Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
VISA kort i udlandet
Fra : Peter Knudsen

Dato : 29-08-02 08:33

Jeg har netop været i Canada, og brugt mit Visakort flittigt.
Jeg er utryg ved, at man ingen steder skulle bruge sin pinkode, men derimod
skrive under - på fluesmækker. Det gjaldt også de indføte.

Hvordan fungerer det egentlig, når man handler?
Tjekkes der om der er penge på kontoen?

Med dette system kan enhver, der måtte komme i besiddelse af kortet handle -
ganske vist med falsk underskrift. Men det er alligevel mere betryggende,
hvis man skulle indtaste pinkode ligesom i lille Danmark.
Iøvrigt må det kræve en kæmpe administration, at holde styr på
transaktionerne med dette system.

Fra : Rune Klausen

Dato : 29-08-02 14:30

"Peter Knudsen" <krebsen33@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
derimod
> skrive under - på fluesmækker. Det gjaldt også de indføte.

Der er ingen PIN-kode på et VISA kort, det er kun til dankort delen, derfor
VISA/Dankort :)

> Hvordan fungerer det egentlig, når man handler?
> Tjekkes der om der er penge på kontoen?

Når det er med fluesmækker så er det lidt svært at chekke om der er penge på
kontoen.

Det som sker med de seddler er at de bliver sendt i banken en gang i mellem,
og så fortager banken transaktionen.
Derfor er det heller ikke helt så sikkert som Dankortet, hvor man taster sin
kode ind.

I tilfælde af at du ikke har nogle penge p kontoen er det sikkert din banken
som hæfter for det, og de betaler nok også, så hæver de penge fra din konto,
og der ved har du underskud på kontoen, og hvis det ikke behager din bank,
får du et fint brev med at du skal indbetale pengene som du skylder, eller
komme ned og få en snark om evt. kassekredit.

> [...]
> ganske vist med falsk underskrift. Men det er alligevel mere betryggende,
> hvis man skulle indtaste pinkode ligesom i lille Danmark.

Korrekt, men er der ikke billede på alle visa kort ?
Det er derfor at at billede skal stemme overens med brugeren af det.

> Iøvrigt må det kræve en kæmpe administration, at holde styr på
> transaktionerne med dette system.

Lidt mere besværligt end Dankort systemet, ville nogle måske mene.

-Rune

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 29-08-02 14:39

d. 29/08/02 15:30 skrev Rune Klausen på Rune.Klausen@paradis.dk i artiklen
3d6e21ab$0$27676$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Der er ingen PIN-kode på et VISA kort, det er kun til dankort delen, derfor
> VISA/Dankort :)

Så vidt jeg husker fra et besøg i Holland for nogle år siden, er det ikke
helt korrekt. Man skal faktisk bruge sin PIN-kode i pengeautomater i
udlandet.

Med hensyn til saldo svarer det til, at man bruger sit Dankort et andet sted
end i det pengeinstitut, hvor kortet er udstedt: Der er ingen kontrol af
saldo.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Rune Klausen

Dato : 29-08-02 14:46

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Så vidt jeg husker fra et besøg i Holland for nogle år siden, er det ikke
> helt korrekt. Man skal faktisk bruge sin PIN-kode i pengeautomater i

Det er sku da rigtigt, jeg hævede da nogle penge i en automat i prag, mig
som har dårlig hukommelse, det er tords alt 2 år siden snart :P

-Rune

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 29-08-02 17:45

> Så vidt jeg husker fra et besøg i Holland for nogle år siden, er det ikke
> helt korrekt. Man skal faktisk bruge sin PIN-kode i pengeautomater i
> udlandet.

Jeg mener at kunne erindre, at jeg brugte pinkoden på VISA-delen i Sverige i
forbindelse med køb i et supermarked.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 29-08-02 16:50

"Rune Klausen" <Rune.Klausen@paradis.dk> wrote in message

> handle -
>
> Korrekt, men er der ikke billede på alle visa kort ?
> Det er derfor at at billede skal stemme overens med brugeren af det.

Jeg har en kammerat der bor i England, og der bruger man ikke billede på
VISA kort. Det undrede mig faktisk en del.

--
Mvh.

Michael Nielsen
michael@mnielsen.dk

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 29-08-02 17:46

> Jeg har en kammerat der bor i England, og der bruger man ikke billede på
> VISA kort. Det undrede mig faktisk en del.

Der er jo heller ikke billede på Eurocard, MasterCard, Amercian Express og
Diners Club kort udstedt i Danmark

Fra : Rune Klausen

Dato : 29-08-02 17:56

"Peter Elmkvist Snabe" <peter@snabe.dk> wrote in message

> Der er jo heller ikke billede på Eurocard, MasterCard, Amercian Express og
> Diners Club kort udstedt i Danmark

Så i virkeligheden så er det utroligt sårbart system.
Hvis det meste kører gennemfluesmækker, så kan man jo snildt bruge stjålene
kort, uden at det kan opdages :(

-Rune

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 29-08-02 18:09

> Så i virkeligheden så er det utroligt sårbart system.
> Hvis det meste kører gennemfluesmækker, så kan man jo snildt bruge
stjålene
> kort, uden at det kan opdages :(

Ja, men jeg mener (tror), at den der modtager kortet, har pligt til at
tjekke det med udsendte spærrelister/kan ringe op til spærretjenester.
Ellers kan de jo bare investere i en teleterminal. Her skriver du godt nok
også kun under, men kortet tjekkes elektronisk at det ikke er spærret.

Fra : Peter Knudsen

Dato : 29-08-02 19:22

> Så i virkeligheden så er det utroligt sårbart system.
> Hvis det meste kører gennemfluesmækker, så kan man jo snildt bruge
stjålene
> kort, uden at det kan opdages :(

NETOP - det er min største betænkelighed, og jeg er temmelig spændt på at se
min udskrift fra banken - om der nu er trukket det jeg har købt for.
Der kan jo trækkes mange penge, fra man mister kortet til man får spærret
kontoen.
Hvad der hæves efter kontoen er spærret er vel bankens ansvar?
Mvh.

Fra : Jonas W

Dato : 29-08-02 20:53

Peter Knudsen <krebsen33@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d6e66a1$0$22899$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> kontoen.
> Hvad der hæves efter kontoen er spærret er vel bankens ansvar?

Hvis du bruger VISA-dankort i udlandet har din egen bank ikke noget med det
at gøre. VISA garanterer for et maksimum beløb tilsvarende 15.000 DKK, også
selvom du slet ikke har så mange penge på kontoen, fordi det er et
kreditkort så snart det ikke er et dankort længere.
Dette betyder også at selvom du har en million stående på din konto i
Danmark kan du stadig ikke bruge mere end 15.000 kr "ad gangen". VISA
snakker en gang imellem med din bank og får pengene fra din konto, og så er
du oppe på 15k kredit igen, men det sker kun en eller to gange om måneden,
mener jeg.
M.h.t. tyveri er der muligvis en selvrisiko du skal betale, men udover det
er det VISAs ansvar hvis dit kort bliver brugt efter du har fået det
spærret. Når der er tale om svindel med VISA-dankort ligger bevisbyrden
ydermere hos kreditor (iflg. dansk lovgivning), hvilket betyder at hvis du
opdager en skummel post på din bankudskrift, som du ved du ikke selv har
foretaget, kan du gøre indsigelse hos din egen bank, og medmindre banken (og
kreditor, som banken naturligvis henvender sig til) kan bevise at du enten
lyver eller har sløset med sikkerheden omkring dit kort, kan du få det fulde
beløb tilbageført. Om ikke andet dækker bankens forsikring det. Pengene får
du ihvertfald tilbage. I det hele taget er der virkelig sørget for
danskerne. Ingen andre lande har så stor brugerbeskyttelse på betalings- og
kreditkort som os.
Oventstående informationer har jeg fra min søster, som har arbejdet i PBS,
men hvis det er vigtigt, så prøv hellere at spørge din bank, for det
tilfælde at jeg husker lidt forkert eller har misforstået noget. Man skal
altid passe på med råd fra private.

mvh JonasW

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-08-02 23:18

Michael Nielsen wrote:

> Jeg har en kammerat der bor i England, og der bruger man ikke billede på
> VISA kort. Det undrede mig faktisk en del.

Derfor skal man vise ID sammen med kortet, når det anvendes uden PIN-kode.
I udlandet bliver man ofte spurgt om billed-ID, når man vil betale med
VISA/Dankort - så kigger de lidt, når man vender kortet og peger på
billedet.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/