100Mbit
Fra : Michael Andreasen

Dato : 31-08-02 11:07

Hey,

Mellem en WinXP og en Debian gateway kan jeg overføre hhv. 2.2MB/sek og
2.7MB/sek ved FTP - begge netkort er 100Mbit - jeg kan se ved opstart af
linux serveren at den skriver fuld duplex (auto negotiating)

Kan det være rigtigt at man ikke kan overføre hurtigere? Hvad bør man ligge
på? Og hvis der er nogen galt, er der nogen der har nogle forslag?

Mvh
Michael

Fra : Jesper Skriver

Dato : 31-08-02 11:11

On Sat, 31 Aug 2002 12:07:19 +0200, Michael Andreasen wrote:
> [...]
>
> Kan det være rigtigt at man ikke kan overføre hurtigere? Hvad bør man ligge
> på? Og hvis der er nogen galt, er der nogen der har nogle forslag?

Nu fortæller du ikke om du har en hub eller en switch imellem, eller om
det er et krydset kabel.

- krydset kabel
Begge skal enten køre full eller half duplex, de skal være ens

- hub
Begge skal køre half duplex

- switch
Hver maskine skal have samme duplex setting som den switch port
de er forbundet til.
Hvis det er en unmanaged switch, så skal du sætte begge maskiner
til auto-duplex

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Michael Andreasen

Dato : 31-08-02 11:20

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
> Nu fortæller du ikke om du har en hub eller en switch imellem, eller om
> det er et krydset kabel.

Sorry.. Det er bare et krydset kabel. Jeg ikke prøvet med en Switch endnu.

> - krydset kabel
> Begge skal enten køre full eller half duplex, de skal være ens

ok.

Hvis disse indstillinger så er korrekte. Hvad 'bør' man ligge på i
overførsel (ca.) med alm. 100Mbit forudsat at diskene er hurtige nok?

Mvh
Michael

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 31-08-02 13:30

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> Hvis disse indstillinger så er korrekte. Hvad 'bør' man ligge på i
> overførsel (ca.) med alm. 100Mbit forudsat at diskene er hurtige nok?

Jeg kan overføre med ca. 10,7 MB/sec (over NFS) mellem mine
maskiner. Om det er diskene eller netværket der sætter begrænsningen
ved jeg ikke, men jeg *tror* det er netværket. 'hdparm' fortæller mig
også at diskene kan følge med til mere end det.

Hvad er det for nogle maskiner og diske?

--
Jacob - www.bunk.cc
If you put it off long enough, it might go away.

Fra : Steen Suder

Dato : 31-08-02 21:12

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> ved jeg ikke, men jeg *tror* det er netværket. 'hdparm' fortæller mig
> også at diskene kan følge med til mere end det.

Hvad er det for maskiner?
Hvordan er disksystemerne?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 31-08-02 22:36

Steen Suder <sfs_news@suder.dk> writes:

> Hvad er det for maskiner?

Det er en Celeron 1300 og en Pentium 4 2,26 GHz. De kører begge Linux.

> Hvordan er disksystemerne?

Celeron'en har 2 stk. Seagate Barracuda IV diske i
software-RAID1. P4'eren har en enkelt Seagate Barracuda IV.

Fra Celeron'en ser det således ud:

# hdparm -tT /dev/hda

/dev/hda:
Timing buffer-cache reads: 128 MB in 1.27 seconds =100.79 MB/sec
Timing buffered disk reads: 64 MB in 1.61 seconds = 39.75 MB/sec

Målingen var ganske uvidenskabeligt lavet ved at jeg overførte en fil
med min filbrowser i KDE. Den skriver hastigheden mens den overfører
filen.

--
Jacob - www.bunk.cc
The more you complain, the longer God lets you live.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-08-02 13:46

Michael Andreasen wrote:

> [...]
>
> Kan det være rigtigt at man ikke kan overføre hurtigere? Hvad bør man
> ligge på? Og hvis der er nogen galt, er der nogen der har nogle forslag?

Som nævnt andetsteds bør du kontrollere duplex- og 10/100-indstillinger.
Prøv at se på /sbin/ifconfig - her kan du se, hvorvidt der sker mange
transmissionsfejl, kollisioner ol.

/Rasmus

There's no point in being grown up if you can't be childish sometimes.
-- Dr. Who

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 31-08-02 13:51

Michael Andreasen <maskinen2000@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Kan det være rigtigt at man ikke kan overføre hurtigere? Hvad bør man ligge
> på? Og hvis der er nogen galt, er der nogen der har nogle forslag?

Det kommer an på hvilke fil typer du flytter.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Ivar

Dato : 31-08-02 14:23

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Det kommer an på hvilke fil typer du flytter.

Ja, han burde fortælle hvorledes han måler hastigheden.

Hvis man flytter filer har størrelsen ekstremt meget at sige.
Jeg flytter jævnligt ca. 10GB fra en Win-NT til en Win2000
maskine via en 100Mb linje. De fleste filer er små.
Hvis filerne bliver pakket til ca. 6GB tager det 12 min,
hvis filerne bliver sendt over upakket, tager det 3 timer !

Ivar

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 31-08-02 18:36

On Sat, 31 Aug 2002 15:22:41 +0200, "Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk>
wrote:

>Hvis filerne bliver pakket til ca. 6GB tager det 12 min,
>hvis filerne bliver sendt over upakket, tager det 3 timer !

Hvad bruger du til at pakke filer med, så du ender med en 6GB fil?
Jeg har en 9GB fil jeg gerne vil have pakket, en jeg kan ikke finde
noget pakkeprogram der kan håndtere filer >4GB.

--

/Dan MOrtensen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 31-08-02 18:38

In article <dhv1nu4hd3d4ij1obdb3k6cp9qqhds6s1n@4ax.com>, Dan MOrtensen wrote:

> Hvad bruger du til at pakke filer med, så du ender med en 6GB fil?
> Jeg har en 9GB fil jeg gerne vil have pakket, en jeg kan ikke finde
> noget pakkeprogram der kan håndtere filer >4GB.

Kan bzip2 ikke det?

--
Andreas Plesner Jacobsen | Hickory Dickory Dock,

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-08-02 19:57

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Kan bzip2 ikke det?

Det mener jeg helt bestemt den kan, hvis den er oversat mod en (g)libc, der
kan håndtere det (og det kan de fleste nyere OS'er).

/Rasmus

ATA100 is another testimony to the fact that pigs can be
made to fly given sufficient thrust (to borrow an RFC)
-Alan Cox

Fra : Ivar

Dato : 31-08-02 21:14

Dan MOrtensen skrev:

> Hvad bruger du til at pakke filer med, så du ender med en 6GB fil?

Det bliver gjort med et backup-program.
Under Win kan man kun arbejde med filer større en 4GB,
hvis man bruger NTFS. En FAT32-disk vil give en "disk fuld"
fejlmeddelelse, når 4GB er nået.

Ivar

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 31-08-02 22:47

On Sat, 31 Aug 2002 22:14:09 +0200, "Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk>
wrote:

>Det bliver gjort med et backup-program.
>Under Win kan man kun arbejde med filer større en 4GB,
>hvis man bruger NTFS. En FAT32-disk vil give en "disk fuld"
>fejlmeddelelse, når 4GB er nået.

Åh, ja. Det havde jeg ikke tænkt på. Så det prøver jeg næste gang. Det
tager lidt lang tid at overføre 9GB. Så hvis man kan pakke den til
1GB, går det jo hurtigere...

--

/Dan MOrtensen

Fra : WE

Dato : 01-09-02 12:47

Dine diske skal også kunne følge med. Prøv at regn lidt på det