kommandoer
Fra : Kasper

Dato : 30-08-02 11:59

hej ng.
Den eneste kommando jeg kan er mkdir - den er da også meget god :)
Men hvordan sletter/renamer/flytter jeg et dir?
--
Mvh. Kasper

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-08-02 12:02

Kasper wrote:
> hej ng.
> Den eneste kommando jeg kan er mkdir - den er da også meget god :)
> Men hvordan sletter/renamer/flytter jeg et dir?

rmdir/mv/mv

rmdir my-empty-dir

mv my-dir-oldname my-dir-new-name

mv my-dir /new/path/to/my-dir

Du kan sikkert finde mere inspiration i http://www.sslug.dk/linuxbog

Peter

Fra : dudsen

Dato : 30-08-02 15:47

Peter Mogensen wrote:

> rmdir/mv/mv
>
> rmdir my-empty-dir

rm -rf dir/ gør det i en håndevending det andet er virkeligt
besværligt når det man vil slette noget med underbiblioteker i flere
nivouer

> mv my-dir-oldname my-dir-new-name
>
> mv my-dir /new/path/to/my-dir

Så er der også lige cp -r dir/ kopi_af_dir
og husk 'man' er din ven hvis du vil vide hvordan de nævnte komandoer
precist virker 'man man' lærer dig om man.

--
Daniel Udsen
A word to the wise is enough.

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-08-02 16:11

dudsen wrote in <newscache$rrvn1h$6kk$1@kalvebod.groenjord.dk>:
> rm -rf dir/ gør det i en håndevending det andet er virkeligt
> besværligt når det man vil slette noget med underbiblioteker i flere
> nivouer

Til gengæld gør den det i en håndevending, uanset hvad du beder om. Og der
er ingen fortyd-funktion.
Dvs. du kan lynhurtigt slette alt i dit home-dir. Og skulle du sidde som
root, så kan du faktisk risikere at den begynder at slette alt på alle
harddiske. Måske enda også ting på andre maskiner, der er forbundet via
netværk! [1]

Så vær *meget* forsigtig med "rm -rf"!

[1] Hvis man fx. har mountet et smb-share i rw-mode.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian testing/unstable