Problemer med netkort lige efter opstart a~
Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 29-08-02 19:04

Hej

Jeg har lige fået installeret ADSL, men har nogle problemer med mit netkort
lige efter opstart af WinXP.

Når jeg vil connecte til internet ("Connect to" i start menuen) går der
laaaang tid (sådan føles det) hvor der intet som helst sker. Først efter et
par minutter dukker vinduet op hvor jeg skal indtaste brugernavn og
password.

Det er som om al kommunikation med netkortet hænger. Det samme sker hvis jeg
vil åbne "Network connections" i control panelet. Så er vinduet tomt indtil
de der 2-3 minutter er gået, hvorefter ikonerne dukker op. Hvis jeg prøver
at åbne "3dMark2001" så sker det samme. Først efter et par minutter åbner
programmet.

Det ser ud til at alt hvad der skal kommunikere med indstikskort, hænger.
Der er ingen problemer i at åbne andre "almindelige" programmer.
Men når så det hele er kommet i gang, kører det til gengæld smertefrit, som
det jo skulle have gjort fra starten af. Ligeså hvis jeg fra starten af
venter nogle minutter inden jeg connecter.

Jeg har fundet ud af at hvis jeg ikke har netkablet sluttet til netkortet,
under opstarten, så fungerer alt perfekt. Der dukker et ikon op i hjørnet
som fortæller at netkablet ikke sidder i. Jeg sætter så netkablet i
netkortet, og connecter så problemfrit.

Hvad f**** er det som gør at jeg skal starte op uden netværkskabel, for at
få det til at køre smertefrit? Jeg har prøvet at flytte netkortet til et
andet PCI slot, så det er ikke det der er galt.

--
/Lars
Fjern "FJERNDETTE" fra min mail adresse ved svar.

Fra : Leony

Dato : 30-08-02 06:52

"Lars Hedegaard Pedersen" <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:3d6e61f3$0$215$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> under opstarten, så fungerer alt perfekt. Der dukker et ikon op i hjørnet
> som fortæller at netkablet ikke sidder i. Jeg sætter så netkablet i

Har du fulgt installationsvejledningen som fulgte med dit ADSL?
Har du installeret drivere til dit netkort?
Har du givet dit netkort en fast IP adresse? Hvis ikke så prøv det.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 30-08-02 15:52

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message

> "Lars Hedegaard Pedersen" <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en
> meddelelse news:3d6e61f3$0$215$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Har du fulgt installationsvejledningen som fulgte med dit ADSL?

Både og....
Installations CD'en understøttede ikke XP. Efter at have kæmpet med det i en
times tid, ringede jeg til TDC. De vidste skam godt at det ikke virkede med
XP. Men at lægge en seddel i pakken med vejledning til hvordan man så
installerede ADSL, det var åbenbart ikke nødvendigt. Så med TDC support's
hjælp fik jeg forbindelsen sat manuelt op.

> Har du installeret drivere til dit netkort?

Der står i vejledningen til netkortet at man skal bruge XP's egne drivere,
så det gør jeg. Jeg har dog også prøvet at installere den driver som var på
den medfølgende CD, men det ser ud til at være den samme som windows egen.
Desuden gav det ingen forbedring.

> Har du givet dit netkort en fast IP adresse? Hvis ikke så prøv det.

Nej det har jeg ikke. Kan man bare vælge en tilfældig adresse, eller er det
en som TDC skal give mig?

Mvh. Lars

Fra : Leony

Dato : 30-08-02 20:50

"Lars Hedegaard Pedersen" <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:3d6f869e$0$178$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Der står i vejledningen til netkortet at man skal bruge XP's egne drivere,

Det skulle være OK, det bruger jeg selv.

> Nej det har jeg ikke. Kan man bare vælge en tilfældig adresse, eller er
det
> en som TDC skal give mig?

Du skal give den en adresse som bruges til lokalt netværk.
Typisk er det 192.168.0.0 - 192.168.255.255 og 10.0.0.0 - 10.255.255.255
Undernetmaske er 255.255.255.0
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=priv-ip
Jeg ved ikke helt hvordan TDC's opsætning kører (bruger selv Tiscali).

Du skriver at du trykker "connect to" i start-menuen, jeg troede at TDC
leverede always-on forbindelser så man ikke behøvede at ringe op.

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 30-08-02 21:07

> Du skriver at du trykker "connect to" i start-menuen, jeg troede at TDC
> leverede always-on forbindelser så man ikke behøvede at ringe op.

Det er en dial up connection. Men ved at lægge den i startup, så er man jo
også på fra starten af (bortset fra at jeg ikke har meget ud af det lige nu,
med mit problem).

Mvh. Lars

Fra : Leony

Dato : 01-09-02 14:30

"Lars Hedegaard Pedersen" <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:3d6fd04a$0$165$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> også på fra starten af (bortset fra at jeg ikke har meget ud af det lige

Har du ikke et link til den forbindelse du har købt, gerne et opsætningslink
også.
Så vidt jeg ved så er det kun de gamle ATM forbindelser fra TDC der skal
bruges som dialup, resten er always on.

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 01-09-02 20:34

> [...]
> nu,
>
> Har du ikke et link til den forbindelse du har købt, gerne et

Det er denne:
http://internet.opasia.dk/artikel.php?id=28151&dogtag=obb_priser
http://internet.opasia.dk/article.php?id=28182&dogtag=obb_priser
256/128 uden router.
Jeg har ikke lige et link hvor opsætnings processen beskrives da
installations-CD'en jo skulle klare det automatisk (hvis det altså ikke var
fordi jeg har XP).

> Så vidt jeg ved så er det kun de gamle ATM forbindelser fra TDC der skal
> bruges som dialup, resten er always on.

Er det ikke kun med en router at du altid er på, altså ikke selv skal "ringe
op"? Jeg har kigget lidt i beskrivelsen af Winpoet (dialler programmet som
skulle være blevet installeret med CD'en) og der kan man sætte op at den
skal ringe op når Windows starter. En "ægte" always on får du vel kun hvis
PC'en sidder på et netværk, altså f.eks. en router.

Mvh. Lars

Fra : Leony

Dato : 01-09-02 21:15

"Lars Hedegaard Pedersen" <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:3d726bae$0$190$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Det er denne:
> http://internet.opasia.dk/artikel.php?id=28151&dogtag=obb_priser
> http://internet.opasia.dk/article.php?id=28182&dogtag=obb_priser
> 256/128 uden router.

Ja du har ret, man skal ringe op, hvis man køber uden router som du har
gjort.
Jeg har fundet supportsektionen til din forbindelse, men den har du jo
sikkert selv set og prøvet - måske:
http://internet.opasia.dk/article.php?id=39912&dogtag=obb_support
Der er bl.a. hjælp til opsætning under Windows XP.
Måske du skulle prøve at læse XP ind igen og så installere forbindelsen uden
den cd. Det kunne være at Windows kløjs i det fordi du har prøvet og prøvet
og så prøvet noget andet.

> [...]
> skal ringe op når Windows starter. En "ægte" always on får du vel kun hvis
> PC'en sidder på et netværk, altså f.eks. en router.

Pludselig bliver jeg rigtig glad for min router.
Jeg troede bare altid man var online når man købte et ADSL abb, men jeg blev
lige lidt klogere.

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 01-09-02 21:56

> Jeg har fundet supportsektionen til din forbindelse, men den har du jo
> sikkert selv set og prøvet - måske:
> http://internet.opasia.dk/article.php?id=39912&dogtag=obb_support

Det var præcis sådan jeg gjorde.
Hvorfor i alverden kunne de i øvrigt ikke lægge en udskrift af den med i
æsken. Hvor svært kan det være !!!

> [...]
uden
> den cd. Det kunne være at Windows kløjs i det fordi du har prøvet og

Jeg kom nu ikke så langt. Noget af det første der skete, faktisk før
installationen begyndte (vindue nr. 2, tror jeg), var at installeren ikke
kunne finde et netkort (pga. XP) hvorefter programmet lukkede sig selv ned.
Så jeg fik såmænd ikke installeret noget som helst fra CD'en. Derfor tror
jeg helle ikke det vil hjælpe at reinstallere XP.

Mvh. Lars

Fra : Leony

Dato : 02-09-02 06:39

"Lars Hedegaard Pedersen" <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:3d727eee$0$179$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> Så jeg fik såmænd ikke installeret noget som helst fra CD'en. Derfor tror
> jeg helle ikke det vil hjælpe at reinstallere XP.

Sikkert ikke, det kunne dog være et forsøg værd alligevel om ikke andet så
var det udelukket.
Synes ikke rigtig jeg har flere forslag
Måske du skulle prøve deres hotline (hvis ikke du allerede har gjort), det
kunne være at det var et kendt problem.

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 02-09-02 15:44

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message
newsCc9.49381$ww6.3369812@news010.worldonline.dk...

> Måske du skulle prøve deres hotline (hvis ikke du allerede har gjort), det
> kunne være at det var et kendt problem.

Jeg har talt med dem, og gutten havde ikke lige en løsning, så der ringer en
tekniker til mig i morgen, og så håber jeg at han kan hjælpe. Men jeg har nu
ikke de store forventninger

Mvh. Lars

Fra : Leony

Dato : 03-09-02 07:08

"Lars Hedegaard Pedersen" <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:3d737914$0$189$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
en
> tekniker til mig i morgen, og så håber jeg at han kan hjælpe. Men jeg har

Optimismen breder sig.
Din forbindelse virker i det mindste, den virker bare ikke som du gerne vil
have den til.
Held og lykke.

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 03-09-02 15:35

> [...]
> nu
>
> Optimismen breder sig.
> Din forbindelse virker i det mindste, den virker bare ikke som du gerne

Nu virker det
Den skulle, som du vist også nævnte på et tidspunkt, bruge en bestemt IP
adresse, og så er der ingen ventetid. Lækkert, lækkert.
I øvrigt så er det rigtigt nok at der er nogle TDC ADSL forbindelser som
ikke kræver en dialler. Der er nemlig 2 TDC selskaber som udbyder ADSL. TDC
internet og TDC TeleDanmark. Førstnævnte kræver en dialler men det gør TDC
TeleDanmark ikke.

Mvh. Lars

Fra : Leony

Dato : 04-09-02 07:39

"Lars Hedegaard Pedersen" <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:3d74c89d$0$27658$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Nu virker det

Lækkert.
Nyd det og husk at notere ned hvad der skulle gøres, så kan du bruge det
næste gang.

> Den skulle, som du vist også nævnte på et tidspunkt, bruge en bestemt IP
> adresse, og så er der ingen ventetid. Lækkert, lækkert.

Ja, det nævnte jeg

> [...]
TDC
> internet og TDC TeleDanmark. Førstnævnte kræver en dialler men det gør TDC

Det er ikke til at gennemskue for menigmand. Der er vist også TDC OnCable
(ved dog ikke om det hører ind under en af dem du nævner, men det kræver
ingen dialer).

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 30-08-02 14:59

Lars Hedegaard Pedersen wrote:
> Hej
>
> Jeg har lige fået installeret ADSL, men har nogle problemer med mit
> netkort lige efter opstart af WinXP.

Prøv at luge ud i dine netværks-protokoller, og fjern dem du ikke skal bruge. Evt. kig Windows XP's indbyggede firewall efter i indstillingerne (hvis man ellers kan det - jeg har ikke selv XP).

-Sune

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 30-08-02 15:57

"Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> wrote in message

> Prøv at luge ud i dine netværks-protokoller, og fjern dem du ikke skal
bruge. Evt. kig Windows XP's > indbyggede firewall efter i indstillingerne
(hvis man ellers kan det - jeg har ikke selv XP).

Der bruges kun TCP/IP og QoS (hvad det så end er). Det er ikke muligt at slå
QoS fra.
Jeg har prøvet at disable firewall'en, og det hjalp heller ikke.

Mvh. Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-08-02 12:14

"Lars Hedegaard Pedersen" <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message
> Der bruges kun TCP/IP og QoS (hvad det så end er). Det er ikke muligt at
slå

Quality of Service. Du kan bestemme hvor meget af båndbredden forskellige
srvices må sætte sig på.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen