hosts fil
Fra : Kasper Lund

Dato : 29-08-02 13:49

I windows kan man indsætte linier i host filen, med de forskellige servere
man har. Hvordan virker det i linux (mandrake 8.2)
--
Mvh. Kasper

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 29-08-02 13:51

In article <3d6e1873$0$169$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Kasper Lund wrote:

> I windows kan man indsætte linier i host filen, med de forskellige servere
> man har. Hvordan virker det i linux (mandrake 8.2)

Fuldstændig lige sådan, kig i /etc/hosts
(Et mere skalerbart system ville være at sætte en nameserver op til at
håndtere en lokal zone)

--
Andreas Plesner Jacobsen | This system will self-destruct in five minutes.

Fra : Kasper Lund

Dato : 29-08-02 13:54

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Fuldstændig lige sådan, kig i /etc/hosts
> (Et mere skalerbart system ville være at sætte en nameserver op til at
> håndtere en lokal zone)

Mange tak for de HURTIGE svar.
Hvordan sætter man lige sådan en nameserver op?
--
Mvh. Kasper

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 29-08-02 14:00

In article <3d6e1977$0$169$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Kasper Lund wrote:

> Mange tak for de HURTIGE svar.
> Hvordan sætter man lige sådan en nameserver op?

Det gør man ikke "lige" - der bør du læse noget dokumentation først.
Prøv at starte med http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/DNS-HOWTO

--
Andreas Plesner Jacobsen | Life is too short to be taken seriously.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 29-08-02 21:14

Kasper Lund wrote in dk.edb.system.unix:

[...]

> Mange tak for de HURTIGE svar.
> Hvordan sætter man lige sådan en nameserver op?

Normalt sætter man ikke *lige* en nameserver op, men pdnsd (
http://home.t-online.de/home/Moestl/ ) er noget lettere at gå til i forhold
til f.eks. bind hvis det kun er til hjemmebrug. Den har den fordel at den
bruger din /etc/hosts som source så du behøver ikke rode med zone-filer og
den slags. Den virker desuden også som DNS proxy/cache så hvis i er en
to-tre stykker om forbindelsen giver den også lidt der :)

--
Med Venlig Hilsen
H e n r i k B ø g h

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 29-08-02 13:51

"Kasper Lund" <kl@itpdk.com> skrev i en meddelelse

> I windows kan man indsætte linier i host filen, med de forskellige servere
> man har. Hvordan virker det i linux (mandrake 8.2)

I "resolve.conf" - den ligger sikkert i /etc.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 29-08-02 13:53

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.please> skrev i en meddelelse

> I "resolve.conf" - den ligger sikkert i /etc.

DOH! Kig på Andreas' svar - han har ret

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Peter Mogensen

Dato : 29-08-02 14:07

Kasper Lund wrote:
> I windows kan man indsætte linier i host filen, med de forskellige servere
> man har. Hvordan virker det i linux (mandrake 8.2)

Grunden til windows overhovedet har sådan en fil er fordi MS har hugget
TCP-stak implementerigen fra BSD. (/etc/hosts)

Peter

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-08-02 15:51

On Thu, 29 Aug 2002 15:06:53 +0200, Peter Mogensen
<apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

>Grunden til windows overhovedet har sådan en fil er fordi MS har hugget
>TCP-stak implementerigen fra BSD. (/etc/hosts)

Er det ikke kun NT-serien, der har TCP-kode fra BSD?

Jeg mindes da at fx Win95 også gjorde brug af hosts-filen. Og nu kan
en hosts-fil næppe siges at være en kompliceret opfindelse.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 29-08-02 16:09

Peter Brodersen wrote:
> Er det ikke kun NT-serien, der har TCP-kode fra BSD?

Jo.. hmm.. jeg checkede vist ikke hvilken version af Windows han brugte.

> Jeg mindes da at fx Win95 også gjorde brug af hosts-filen. Og nu kan
> en hosts-fil næppe siges at være en kompliceret opfindelse.

Næe... men det er påfaldende at den har samme syntax :) .. .og iøvrigt
på WinNT ligger i
\et-eller-andet-med-winnt\system32\drivers\...\etc\hosts

Peter

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-08-02 16:41

On Thu, 29 Aug 2002 17:08:43 +0200, Peter Mogensen

>Jo.. hmm.. jeg checkede vist ikke hvilken version af Windows han brugte.

.... og implementeringen af en hosts-fil første gang foregik velsagtens
også før den TCP-kode blev udviklet, som MS har gjort brug af?

>Næe... men det er påfaldende at den har samme syntax :)

Påfaldende?
IP-adresse whitespace hostnavn(e)?

Jeg tør vædde på at langt, langt flere personer ville brokke sig over
det, hvis der ikke netop var denne simple syntaks. Hvad er der galt i
at bruge en yderst simpel notation?

Jeg mindes at diverse ikke-BSD-tcp-stacks tilsvarende har samme
notation. Er der noget påfaldende i det?

I mine øjne ville det være mere påfaldende, hvis man pludselig valgte
at bruge en anden notation end den, folk er vant til.

--
- Peter Brodersen

Fra : Kent Friis

Dato : 29-08-02 20:04

Den Thu, 29 Aug 2002 17:40:58 +0200 skrev Peter Brodersen:

> [...]
>
>Jeg tør vædde på at langt, langt flere personer ville brokke sig over
>det, hvis der ikke netop var denne simple syntaks. Hvad er der galt i

På windows... Den kan ikke åbnes i regedit

>Jeg mindes at diverse ikke-BSD-tcp-stacks tilsvarende har samme
>notation. Er der noget påfaldende i det?

Ikke for andre teskt-fil baserede systemer, men på et system hvor folk
mener at tekst-filer er komplicerede, og alting hellere skal lægge i
en stor mødding kaldet "registreringsdatabasen", er det ret påfaldende.

>I mine øjne ville det være mere påfaldende, hvis man pludselig valgte
>at bruge en anden notation end den, folk er vant til.

Windows-folk er vant til regedit.

Mvh
Kent
--
Hvis man ikke kan lide klassisk musik, er det sandsynligvis fordi
lydkvaliteten er for dårlig. Klassisk musik kræver et godt anlæg.

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 29-08-02 23:12

Kent Friis wrote:

> Ikke for andre teskt-fil baserede systemer, men på et system hvor folk
> mener at tekst-filer er komplicerede, og alting hellere skal lægge i
> en stor mødding kaldet "registreringsdatabasen", er det ret påfaldende.

Nu er der visse fordele ved registrerings databasen, f.eks.
centralisering både for brugere og programmer.

Om det er en mødding handler mere om dens interne opbyning og det kender
jeg den ikke teknisk nok til at afgøre.

og så nævner jeg lige et navn : Gconf

Fra : Kent Friis

Dato : 30-08-02 16:42

Den Fri, 30 Aug 2002 00:11:45 +0200 skrev Henrik Lynggaard:

>Nu er der visse fordele ved registrerings databasen, f.eks.
>centralisering både for brugere og programmer.

Hvor stor forskel er der lige på

C:\WINNT\SYSTEM32\DRIVERS\ETC\HOSTS

og

\\HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\WinNT\WkStation\{3793-5736-4935}

At det rent teknisk ligger i samme fil, gør det jo ikke nemmere at
finde, faktisk vil jeg tro at de fleste har nemmere ved at finde
filen, end en tilsvarende key.

>Om det er en mødding handler mere om dens interne opbyning og det kender
>jeg den ikke teknisk nok til at afgøre.

Det er en samling af en masse ting der intet har med hinanden at køre,
i en binær fil, der er ret nem at smadre, og umulig at reparere, så
reinstall hurtigt bliver den foretrukne løsning på alle problemer.

>og så nævner jeg lige et navn : Gconf

kfr:kfr$ rpm -q -a | grep -i gconf
kfr:kfr$ find $HOME -iname "*cgonf*"
kfr:kfr$

Jeg går ud fra (udfra navnet) at det er en eller anden Gnome-ting du
hentyder til, sikkert endda "opfundet" af ham Ximian-fyren (jeg ikke kan
huske hvad hedder), som også synes at .NET er en smart ide.

Mvh
Kent
--
IE is the only thing capable of making Netscape look good
- D. Spider in comp.os.linux.advocacy

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-08-02 17:11

Kent Friis wrote:

> Jeg går ud fra (udfra navnet) at det er en eller anden Gnome-ting du
> hentyder til, sikkert endda "opfundet" af ham Ximian-fyren (jeg ikke kan
> huske hvad hedder), som også synes at .NET er en smart ide.

Hehe... aner vi en smule negative viberationer omkring Miguel? *s*

Fra : Kent Friis

Dato : 30-08-02 17:16

Den Fri, 30 Aug 2002 18:10:59 +0200 skrev Peter Mogensen:

>Hehe... aner vi en smule negative viberationer omkring Miguel? *s*

Hehe, ikke så meget, jeg fatter bare ikke hvorfor han ikke bare bruger
windows, når nu han er så glad for samtlige MS-påfund

Mvh
Kent
--
A Elbereth Gilthoniel, silivren penna míriel
o menel aglar elenath! Na-chaered palan-díriel

Fra : frank damgaard

Dato : 31-08-02 21:38

Henrik Lynggaard <Lynggaard@netscape.net> wrote:

> Nu er der visse fordele ved registrerings databasen, f.eks.
> centralisering både for brugere og programmer.

Om det er en fordel med centralisering kan diskuteres.
Jeg ville i så fald lave flere uaghængige en til system og til hver bruger,
og evt. også en til hvert program.

Ideen var vist oprindelig at opslag skulle gå hurtigere med en
binær "database" i forhold til?.
Selv troede jeg at MS lavede det med vilje for at genere mig ;(
da de ikke ønskede at brugere selv pillede i filerne.

NB.
Til visse opgaver, f.eks. SuSE's yast2 og config system så er
det blevet langsomt da alle variabler er i tekstfiler der skal parses
og gemmes igen. (eller min K6-2/300 er for langsom .....)
Så her kunne en database sikkert sætte mere fart på, hvis man så
kunne leve med ikke at kunne bruge en teksteditor til at rette i filerne.

--
Frank Damgaard |

Fra : Kent Friis

Dato : 31-08-02 23:22

Den 31 Aug 2002 20:37:41 GMT skrev frank damgaard:

> [...]
>Så her kunne en database sikkert sætte mere fart på, hvis man så
>kunne leve med ikke at kunne bruge en teksteditor til at rette i filerne.

Nu har jeg godt nok en 600MHz maskine, og SuSE 7.0, men:

kfr:kfr$ time sh /etc/rc.config

real 0m0.035s
user 0m0.030s
sys 0m0.010s
Hvor meget kan du optimere ved at lave en binær database? YaST1 er
ikke engang langsom på min mors P120, så mon ikke det er al grafikken
i YaST2 der sløver det i stedet?

Mvh
Kent
--
8:16pm up 2:37, 1 user, load average: 101.21, 95.46, 55.85
164 processes: 62 sleeping, 102 running, 0 zombie, 0 stopped

With XMMS tugging along nicely, playing Vivaldi...

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-08-02 10:38

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> writes:

> Jeg mindes at diverse ikke-BSD-tcp-stacks tilsvarende har samme
> notation. Er der noget påfaldende i det?

Linux for eksempel.

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?