Jamil og validering
Fra : Jens Jensen

Dato : 20-02-01 10:44

Det har ikke lykkes mig at finde en vejledning i hvordan jeg kan skrive en
validering. Jeg vil gerne sikre mig formularen bliver udfuldt korrekt.

/Ibholt

Fra : Jakob Andersen

Dato : 20-02-01 14:05

"Jens Jensen" <nogen@microsoft.com> skrev
> Det har ikke lykkes mig at finde en vejledning i hvordan jeg kan skrive en
> validering. Jeg vil gerne sikre mig formularen bliver udfuldt korrekt.

Lad os lige først få slået fast at det er altid godt at validere på Klienten
først så den opfanger de "nemme" fejl og derved sparer en for turen fra
serveren tilbage til Klienten med en fejlmeddelse. Typisk validering på
Klienten kunne være(I danmark):

- Max 8 cifre i Tlfnummer [1]
- Max 4 cifre i postnummer[2]
- Et snabela i emailadressen samt kun et punktum efter dette.
- m.m.

På serveren kan man så have forskellige mere avancerede former for
validering:

- Tjekke postnummer i Database (Hent database på
<http://www.access-dk.mobilixnet.dk/index.html>)
- Tjekke Emailadresse mod Server (Læs artiklen på:
<http://www.4guysfromrolla.com/webtech/093000-1.shtml>)
- m.m.

Hvis du vil have mere info om validering er denne side en god indgang:
<http://www.4guysfromrolla.com/webtech/LearnMore/Validation.asp>

<SCRIPT TYPE="text/javascript">
// [1] Validering af telefonnummer----------------------------------
function validtlfnummer(){
tlfnummer = document.minform.tlfnummer.value;
tlfnummer = tlfnummer.replace(" ", "");
if(isNaN(tlfnummer)){
alert("Telefonnummeret skal være et nummer");
}
if(tlfnummer.length != 4){
alert("Telefonnummeret skal være være 4 cifre");
}
}

// [2] Validering af postnummer -----------------------------------
function validpostnr(){
postnr = document.minform.postnr.value;
postnr = postnr.replace(" ", "");
if(isNaN(postnr)){
alert("Postnummeret skal være et nummer");
}
if(postnr.length != 4){
alert("Postnummeret skal være være 4 cifre");
}
}
// [3] Validering af email ------------------------------------------
function validemail(){
email = document.minform.email.value;
snabela = email.indexOf("@");
if (snabela == -1) {
alert("en email skal indeholde et snabela");
}
punktum = email.indexOf(".", snabela);
if(punktum == -1){
alert("en email skal indeholde et punktum efter snabelaet");
}
if(email.indexOf(".", punktum) != -1){
alert("en email kan kun have et punktum efter snabelaet");
}
}
</SCRIPT>

--
Jakob Andersen
<http://www.usenet.dk> - alt om usenet

Fra : Ghashûl

Dato : 20-02-01 15:24

On Tue, 20 Feb 2001 13:05:18 GMT, "Jakob Andersen" <jakob@andersen.as>
wrote:

>- Et snabela i emailadressen samt kun et punktum efter dette.

Denne e-mail er da ellers fuldt gyldig:

stefan.bruhn@underafdeling.mitfirma.dk

--
Regards Sir Ghashûl, Knight of The alt.Roundtable <><
ICQ: 7223629

Fra : Jakob Andersen

Dato : 20-02-01 16:29

"Ghashûl" <ghashul@ghashul.dk> skrev
> Denne e-mail er da ellers fuldt gyldig:
>
> stefan.bruhn@underafdeling.mitfirma.dk

Øhhhh... Jeg tror jeg er lidt forvirret for tiden, selvfølgelig er den
gyldig...

Og nu når vi er ved det så er denne også:
jakob@192.80.20.123