bilige alternativer til kagedekoration
Fra : Nette

Dato : 31-08-02 10:30

hej gruppe.
Jeg har lige dd modtaget vinterens katelog fra en af vores førende
hobbyforetniger/kæder.
Jeg kan se til min store forargelse, at det helt store hit er dekoration af
kager samt marcipan/chokoladefremstilling.
Det koster DYRT i det blad...så hvis i skal i gang med noget af det, vil jeg
meget gerne være behjælpelig med lidt billigere og lige så gode løsninger.
- Er uddannet bager/konditor.

Nette

Fra : hmo

Dato : 31-08-02 20:33

Hej Nette
Jeg vil da rigtig gerne have lidt gode råd: På lørdag skal jeg lave lagkager
til min datters 5-års-fødselsdag. Jeg havde tænkt mig for første gang at
pakke en ind i marcipan, men ved ikke hvordan. Gør du?

mvh
Hanne

Fra : Nette

Dato : 01-09-02 00:06

"hmo" wrote
> [...]
> til min datters 5-års-fødselsdag. Jeg havde tænkt mig for første gang at
> pakke en ind i marcipan, men ved ikke hvordan. Gør du?

Ja, selvfølgelig
Du kan gøre det på to måder..
1. Hvis der skal være fløderosetter på kanten.
Først skal marcipanen rulles ud i da. 2mm. tykkelse, brug flormelis ligesom
du bruger mel til at rulle en gærdej ud med. Men ikke for meget, det kan
være svært at børste af igen.
Den stikkes ud i lagkagens størrelse og lægges ovenpå.
Resten "krølles" sammen og rulles ud igen, men nu i et langt stykke som er
lidt bredere end kagen er høj. Der skal nu skæres en lang strimmel som
passer i højden til kagen. Denne rulles forsigtigt sammen med LIDT flormelis
imellem og så er det bare at starte på siden af kagen og rulle det rundt,
lidt ligesom gazebind om et håndled.
Derefter er der kun tilbage at sprøjte flåde el. lign rundt i kanten over
samlingerne.

2. Hvis kagen skal være helt dækket.
Dette er noget sværere og kræver mere marcipan end der egentligt er brug
for, for at det kommer til at se perfekt ud.

Marcipanen skal rulles ud sådan det kan dække hele kagen for oven og ned
over siderne. Det må max. rulles ned til 3 mm.
Hvis du har en kagerulle, kan du nu rulle marcipanen omkring den og så på
den måde flytte den over på kagen og rulle den over. Det skulle nu være
muligt at trække marcipanen pænt ned over kanterne, evt. ved at skære en
lille rille et par steder i siderne. Men pas på, for godt nok er marcipanen
smidig, men den går også let i stykker, og gør den først det, er det svært
at lave det om igen

Håber det lykkes for dig

Husk at marcipan er let at lave selv og ofte meget billigere end det man kan
købe i forretningerne. Og så kan du få det lige så smidigt, som du selv
ønsker

Nette

Fra : Mai-Brit

Dato : 01-09-02 10:51

"Nette" <nette98get2net@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
kan
> købe i forretningerne. Og så kan du få det lige så smidigt, som du selv

Jeg flækker gerne to plast poser og ruller marcipanen ud imellem dem.
Kommer der en krølle eller et hul, hiver jeg plastiken af og reparerer. Vend
de to poser undervejs, (den øverste skal nederst) det giver bedst resultat.
Når marcipanen skal på kagen tages den ene pose af og den anden bruges til
flytningen.Jeg synes det absolut er den nemmeste måde at gøre det på.
god arbejdslyst
Mai-Brit

Fra : Nette

Dato : 01-09-02 14:05

"Mai-Brit" wrote
> [...]
> Når marcipanen skal på kagen tages den ene pose af og den anden bruges til
> flytningen.Jeg synes det absolut er den nemmeste måde at gøre det på.

Også et godt forslag, bortset fra at jeg med den fart jeg har på, når jeg
arbejder, vil tro jeg kommer og op slås med det plastik som kurer hen over
bordet*G* ( forestiller lige mig selv og ser det som en
vittighedstegning).....
Men du rammer faktisk lettere rigtigt første gang, ved at have den rullet
omkring en kagerulle, og så trille den ud over kagen og på den måde kan du
også spare lidt marcipan...

Nette

Fra : hmo

Dato : 08-09-02 20:33

Hej Nette
Ville bare fortælle at jeg prøvede at dekorere min lagkage efter dine
anvisninger. Det var ikke helt nemt, men det lykkedes og jeg fik meget ros
for initiativet. Så mange tak for hjælpen!

Hej fra