Forklaring af begreber...
Fra : Christian

Dato : 31-08-02 02:29

Hej,

Ja så skete katastrofen...min computer (Dell PIII 833 mhz) er stået af. Af
en eller anden grund kan jeg ikke geninstallere mit styresystem - PC'eren
fryser simpelthen fast i opstartsbilledet af installationen. Jeg mistænker,
at det skyldes en eller anden hardwarefejl, som det ikke er lykkedes mig at
finde endnu. Weekenden er afsat til at splitte maskinen fuldstændigt fra
hinanden.

Jeg er dog alligevel gået lidt i tanker om en ny PC'er, hvis det viser sig
at jeg ikke kan fixe den gamle. Jeg overvejer evt at købe Bundkort, Ram,
Processor og kabinet og bygge maskinen op udfra disse nye dele og genbruge
DVD/CD drev, diskdrev, harddisk, grafikkort osv fra den gamle PC'er.

Men jeg har brug for at få forklaret nogle begreber. Der er åbenbart sket
meget på PC-markedet siden jeg for 3-4 år siden bygge en PC'er selv fra
grunden: .

- FSB 400 eller 533 ??? hvad er FSB? jeg har aldrig hørt om det ?

- DDR-SDRAM PC1600/PC2100/PC2700/PC3000 og RDRAM ??
hvad betyder disse betegnelser indenfor ram og hvad skal man vælge for en
ramtype ?

- IDE100 eller IDE133 ? hvad er dette ? - jeg kunne forestille mig, at det
har noget at gøre med bus-hastigheden !

Jeg havde forestille mig at købe følgende:
Bundkort: ASUS P4S8X ATX
Processor: Intel P4 2,0 GHZ
Ram: 2z256 MB DDR-RAM PC2700?
Kabinet: Aopen HQ45 ATX

Dertil ville jeg genbruge følgende fra den gamle PC:
- DVD/CD rom
- IBM 20 GB harddisk
- Sounblaster 128 Pci
- Diskdrev

Jeg er meget modtagelig for erfaringer og input omkring hvad man skal vælge.

Mvh

Christian

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 30-08-02 20:19

"Christian" <cphl@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hinanden.
>
> Jeg er dog alligevel gået lidt i tanker om en ny PC'er, hvis det viser sig

Hej!

Har du tjekket om du har "Virus warning" slået til i Bios?
Hvis jeg har den slået til, fryser min Pc også under installation af
windows.

Mvh Søren C

Fra : Christian

Dato : 01-09-02 22:26

"Søren Christensen (4200)" <master.clio@12move.dk> wrote in message

> Hej!
>
> Har du tjekket om du har "Virus warning" slået til i Bios?
> Hvis jeg har den slået til, fryser min Pc også under installation af
> windows.

Tak for forslag til løsning. Jeg gik med det samme ind i Bios for at se om
dette er tilfældet. Desværre er der ikke noget sted i Bios jeg kan slå
"Virus Warning" til og fra´(Dell Dimension 4100). Så jeg kom desværre ikke
tættere på en løsning.

Mvh

Christian

Fra : fretur

Dato : 31-08-02 21:07

"Christian" <cphl@nospam.dk> wrote in message
> [...]

CUT

> [...]
> grunden: .
>
> - FSB 400 eller 533 ??? hvad er FSB? jeg har aldrig hørt om det ?

Dette er hastigheden som CPU kan sender data til andre enheder via
bundkortet (kort sagt)
Det kaldes Front side bus. Altså bus hastigheden.
400 og 533 er Intel Pentium Hastigheder.

For Amd gælder at hastighederne er 200 eller 266 (kan ikke direkte
sammenlignes med Intel da teknologien er forskellig.

> - DDR-SDRAM PC1600/PC2100/PC2700/PC3000 og RDRAM ??
> hvad betyder disse betegnelser indenfor ram og hvad skal man vælge for
en
> ramtype ?

DDR-SDRAM er ram med hastigheder på:
Pc1600 = 200 FSB Pc2100 = 266 FSB Pc2700 = 333 FSB PC3000 = 366
de kaldes også ddr200 ddr266 osv.
(hastighederne er i virkeligheden kun det halve men ydelsen svar til FSB
angivelsen, da rammen kører med dataudveksling på halve cycles, eller på
begge flanker som nogen vil sige)
RDRAM er det der også kaldes RAM-bus ram som kun bruges til Intel baserede
cpu/bundkort.

Tidligere kunne man kun bruge RAM-bus ram til intel cpu's men nu laves
bundkort med DDR-Sdram også. (RAM-bus var for dyrt)

> - IDE100 eller IDE133 ? hvad er dette ? - jeg kunne forestille mig, at det
> har noget at gøre med bus-hastigheden !

Bus hastigheder på Harddisken (ide enhederne).
IDE100 er 100mb/sec og IDE133mb/sec.
IDE100 er mest brugt og det siges at ingen harddiske kan udnytte IDE133 .

> Jeg havde forestille mig at købe følgende:
> Bundkort: ASUS P4S8X ATX
> Processor: Intel P4 2,0 GHZ
> Ram: 2z256 MB DDR-RAM PC2700?
> Kabinet: Aopen HQ45 ATX

Hvis rammen og cpu'en passer til bundkortet så lyder det da meget fint.
Men overvej en gang til om du ikke skal købe Amd, de er noget hurtigere
sammenlignet med Intel og også en del billigere.

Hilsen Søren.

Fra : Christian

Dato : 01-09-02 22:30

"fretur" <fretur@hotmail.com> wrote in message

<Klip Diverse forklaringer>

Det hjalp lidt med forklaring af hvad det betyder. Nu har jeg da en ide om
hvad jeg skal kigge efter. Mht valg af processor, så har jeg af en eller
anden grund altid være Intel-fan. Jeg kan ikke sige hvorfor, men måske det
er tid til at kigge på AMD. Jeg vil lige se om ikke jeg kan få liv i min
gamle PC'er igen, ellers vil jeg gå igang med en større undersøgelse af hvad
jeg skal købe og gå igang med at bygge.

MVH
Christian