inst. af bundkort.
Fra : KH

Dato : 30-08-02 16:33

Hejsa.

Jeg har et grundliggende spørgsmål.
Når man vil skifte både bundkort og HDD ud i en PC, starter man så helt fra
bunden med at installere bundkortet uden HDD?
Og hvis der følger driver CD med, hvordan kan man så installere bundkortet,
når CD-rom drevet ikke er identifiseret?
Måske nogle dumme spørgsmål, men jeg har ikke installeret nyt bundkort før.
Nu ser jeg, at der følger en manual med bundkortet, men det er nu altid
rart med lidt viden på forhånd, inden man går i krig med operationen. ;)
Jeg håber, at en venlig sjæl vil udvide min hyasint.. øh horisont...

Mvh. Klaus.

Fra : o&u

Dato : 30-08-02 16:56

On Fri, 30 Aug 2002 17:33:26 +0200, "KH" <d-sign-remove@c.dk> wrote:

> [...]
>rart med lidt viden på forhånd, inden man går i krig med operationen. ;)
>Jeg håber, at en venlig sjæl vil udvide min hyasint.. øh horisont...

Det afhænger af hvilket styresystem, du bruger:

- windows95, 98: man skifter bare bundkort og hvis man kan levere
source-cd drivere til såvel windows som bundkort (eller hvis sourcen
ligger i directory på harddisk), finder windows selv ud af at hente
nye drivere der.

- win2k: kun hvis chipset for det nye bundkort er det samme som for
det gamle vil win2k boote. Ellers kræves frisk installation.

- winxp: hvis ikke chipset er det samme for det nye bundkort som for
det gamle, booter xp ikke. Er det ikke tilfældet kan man reparere
installationen, ved at foretage en ny installation oveni. 2. gang
først, at man kan vælge 'repare', skal man vælge det, og så bliver
windows xp installeret uden at registry bliver overskrevet, - dvs.
installerede programmer er der stadig.

- linux: ved ikke

Driver-cd'en kan du evt. kopiere til en folder på harddisken. Iøvrigt
kan en windows98 startup diskette godt læse cd'er med dens allround
cd-driver.

John

Fra : KH

Dato : 30-08-02 18:19

"o&u" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Driver-cd'en kan du evt. kopiere til en folder på harddisken. Iøvrigt
> kan en windows98 startup diskette godt læse cd'er med dens allround

Hej John.

Øh, problemet jeg skal løse er i første omgang et kapacitetsproblem, som
består i, at jeg skal have en større HDD i.
Jeg skal upgrade fra 95 til 98, og for at få mest udbytte af den nye HDD,
er jeg nødt til at skifte MotherBoard + CPU.
Så i virkeligheden, skal jeg gøre det bagvendt? Sætte nyt MB i først, og
skifte HDD, og derefter upgrade til 98?
Der er nemlig meget lidt plads tilbage på den gamle HDD, og så er det en
1Gb, så der er seriøst behov for upgrade.
Har i øvrigt kredset om et soltek MB, da jeg har fået et hint om, at ECS
ikke er så smarte til det med MB.

Mvh. Klaus.

Fra : Henrik Dissing

Dato : 30-08-02 19:19

On Fri, 30 Aug 2002 17:33:26 +0200, KH wrote:

>Når man vil skifte både bundkort og HDD ud i en PC, starter man så helt fra
>bunden med at installere bundkortet uden HDD?

Hvis du forestiller dig at du kan udskifte både bundkort og harddisk samt
opgradere en W95 installation til en W98 ditto uden at skulle geninstallere
alle dine nuværende programmer, går du galt i byen. Dit W95 system ligger jo
på den disk du tager ud.

Hvad mener du med at "installere bundkortet uden HDD"? Du kan godt sætte
bundkortet i maskinen ud HDD og boote fra en floppy eller CD, men hvad vil
du så gøre?

Faktisk er jeg ikke sikker på hvad det er du spørger om.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : KH

Dato : 30-08-02 20:53

"Henrik Dissing" <hendis@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vil
> du så gøre?
>
> Faktisk er jeg ikke sikker på hvad det er du spørger om.

Nå, nej, men jeg har en fuld udg. af 98 liggende, som jeg vil installere på
den nye harddisk, men jeg vil samtidig skifte bundkort og processor ud.
I hvilken rækkefølge gør jeg det?
Jeg mener, hvis man starter helt fra bunden af, står man jo ikke altid med
en harddisk med installeret styresystem.
Og jeg har ikke en dyt forstand på, hvordan et cd-drev kan fungere, hvis
ikke man har installeret driver til denne.
Men man kan måske så lægge driveren på en alm. disk. og boote fra den, så
bundkortet får driveren automatisk ved opstart?
Og så installere HD derefter?

Jeg er simpelthen på bar bund.

Mvh. Klaus.

Fra : o&u

Dato : 30-08-02 22:18

On Fri, 30 Aug 2002 21:52:35 +0200, "KH" <miller@snabelvand.dk> wrote:

> [...]
>Men man kan måske så lægge driveren på en alm. disk. og boote fra den, så
>bundkortet får driveren automatisk ved opstart?

Nå, jamen så forstår jeg det sådan, at du har en win95 kørende.

Da windows98 også er noget gammel noget, vil jeg foreslå, at du med
din gamle computer backer up de mest nødvendige filer på din gamle
harddisk.

Så skiller du den gamle comp ad, og jumper den gamle harddisk som
slave.

Så samler du den nye, bygger det op om den nye harddisk, og
installerer et styresystem helt forfra.

Til sidst så sætter du den gamle harddisk på som slave og overfører
filerne til den nye.

Windows98 vil jeg da ikke anbefale, med mindre du spiller meget gamle
dos-spil.
Windows XP er sagen !

mvh

John

Fra : DWM

Dato : 30-08-02 22:25

"KH" <miller@snabelvand.dk> skrev i en meddelelse
> Nå, nej, men jeg har en fuld udg. af 98 liggende, som jeg vil installere på
> den nye harddisk, men jeg vil samtidig skifte bundkort og processor ud.
> I hvilken rækkefølge gør jeg det?

Det er ligemeget hvad du sætter i først. Det er dog sikkert nemmere
at sætte bundkort og processor i først (afhængig af hvilket kabinet)

> Jeg mener, hvis man starter helt fra bunden af, står man jo ikke altid med
> en harddisk med installeret styresystem.

Nej og slet ikke hvis disken er ny.

> [...]
> Men man kan måske så lægge driveren på en alm. disk. og boote fra den, så
> bundkortet får driveren automatisk ved opstart?

Der følger en bootdisk med Windows cd´en som man kan bruge.
Visse bundkort kan også boote uden bare med cd´en i drevet når du
starter op for computeren. Det er dog sjældent noget som den er sat
til som standard i BIOS så det skal man selv gøre.
(Boot sequence = cdrom, a, c eller sådan noget lign.)

/Kenneth Iversen

Fra : KH

Dato : 01-09-02 16:11

"DWM" <no.valid.email.address@for.you.duh> skrev i en meddelelse
> [...]

> til som standard i BIOS så det skal man selv gøre.
> (Boot sequence = cdrom, a, c eller sådan noget lign.)

Tak til alle for svarene.
Jeg vil se, om det lykkes.
Hvis ikke man prøver, får man jo ingen erfaring.

Mvh. Klaus.

Fra : Henrik Dissing

Dato : 01-09-02 16:31

On Fri, 30 Aug 2002 21:52:35 +0200, KH wrote:

>Nå, nej, men jeg har en fuld udg. af 98 liggende, som jeg vil installere på
>den nye harddisk, men jeg vil samtidig skifte bundkort og processor ud.
>I hvilken rækkefølge gør jeg det?

Så er jeg vist med. Du skifter det hele på én gang.

>Jeg mener, hvis man starter helt fra bunden af, står man jo ikke altid med
>en harddisk med installeret styresystem.

Rigtigt, men det er ikke noget problem.

> [...]
>Men man kan måske så lægge driveren på en alm. disk. og boote fra den, så
>bundkortet får driveren automatisk ved opstart?

Nemlig! De fleste nyere bundkort og CDROM drev kan boote direkte fra en
bootable CD, men jeg kan ikke huske om Windows 98 kommer på sådan én. Ellers
skal du have fat i en Windows 98 boot floppy. Den har alt det nødvendige for
at få liv i CDROM-drevet.

En Windows 95 floppy kan sikkert også bruges (den kan du lave selv fra din
nuværende Windows 95 installation), men så vidt jeg husker, skal du selv i
gang med at kopiere CDROM driveren over på den, og det er ikke helt
trivielt.

Venlig hilsen
Henrik Dissing