Printer (Epson Color 440 - Debian)
Fra : Niels Andersen

Dato : 29-08-02 16:55

Jeg har en Epson Color 440, som jeg gerne vil bruge. :)

Jeg vil gerne kunne printe flotte, farvefyldte ting og sager ud fra
OpenOffice.org, Konqueror og hvad ved jeg.
Desuden vil jeg gerne dele printeren med samba, så Windows-maskiner også kan
printe på den.

Men jeg er på bar bund. Der er "lpd" og (den nyere og bedre?) "cups".
Hvilken af dem er bedst at bruge, måske en tredje?
Og så er der tonsvis af front-ends, som bare gør mig mere forvirret... :)

Jeg vil gerne henvises til en nogenlunde up-to-date artikel om det.

Og så gerne et par tips til hvordan jeg får Linux til at lave pæne
udskrifter, når nu min printer ikke understøtter postscript.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian testing/unstable

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 29-08-02 20:17

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> Men jeg er på bar bund. Der er "lpd" og (den nyere og bedre?) "cups".

Jeg brugte cups førhen, men jeg kan ik rigtig husk setup'et, da jeg ikke har
brugt samba/printer siden.

> Jeg vil gerne henvises til en nogenlunde up-to-date artikel om det.
> Og så gerne et par tips til hvordan jeg får Linux til at lave pæne
> udskrifter, når nu min printer ikke understøtter postscript.

Dengang hjalp en Hr. Sveistrup mig - måske google kan finde de indlæg igen.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-08-02 20:43

Tonni Aagesen wrote in <aklruk$nsi$1@sunsite.dk>:
> Jeg brugte cups førhen, men jeg kan ik rigtig husk setup'et, da jeg ikke
> har brugt samba/printer siden.

Sidst jeg prøvede at få den til at virke, var det vist med cups. Da endte
det med at jeg gav op.

> Dengang hjalp en Hr. Sveistrup mig - måske google kan finde de indlæg
> igen.

Jeg kan ikke finde noget. :-/

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-08-02 21:27

Niels Andersen wrote in <GOub9.38335$ww6.2815819@news010.worldonline.dk>:
> Sidst jeg prøvede at få den til at virke, var det vist med cups. Da endte
> det med at jeg gav op.

Jeg har nu fundet nogle stumper rundt omkring på nettet, og er kommet et
godt stykke af vejen. Tror jeg i hvert fald. :)

Jeg har installeret "cupsys" og "cupsys-driver-gimpprint".

Så åbner jeg en browser, og går ind på http://localhost:631/.

Så prøver jeg at installere printeren:

Manage Printers, Add Printer, Name="epson", Continue, Device="Parallel Port
#1 (EPSON)", Continue, Make="EPSON", Continue, Model="EPSON Stylus Color
440, CUPS+GIMP-print v4.2.2-pre2 (en)", Continue

Og så kommer den sjove fejl: "client-error-not-authorized"

På et tidspunkt spurgte den efter brugernavn og kodeord. Da jeg prøvede med
"root" kom jeg videre. Såæh, der burde da være rettigheder nok.

Gruppen "lpadmin" blev oprettet (og root kom der i) automatisk under
installation af pakkerne.

Hvad gør man mon så? :)

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-08-02 19:44

Niels Andersen wrote:

> [...]

> Hvilken af dem er bedst at bruge, måske en tredje?
> Og så er der tonsvis af front-ends, som bare gør mig mere forvirret... :)

Sidst jeg satte en printer op på en Debian (Woody) installerede jeg lprng og
magicfilter - det fungerer ganske fint. Det var dog til en LaserJet 4000 og
en Xerox NC60 - begge postscriptprintere. Jeg ved ikke om ovenstående
printer kan bringes til at fungere uden videre.

/Rasmus

"Microsoft spel chekar worgs grate!"