et område, ca 2 KM SV for Øster Hornum - i retning mod
Byrsted.

Der findes bl.s. Store Abildgård, Abildgård, Ny Abildgård

mvh
Krabsen

Fra : Hans Martin Laustsen

Dato : 31-08-02 18:59

On Sat, 31 Aug 2002 18:10:05 +0200, "Evald Adamsen"
<adamsen@klarupnet.dk> wrote:

>Jeg søger oplysninger om en Hans Pedersen Aarup, og Abildgård sansynligvis
>ved Øster Hornum
>Er Abilgård et stednavn - gård eller ??

Ja Abildgård er en gård, eller rettesagt to gårde Abildgaard og Ny
Abildgaard.

Prøv at kontakte Lokalhistorisk arkiv for Støvring kommune
Estrupvej 13B, Øster Hornum
9530 Støvring

Åbent Mandag 19-21.30, torsdag 13 - 17
mailto:lokalhistoriskarkiv@indbakke.dk

Venlig hilsen

Hans Martin Laustsen

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-02 19:12

Ja, og vejern hedder Abildgaardsvej - mellem Øster Hornum og Øster Hornum
sø.
mvh
Anker

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 31-08-02 19:25

> Er Abilgård et stednavn - gård eller ??
>
> --
I la Cour's "Danske Gaarde" fra ca 1915 står der:

Abildgaard, Øster Hornum Sogn. Post forb. og St.: Støvring, hvortil c. 10
Km. Gaarden ligger c. 11 Km. fra Nibe. Ejer: Christen Bjerring, som overtog
Gaarden i 1916, er født i Mammen 28. Marts 1873 og gift med Marie
Christensen, født i Nørre Kongerslev 27. Aug. 1877.
Matr.-Nr. 2d m. fl. af Øster Hornum. Hartkorn 5 Tdr. 7 Skpr. 1½ Alb.
Ejendomsskyld 50,000 Kr. Brandassurance for Bygningerne c. 25,000 Kr. Areal
436 Tdr. Ld., deraf Ager 240, Eng 50, Mose 9, Hede 136, Have og Gaardsplads
1. Agermarken drives i en 7 Marksdrift: Havre, Rug, Havre, Roer, Havre og
2aars Græs. Jordens Bonitet er hovedsagelig god Muld. Der holdes 30 Køer, 45
Stkr. Ungkvæg og Kalve og 1 Tyr af blandet Race, 8 Heste, 3 Plage og Føl
samt 2 Faar. Sidste Aar solgtes c. 50 Fedesvin. .
Abildgaard ligger tæt SV. for Ø. Hornum. Den nuv. Ejer har købt den af C. C.
Hollesen, som gennem 10 Aars flittigt Arbejde skabte Agermarken af Heden.

Hans

Fra : Evald Adamsen

Dato : 31-08-02 23:12

Tak for svarene.
Jeg har oplysning om at Hans Petersen Aarup, blev gift med Anna oline
Larsine Adamsen 2. November 1915
Men hvem er denne Aarup, han har måske været landarbejder på gården ??
Er der en der ligger med folketælling 1916 på det område?--
Med venlig hilsen
Evald Adamsen
adamsen@klarupnet.dk

"...

Fra : Flemming Holm

Dato : 08-09-02 17:59

Boede der en Jens Lund Nielsen på Abildgård i 1892 og ligger der noget
i nærheden, der hedder Hovedskov?
På forhånd tak.
Flemming
3140