guidedog og SuSE8
Fra : Jan Larsen

Dato : 31-08-02 02:26

Hej

Nu har jeg installeret guidedog, men /etc/init.d/rcX.d/SXXguidedog passer
ikke rigtig til SuSE8...
Er der nogle der kan hjælpe mig..??

Mvh Jan

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 31-08-02 06:26

Jan Larsen skrev:
> Hej
>
> Nu har jeg installeret guidedog, men /etc/init.d/rcX.d/SXXguidedog passer
> [...]

Hvad er der galt?

Gunner

--
Aktiv i projektet Gnuskole http:\\www.gnuskole.dk

Fra : Jan Larsen

Dato : 31-08-02 07:57

stigen /etc/rc.d/init.d/funcsions findes ikke, den kan jeg ikke løse...
iptables ligger ikke i /sbin, men i /usr/sbin, er løst.

Mvh Jan

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 31-08-02 16:36

Jan Larsen wrote:
> stigen /etc/rc.d/init.d/funcsions findes ikke, den kan jeg ikke løse...

Suse 8.0 har flyttet på configurationsfilerne. De har lavet en manual
der fortæller hvad de har lavet om. så vidt jeg husker ligger
ovenstående nu i et configsys-katalog. Ni ligger det således at jeg
faktisk har update-manualen til suse 8.0 så hvis du spørger specifikt
kan jeg slå det op og svare specifikt.

Hilsen Claus

Fra : Jan Larsen

Dato : 31-08-02 15:34

Hej

Scriptet er her, kan du hjælpe mig, så det kan køre på en SuSE8, jeg kender
ikke selv så meget til script...

#! /bin/sh
#
# guidedog Start/Stop guidedog advanced routing
#
# chkconfig: 345 60 40
# processname: guidedog
# Source function library.
.. /etc/rc.d/init.d/functions

RETVAL=0

# See how we were called.
case "$1" in

start)
echo -n "Starting guidedog: "
if [ -f /etc/rc.guidedog ]; then
/etc/rc.guidedog
else
echo "/etc/rc.guidedog not found. Doing nothing."
fi
echo_success
echo

# RETVAL=$?
;;

stop)
echo -n "Stopping guidedog services: "
if [ -f /etc/rc.guidedog ]; then
/sbin/sysctl -w net.ipv4.ip_forward=0
/sbin/iptables -t nat -F
/sbin/iptables -t nat -X
/sbin/iptables -t nat -P PREROUTING ACCEPT
/sbin/iptables -t nat -P POSTROUTING ACCEPT
/sbin/iptables -t nat -P OUTPUT ACCEPT
[...]

restart|reload)
$0 stop
$0 start
RETVAL=$?
;;

*)
echo "Usage: guidedog {start|stop|restart|reload}"
exit 1
esac
exit $RETVAL

Mvh Jan

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 31-08-02 17:48

Jan Larsen wrote:
> Hej
>
> Scriptet er her, kan du hjælpe mig, så det kan køre på en SuSE8, jeg kender
> ikke selv så meget til script...

Beklager, mine evner rækker ikke til længere end at slå op i manualen,
og der står der ikke noget.

Og da de i version 8 som sagt er påbegyndt en større omlægning af
configurationsfilerne så er det hele lidt vanskeligere, specielt for
newbies.

Hilsen Claus

Fra : Jan Larsen

Dato : 31-08-02 16:00

Hvad henviser denne line så til ??

# Source function library.
.. /etc/rc.d/init.d/functions

Mvh Jan

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 31-08-02 18:09

Jan Larsen wrote:
> Hvad henviser denne line så til ??
>
> # Source function library.
> . /etc/rc.d/init.d/functions
>
> Mvh Jan

Hvis du har problemer med at indholdet af filen ikke passer til din
manual så er den sikkert flyttet til etc/sysconfig.

Prøv at kikke der . Jeg kører ikke selv suse længere så jeg kan ikke
følge med i mit eget system.

Hilsen Claus

Fra : Jan Larsen

Dato : 31-08-02 16:31

Tak for dit svar, jeg kæmper vidre

Mvh Jan

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 31-08-02 17:02

Jan Larsen skrev:
> Tak for dit svar, jeg kæmper vidre
>
> Mvh Jan

prøv at søge efter functions med:

locate functions

Og ændr stien i startscriptet til den rigtige sti.

Gunner.

--
Aktiv i projektet Gnuskole http:\\www.gnuskole.dk

Fra : Jan Larsen

Dato : 31-08-02 18:25

> Og ændr stien i startscriptet til den rigtige sti.

Så bliver stien /etc/sysconfig/network/scripts/functions, men der kommer
fejl når scriptset køres

line 50 : syntax error near unexpected token <('
line 50 : done < <(echo -e $*)'

Mvh Jan

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 31-08-02 21:27

Jan Larsen wrote:

> [...]
> fejl når scriptset køres
>
> line 50 : syntax error near unexpected token <('

En anden mulighed er at forsøge på alt.linux.suse. Der, er der rigtig
mange susefolk, og måske er der en af dem der har et script tilpasset
til suse 8.du kan bruge.

Det er absolut et forsøg værd.

Hilsen Claus

Fra : Jan Larsen

Dato : 31-08-02 20:00

> En anden mulighed er at forsøge på alt.linux.suse. Der, er der rigtig
> mange susefolk, og måske er der en af dem der har et script tilpasset
> til suse 8.du kan bruge.
Tak jeg prøver

Mvh Jan

Fra : Jan Larsen

Dato : 31-08-02 20:33

Er der ikke nogle der bruger guidedog på en SuSE8 der kan hjælpe ???

Mvh Jan

Fra : Jan Larsen

Dato : 01-09-02 00:56

Er der en der vil maile filen til mig
/etc/rc.d/init.d/functions

Mvh Jan

Fra : frank damgaard

Dato : 31-08-02 21:30

Jan Larsen <jan_l@post12.tele.dk> wrote:

> Nu har jeg installeret guidedog, men /etc/init.d/rcX.d/SXXguidedog passer
> ikke rigtig til SuSE8...
> Er der nogle der kan hjælpe mig..??

/etc/init.d/rc?.d/ indeholder filer som egentlig normalt er links
til filer i /etc/init.d/

f.eks.
> ll /etc/init.d/rc5.d/???send*
lrwxrwxrwx 1 root root 11 jul 22 14:16 /etc/init.d/rc5.d/K11sendmail -> ../sendmail
lrwxrwxrwx 1 root root 11 jul 22 13:50 /etc/init.d/rc5.d/S12sendmail -> ../sendmail

"Snn" links er til at starte en dæmon ( /etc/init.d/sendmail kaldes )
og "Knn" er til at stoppe (kill).

"nn" angiver et nummer og størrelsen angiver i hvilken rækkefølge.

/etc/init.d/README i SuSE 8.0 beskriver hvordan /etc/init.d virker. :

INIT.D(7) The SuSE boot concept INIT.D(7)

NAME
INIT.D - The SuSE boot concept

--
no signature :)