datoformat sendt til access DB
Fra : Carsten Pinderup

Dato : 29-08-02 20:01

Hej NG

Jeg hitter vist aldrig ud af det med datoformater. Er der nogle gode links
til en forklaring af dette.

Mit problem lige nu og her er at datofeltet i databasen giver fejl dato.
i dag indtastet i formular som: 29-08-2002 giver datoværdien: 28-07-1894.
Jeg har angivet værdien vha. date og jeg har defineret LCID til 1030 for
oven i dokumentet - så hvad går galt ?

mvh Carsten

Fra : Steen

Dato : 29-08-02 21:27

"Carsten Pinderup" <cpi@landbonord.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg har angivet værdien vha. date og jeg har defineret LCID til 1030 for

Klippede lige denne fra gruppen:
Sett inn denne i toppen av koden din:

<% Session.LCID = 1030 %>

Eller også slik:

<%@ Language=VBScript LCID=1030 %>

Alternativt kan du lage en funksjon som gjør at du selv kan velge formatet:
F.eks. slik (denne lager formatet dd.mm.åååå).

<%
Function DKDato(dato)
dim d, m, y
d = "0" & Day(dato)
m = "0" & Month(dato)
dagensdato = right(d, 2) & "." & right(m, 2) & "." & Year(dato)
DKDato = dagensdato
End Function
%>

Dermed kan du bruke funksjonen DKDato i spørringen din, f.eks. slik:

Dato: <%=DKDato(rs("Datoen"))%>

Lykke til

Kenneth

Fra : Carsten Pinderup

Dato : 29-08-02 21:10

Det kan jeg ikke få til at virke.

Her er mine sider (noget af dem) så kan i se hvad jeg gør:

snip...
<%language = VBScript%>
<% Session.LCID = 1030 %>
<form method="POST" action="gem_data.asp" >
</form>
snip....

sendes til:
SQLstmt = "INSERT INTO tbl_skatteafg (...,dato,........)"
SQLstmt = SQLstmt & " VALUES (.........., " & request.form("dato") &
",............ ) & "')"

ved response.write af sqlstmt fås korrekt dato: 29-08-2002

Databasen samler det imidlertid op som 28-07-1894.

Håber det er nok til at nogle kan se fejlen.

Hilsen Carsten

Fra : Jørn Andersen

Dato : 30-08-02 00:26

On Thu, 29 Aug 2002 22:09:45 +0200, "Carsten Pinderup"
<cpi@landbonord.dk> wrote:

> [...]
>
>Databasen samler det imidlertid op som 28-07-1894.
>
>Håber det er nok til at nogle kan se fejlen.

Prøv evt. at bruge funktionen vist her:

Humlen er at være sikker på, at dato-værdierne er krrekte, når de
indsættes. Det gøres her ved at lade databasen styre indsætningen.

Derudover vil jeg mere generelt fraråde at sætte Request.Form-variable
direkte ind i en SQL-streng :)

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Chrisser

Dato : 30-08-02 07:33

"Carsten Pinderup" <cpi@landbonord.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Databasen samler det imidlertid op som 28-07-1894.
>
> Håber det er nok til at nogle kan se fejlen.

Jeg plejer at bruge Now i stedet for date da jeg har læst mig til at de
andre dato-funktioner i VBScript returnerer US-English (mmddyyyy)format
uanset hvad LCID er sat til !!
Now virker altid for mig !!

Chrisser

Fra : Tobias Hinnerup

Dato : 30-08-02 07:48

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> wrote in message

> Jeg plejer at bruge Now i stedet for date da jeg har læst mig til at de
> andre dato-funktioner i VBScript returnerer US-English (mmddyyyy)format
> uanset hvad LCID er sat til !!

Spændende - har du et link?

/Tobias

Fra : Chrisser

Dato : 30-08-02 08:26

"Tobias Hinnerup" <hinnerup@nospamhinnerup.net> skrev i en meddelelse

> "Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> wrote in message

> Spændende - har du et link?
>
> /Tobias

Nej, men jeg har fundet passagen omkring date-literals i min asp-bog
(Beginning Active Server Pages 3.0 fra Wrox side 945), du får den her:

"There are a number of ways to display and represent dates and times. This
includes date literals, which are valid date expression, enclosed in number
signs(#). You need to be careful when using date literals because VBScript
only lets you use the US-English date format, mm/dd/yyyy. This is true even
if a different locale is being used on the machine. This migt lead to
problems when trying to use date literals in other formats, because in most
cases the date will be accepted although converted to a different date.
#10/12/1997# will be interpreted as October 12, 1997, but you might in fact
want December 10, 1997, because your locale settings interprets dates as
dd/mm/yyyy. Date literals only accept the forward slash (/) as the date
separator."

I samme bog angående funktionen Now:
" Returns the system's current date and time."

Om Date:
" Returns a Variant subtype Date indicating the system's current date and
time."
Endvidere:
"EX: MsgBox Date
Assuming that today is juli 29 1999, the msgbox now displays 25-07-99 if
your locale settings use the dash (-) as the date separator and the short
date format is dd/mm/yy."
- håber i kan bruge dette til noget, det giver i hvertfald noget at tænke
over, jeg oplever ikke problemer med Now, dem har jeg til gængæld haft ved
brug af de andre....

Chrisser

Fra : Chrisser

Dato : 30-08-02 08:29

"Tobias Hinnerup" <hinnerup@nospamhinnerup.net> skrev i en meddelelse

> "Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> wrote in message

> Spændende - har du et link?
>
> /Tobias

- jeg udtrykte mig vist upræcist i det første indlæg da jeg skrev
'funktioner', men håber det citaterne gav et 'clue' om hvad der kan være
gået galt, det er ikke så få ting....