linux og windows på en gang
Fra : jørgen vorre

Dato : 30-08-02 05:09

Hej
jeg vil til at prøve at køre linux men jeg kunne godt tænke mig at hvide, om
jeg kan køre linux i drev D: i stedet for C:. jeg har nemlig windows i C:
nu og det vil jeg gerne blive ved men ind til jeg er kommet nået mere ind i
linux.
jørgen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-08-02 07:23

jørgen vorre wrote:
> [...]
> nu og det vil jeg gerne blive ved men ind til jeg er kommet nået mere ind i

C: og D: (drev-bogstaver) er et Windows-begreb.

Det der fra Linux'es side er interessant er at du har et vist antal
harddiske (1? 2?) der igen er indelt i et vist antal partitions.
Windows tager så 2 af disse partitions og kalder den den først finder
for C: og den næste for D:, men det er linux ret ligeglad med.

Hvis du skal have mere end et OS skal de ligger på hver deres partition.
Da Linux i sig selv somregel kræver mindst 2 parititoins (en til
systemet og en lille en til swap) skal du helt sikkert have
re-partitioneret din harddisk. Der er værktøjer der hjælper dig med at
gøre det i de fleste moderne Linux-distributioner - uden at miste din
Windows, men backup er ALTID en god ting, hvis man fumler.

Når så du har fået installeret Linux på en partition og du har Windows
liggende på en anden skal du have installeret en boot-manager der kan
hjælpe dig vælge mellem dem. - Det skal også som en del af
Linux-installationen.

Peter

Fra : Frans Jensen

Dato : 30-08-02 11:33

On Fri, 30 Aug 2002 06:09:28 +0200, "jørgen vorre"
<stenhojen@mail.dk> wrote:
>jeg vil til at prøve at køre linux men jeg kunne godt tænke mig at vide, om
>jeg kan køre linux i drev D: i stedet for C:. jeg har nemlig windows i C:

nogle "Linux'er" kan vist godt køre på en windowspartition, men
det er efter min mening bedre at køre Linux på sin egen(egne)
partitioner

du kan helt sikkert bruge noget af det som står her

installation:
http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/installation-af-linux.html

her er om opdeling af harddisken:
http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/opdelharddisk.html

installation af Redhat:
http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/installredhat.html

installation af Mandrake:
http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/installmandrake.html

download af Linuxdistributioner:
http://www.linuxiso.org

køb Linux(billigt)
http://www.linuxpusher.dk/

--
Windows 9x/NT - 32 bit extensions and a graphical shell
for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally