Hvilken router?
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-02 14:43

Hej alle

Jeg har et hjemmenetværk med 3 computere og Stofanet. Det kører
p.t. på en switch (kun én computer på nettet), og jeg har ikke
brug for mere.

Imidlertid er jeg i gang med en edb-uddannelse, og derfor vil jeg
gerne have erfaring med en router. Derfor har jeg sat mig for at
få alle tre computere på nettet uden familieopkobling. Det skulle
være muligt med en router så vidt jeg har forstået.

For at jeg også kan lære lidt om en routerfirewall, må der også
gerne være indbygget en firewall. Det gør mindre at den ikke er
helt god. Jeg har ikke tænkt mig at gøre systemet egentligt
afhængigt af den.

Den ideelle router har altså 4 porte, kan køre 100 Mbit også
udadtil, og indbygget firewall. Den må gerne have 8 porte hvis
det ikke bliver dyrt. Minimumskrav er 4 porte, 10 Mbit ud/100
Mbit på LAN og ingen firewall.

Jeg har kikket gruppen igennem for spørgsmål om routere (og
Net-FAQ'en anbefaler ikke routerfabrikater). Jeg har også kikket
på EDB-priser, men der fortaber jeg mig i muligheder uden at jeg
ved hvad der er rimeligt. Jeg vil ikke købe for billigt.

--
Bertel

Fra : Michael Andreasen

Dato : 30-08-02 17:24

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
> [...]
> på EDB-priser, men der fortaber jeg mig i muligheder uden at jeg
> ved hvad der er rimeligt. Jeg vil ikke købe for billigt.

Bertel. Siden du er igang med en edb uddanelse er det måske en idé at
konstruere sådan en selv? En gammel Pentium 90 eller 133 eller mindra endag
med 16MB ram kan gøre det. Og 2 netkort selvf

Så lægger du f.eks

www.freesco.org
www.coyotelinux.com

på den gamle maskine. Vupti - en god firewall/router er bygget :ø]

Mvh
Michael Andreasen

Fra : Michael Andreasen

Dato : 30-08-02 17:30

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> wrote in message
> [...]
endag
> med 16MB ram kan gøre det. Og 2 netkort selvf

Jeg skal måske lige understrege at mit forslag ikke mindst er fordi du giver
udtryk for at ville lære noget. De fleste "købe" routere er sat op på et par
minutter. Og der er faktisk ikke meget at lære kun en smule erfaring at
hente.

p.s. Jeg har selv sådanne 2 routere kørende. De har nu begge kørt i
månedsvis uden genstart.

Mvh
Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-02 18:10

Michael Andreasen skrev:

> [...]
>minutter. Og der er faktisk ikke meget at lære kun en smule erfaring at

Okay, det var et argument.

--
Bertel

Fra : Michael Andreasen

Dato : 31-08-02 09:54

> Okay, det var et argument.

Og så er der jo også hvilke muligheder du har. Hvis du f.eks. laver en
router selv med f.eks. Debian - så kan du også bruge routeren som caching
DNS samt squid proxy server = hurtigere internet til dig selv :)

Eller må´ske en lille webserver + mailserver?

En hardware router er en router
En linux er næsten alt hvad du vil have den til at være :)

Mvh
Michael

Fra : _ ct

Dato : 31-08-02 21:28

Nu du er igang med Linux... hvorfor ikke anbefale at bruge IP Tables i
stedet for
freesco.org / coyotelinux.com

Jeg mener, hvis Bertel virkelig skal lære noget om en router og firewall er
det da oplagt!

Bertel:
Brug RedHat hvis det skal være let... Debian hvis det sakl være lidt mere
langhåret!
Til gengæld ender en sådan Linux-router med at blive dyrere i længden end en
færdig-købt router!

Hvilken uddannelse er du igang med, Bertel?

Du skriver at routeren gerne må have 4 -8 porte!

En router har som regl kun to porte/interfaces. En fw flere porte (til DMZ)
Det er switchen som tilbyder flere porte.
Derfor bør dit krav til routeren kun være 2 porte.

Nogle routere har så indbygget en switch/hub - men hvorfor sætte krav til
dette? Du har jo en switch i forvejen!

> En linux er næsten alt hvad du vil have den til at være :)

Ikke "næsten" - men "ALT"!

Hilsen
Carsten

cajuth(remove_xx_this)@tiscali.dk
cajuth(remove_all_this_in_the_brackets)@tiscali.dk
cajuth(fjern-dette-i-parantes)@tiscali.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-02 22:55

"_ ct" <cajuth(fjern-dette-i-paramtes)@tiscali.dk> skrev:

>Nu du er igang med Linux... hvorfor ikke anbefale at bruge IP Tables i
>stedet for

Det har jeg også tænkt mig. Vi har lært om Redhat og iptables.

>Hvilken uddannelse er du igang med, Bertel?

Datamatiker, 4.semester.

>Nogle routere har så indbygget en switch/hub - men hvorfor sætte krav til
>dette? Du har jo en switch i forvejen!

Det tænkte jeg ikke på. Jeg har ikke ret meget praktisk erfaring
med switche og routere endnu.

--
Bertel

Fra : _ ct

Dato : 31-08-02 21:46

Ikke web-server og mailserver på en firewall/router !!!

Ikke begge ting på samme maskine - Teknisk kan det lade sig gøre, men
sikkerhedsmæssigt er det ikke noget eksperterne vil anbefale!!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-02 22:56

"_ ct" <cajuth(fjern-dette-i-paramtes)@tiscali.dk> skrev:

>Ikke web-server og mailserver på en firewall/router !

Bare rolig, det kunne jeg ikke drømme om.

--
Bertel

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 02-09-02 21:54

"_ ct" <cajuth(fjern-dette-i-paramtes)@tiscali.dk> wrote:

>Ikke web-server og mailserver på en firewall/router !!!
>
>Ikke begge ting på samme maskine - Teknisk kan det lade sig gøre, men
>sikkerhedsmæssigt er det ikke noget eksperterne vil anbefale!!

Ikke til seriøs firmabrug, men til hjemmebrug er det såmænd ganske
forsvarligt - hvis man passer lidt på, vælger fornuftige produkter, og
konfigurerer det omhyggeligt.

Jeg gør det fx herhjemme med Linux og iptables, som kan give en
forbavsende god grad af sikkerhed. Jeg beskrev det engang mere detaljeret
i:

Newsgroups: dk.edb.sikkerhed
Subject: Re: Webserver og Firewall på samme maskine
Date: Tue, 19 Mar 2002 19:29:12 +0100

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : complex@pc.dk

Dato : 30-08-02 18:48

Hej Betel
måske var det noget med WinRoute
den kører under windows er billig og virker godt,. fås i flere udgaver
alt efter hvor mange brugere man skal bruge.
Her er en link
http://www.kerio.com/us/wrl_home.html

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
Tlf: 48188551 Fax: 48188551 Hotline:40188551 alle dage 7oo-22oo
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

On Fri, 30 Aug 2002 18:23:52 +0200, "Michael Andreasen"

Fra : _ ct

Dato : 31-08-02 21:30

> den kører under windows er billig og virker godt,.

Ikke billig!

En router skal typisk køre på en særskilt PC, og så skal han ud og købe
særskilt Windows-licens til Win-route! '

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-08-02 17:28

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> [...]
> brug for mere.
> [ ... ]
> Den ideelle router har altså 4 porte, kan køre 100 Mbit også

Hvorfor vil du have en router med indbygget switch eller hub når du
allerede har en switch?

Jeg går ikke ud fra at du decideret er ude efter en router med 4
interfaces der kan route mellem 4 forskellige segmenter, vel? Så er
det nok også en anden prisklasse vi snakker om.

> Den må gerne have 8 porte hvis det ikke bliver dyrt. Minimumskrav er
> 4 porte, 10 Mbit ud/100 Mbit på LAN og ingen firewall.

Hvis du har mod på det (og synes det er sjovt), så kan du evt. sætte
en gammel computer med Linux/*BSD op og bruge den som router. Det er
relativt let at sætte op, hvis man er lidt kendt med systemet i
forvejen, og så får du mulighed for at sætte en ganske god firewall op
samtidig.

--
Jacob - www.bunk.cc
Expect the worst, it's the least you can do.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-02 18:13

Jacob Bunk Nielsen skrev:

>Hvorfor vil du have en router med indbygget switch eller hub når du
>allerede har en switch?

Hvis jeg har forstået det rigtigt, er jeg nødt til at route fordi
jeg kun har én IP-adresse ud til Stofanet. Hvis jeg ville
switche, skulle hver computer have sin egen IP. Er det ikke
rigtigt forstået?

Jeg kan få stillet om til familjeopkobling, og så tildeles IP
dynamisk. Så ville switchen være nok.

Jeg kan godt se hvor det bærer hen.

--
Bertel

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-08-02 20:39

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Jeg kan få stillet om til familjeopkobling, og så tildeles IP
> dynamisk. Så ville switchen være nok.

Vær opmærksom på at det ikke er sikkert at alle de tildelte IP-numre
er i samme netsegment og at du derfor kan risikere at trafik mellem
dine maskiner lokalt, tager en tur ind til udbyderen.

Under Windows løser man normalt problemet ved at installere NetBIOS
eller IPX på alle maskiner.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-02 20:41

Thorbjoern Ravn Andersen skrev:

>Vær opmærksom på at det ikke er sikkert at alle de tildelte IP-numre
>er i samme netsegment og at du derfor kan risikere at trafik mellem
>dine maskiner lokalt, tager en tur ind til udbyderen.

Tak. Det er jo logisk nok.

>Under Windows løser man normalt problemet ved at installere NetBIOS
>eller IPX på alle maskiner.

For nylig fandt jeg ud af at det er man pisket til under alle
omstændigheder. Kun hvis NetBIOS er installeret, kan man nemlig
komme til at slå den fra på TCP/IP til nettet. I modsat fald er
den koblet til - og utilgængelig!

--
Bertel

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-08-02 18:33

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Hvis jeg har forstået det rigtigt, er jeg nødt til at route fordi
> jeg kun har én IP-adresse ud til Stofanet.

.... ja, og NAT'e.

Men der er ikke noget i vejen for at du bruger en NAT-router med kun
to interfaces (et til ydersiden og et til indersiden) sammen med din
switch. Så får du et setup som:

Internettet

------------
| NAT-router |
| |
------------

-------------
| Switch |
PC---| |---PC
-------------

PC

> Hvis jeg ville switche, skulle hver computer have sin egen IP. Er
> det ikke rigtigt forstået?

Ikke helt. Du switcher stadig mellem computerne på lokalnettet og
routeren selv om du kun har en offentlig IP-adresse som er tildelt
routerens yderside interface.

> Jeg kan få stillet om til familjeopkobling, og så tildeles IP
> dynamisk. Så ville switchen være nok.

Familieopkobling? Det er noget med to netkort i en computer og en
NAT-router i software, ikke?

> Jeg kan godt se hvor det bærer hen.

Heh

Hvis du vælger Linux, så kan du finde inspiration på
<http://www.sslug.dk/sikkerhed/>. (NAT i den form du skal bruge det
hedder masqurading under Linux.)

--
Jacob - www.bunk.cc
We can predict everything, except the future.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-02 18:49

Jacob Bunk Nielsen skrev:

>Men der er ikke noget i vejen for at du bruger en NAT-router med kun
>to interfaces (et til ydersiden og et til indersiden) sammen med din
>switch.

<klasken for panden.wav> ... Næ, det er klart.

>Hvis du vælger Linux, så kan du finde inspiration på
><http://www.sslug.dk/sikkerhed/>. (NAT i den form du skal bruge det
>hedder masqurading under Linux.)

Ja, jeg kender godt sitet - og jeg har haft Linux i et semester
og har en ret god amerikansk bog. Men en computerrouter betyder
jo at den skal stå tændt hele tiden, men man kan naturligvis
droppe skærmen når først skidtet kører.

--
Bertel

Fra : Michael Andreasen

Dato : 30-08-02 20:14

> [...]
> og har en ret god amerikansk bog. Men en computerrouter betyder
> jo at den skal stå tændt hele tiden, men man kan naturligvis

Og tastatur + mus

og + harddisk hvis du benytter en lille 1 disk linux disti. Og måske endda
blæseren på strømforsyningen, da den næppe bliver særlig varm af de få watt
cpu+ram kræver (på eget ansvar Og hvis du så er heldig at have en gammel
Pentium uden blæser - så er der ikke meget støj tilbage :)

Mvh
Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-02 20:22

Michael Andreasen skrev:

>cpu+ram kræver (på eget ansvar Og hvis du så er heldig at have en gammel
>Pentium uden blæser - så er der ikke meget støj tilbage :)

Jeg er så uheldig at have en gammel pentium der ryger op over 80
grader uden blæser.

--
Bertel

Fra : Michael Andreasen

Dato : 30-08-02 20:43

> Jeg er så uheldig at have en gammel pentium der ryger op over 80
> grader uden blæser.
> Bertel

hehe.. Well.. du kan jo altid bygge den ind i dit køleskab.. Router in a
fridge? Det ville da være noget nyt.

ad. http://www.routerdesign.com/modules.php?name=Routers :ø]

Mvh
Michael

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 31-08-02 13:12

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Vær opmærksom på at det ikke er sikkert at alle de tildelte IP-numre
> er i samme netsegment [ ... ]
>
> Under Windows løser man normalt problemet ved at installere NetBIOS
> eller IPX på alle maskiner.

Du mener vel NetBEUI, NetBIOS skal vel altid være installeret for at
man kan lave fildeling.

Under Linux ville jeg løse problemet ved blot at give maskinerne en
stribe RFC1918-adresser ved siden af. Kan man ikke tildele flere
IP-adresser til samme interface under Windows?

--
Jacob - www.bunk.cc
When you don't know what to do, walk fast and look worried.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-08-02 13:44

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Under Linux ville jeg løse problemet ved blot at give maskinerne en
> stribe RFC1918-adresser ved siden af. Kan man ikke tildele flere
> IP-adresser til samme interface under Windows?

Jo, under NT4, 2000 og XP kan man ved at gå ind under IP-konfigurationen. I
Windows 9X skal man fuske med registreringsdatabasen - der står vist noget
om det på www.net-faq.dk.

/Rasmus

[ Cancel Cancelled ]
- Pine

Fra : Johan Nielsen

Dato : 30-08-02 21:20

Hej Bertel.

Der findes faktisk produkter der er bygget til det formål du nævner, det ved
de fleste af
dem har svaret nok også godt, men de vil hellere have dig til selv at bygge
en.
Jeg har arbejdet med netværk gennem en årrække, men kun på hardware siden,
altså
NIC, hub's, switche konvertere, routere og en del med fiber/kobber kabler,
men derfor
har jeg ikke mod på selv at kaste mig ud i en hjemmebygget gateway/router,
som nok
alligevel bliver dyrere, med mindre man har en udtjent PC stående alligevel.

Prøv at kigge på følgende link

www.zyxel.dk/product/product_01.php?product_id=22 produktet er ZYWALL 1

www.dlink.dk se efter DI-604. (det giver sig selv)

Der findes også andre produkter fra andre producenter, generelt
set kan de erhverves for mellem 600 - 2.000 DKK.

God fornøjelse

Johan Nielsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-02 21:24

Johan Nielsen skrev:

>Prøv at kigge på følgende link
>www.zyxel.dk/product/product_01.php?product_id=22 produktet er ZYWALL 1

Jeg siger mange tak for alle svarene. Jeg følger imidlertid
fortsat tråden og læser lidt i gruppen ved siden af også.

--
Bertel

Fra : _ ct

Dato : 31-08-02 21:36

> generelt
> set kan de erhverves for mellem 600 - 2.000 DKK.

Ja en Linux-router (som foreslået andetsteds) ender ofte med at blive
dyrere!
Til gengæld er det sjovere at konfigurere en Linux-box... og man lære rmere!

--
Hilsen / Best regards

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 30-08-02 21:49

> [...]

>få alle tre computere på nettet uden familieopkobling. Det skulle
>være muligt med en router så vidt jeg har forstået.

Som andre har været inde på så laver du NAT i routeren og skal ikke
have 4 interfaces på routeren.

Siden du spørger efter produkter. I din situation ville jeg vælge en
passende model i Cisco 800 serien. Det er ikke den billigste men hvis
formålet er at lære lidt om routing så får du mulighed for at få
hands-on erfaring med Cisco IOS. Det vil ikke komme dig til skade
sidenhen.

> [...]
>gerne være indbygget en firewall. Det gør mindre at den ikke er
>helt god. Jeg har ikke tænkt mig at gøre systemet egentligt

Du opnår en (for de fleste) fornuftig grad af sikkerhed med NAT og
access-lists. Men igen, - hvis formålet er at lære så kunne du købe
den med IOS FW feature eller en lille PIX 501.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Kristian Krautwald

Dato : 31-08-02 17:32

In newsgroup dk.edb.netvaerk wrote, Lars Kim Lund, this, the Fri, 30 Aug
2002 22:49:08 +0200:

Hello Lars Kim Lund,

>Du opnår en (for de fleste) fornuftig grad af sikkerhed med NAT og
>access-lists. Men igen, - hvis formålet er at lære så kunne du købe
>den med IOS FW feature eller en lille PIX 501.

Eller byg din egen Pix

http://www.wiretapped.net/routermonkey/

Kristian Krautwald <kristian@krautwald.dk>
http://www.krautwald.dk

Fra : _ ct

Dato : 31-08-02 21:39

Jeg er helt enig med Lars.
Det skader ikke at lære lidt IOS.

Men jeg spekulerer på: Hvad terminerer Stofanettet egentlig i ?
Afsluttes der i Ethernet... eller ???

Blot lidt nysgerrig?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-02 22:57

"_ ct" <cajuth(fjern-dette-i-paramtes)@tiscali.dk> skrev:

>Men jeg spekulerer på: Hvad terminerer Stofanettet egentlig i ?
>Afsluttes der i Ethernet... eller ?

Ja, modemmet har en 10 Mbit ethernetforbindelse til computeren.

--
Bertel

Fra : oeller

Dato : 30-08-02 22:25

Bertel Lund Hansen skrev i meddelelsen
> [...]
>få alle tre computere på nettet uden familieopkobling. Det skulle
>være muligt med en router så vidt jeg har forstået.

Hej Bertel,

Nu har du godt nok en switch i forvejen, så det er måske lidt overkill, men
Netgear har en glimrende kombineret router/switch der kører fint mod
Stofanettet. Den hedder RP144, har fire porte og sælges for omkring en
tusse. Godt nok har den ikke indbygget firewall men de er lette at finde på
nettet. Den fylder noget mindre end de forslag der har været fremme om at
bruge en gammel PC som router/firewall, og bruger vel også noget mindre
strøm.

Oeller