Huskat udstilling.
Fra : Heidi Bojsen

Dato : 28-08-02 20:27

Hej!!

Endnu et spørgsmål fra min side af. Jeg har tænkt mig når Mitzy er lidt
ældre at hun måske skulle på udstilling for sjov. Men hvad kigger de efter
på en huskat eller er der slet ikke bedømmelser af dem? Jeg har absolut ikke
forstand på den slags ting, men er bare lidt nysgerrig.
Håber der er nogen der kan svare.

Hilsen
Heidi & Mitzy der ikke aner hvad fremtiden bringer.

Fra : tahquamenons

Dato : 28-08-02 21:14

Hejsa Heidi og Mitzy.

Jeg har selv haft min huskat med på udstilling og det som de kigger
efter er om katten er i god form, om den har en god helhed og derudover
er det nok mere hvad den enkelte dommer bedst kan lide.
Jeg syntes selv at det er lidt synd at der ikke er flere huskatte med på
udstillingerne (bliver nok lidt upopulær nu.) det er trods alt ikke
noget som vi behøver at skamme os over, de fleste der har katte er jo
huskatte....
Jeg har selv både huskat og racekatte og jeg går da på udstilling med
dem begge... jeg syns at det er sjovt at man kan vise hvor stolt man kan
være over også at have en huskat og at den er ligeså meget værd for os
som en racekat den er.
Men held og lykke med det...... det kunne jo være at vi kom op imod
hinanden en dag... ))

Knuzzer fra

Lisbeth & misserne.

http://www.kandu.dk/

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-08-02 22:12

"tahquamenons" <tahquamenons.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udstillingerne (bliver nok lidt upopulær nu.) det er trods alt ikke
> noget som vi behøver at skamme os over, de fleste der har katte er jo

Nej da. Jeg synes også, at det kunne være sjovt med flere huskatte på
udstillingerne, men det er som om, at mange katteejere tænker, at
udstillinger kun er for "fine" racekatte. Når jeg bliver gammel og ikke
opdrætter mere, så skal jeg også have en lækker huskat, som jeg kan
udstille

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Niels Peter

Dato : 29-08-02 05:58

"tahquamenons" <tahquamenons.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg syntes selv at det er lidt synd at der ikke er flere huskatte med på
> udstillingerne (bliver nok lidt upopulær nu.)

Det tror jeg såmænd ikke, du bliver upopulær på. Jeg ved, at der er mange
dommere, der synes, det er spændende at dømme huskatte, fordi det ligesom er
"frihåndstegning", hvor det er helhedsindtrykket, der skal bedømmes.
Selv synes jeg også, det er synd, der ikke er så mange huskatte på
udstillingerne for tiden - det er lige som om, det kommer i bølger.
Jeg havde selv en huskat, jeg udstillede en gang for en del år siden.
Egentlig var tanken, at han blot skulle med som selskab for min russerkat,
men det var huskatten, der vandt mest ....
Den gang var der tit rigtig mange huskatte på udstillingerne - en enkelt
gang var der en 13-14 stykker, og alle blev kaldt op og præsenteret på
scenen efter bedømmelsen. Det var et rigtig flot syn

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 29-08-02 07:47

"tahquamenons" <tahquamenons.news@kandu.dk> > <snip>
> [...]
> udstillingerne (bliver nok lidt upopulær nu.) det er trods alt ikke
> noget som vi behøver at skamme os over, de fleste der har katte er jo
<snip>
> Lisbeth & misserne.

Det kunne da også være sjovt at prøve, men... personligt har jeg ikke så
meget lyst til at transportere kattene til et sted, hvor de så skal
konfronteres med en masse opmærksomhed, fremmede osv. Vores Frejamis, der
ellers rigtig kan løftes som en udstillingsmis (bliver laaaang), er for
nervøs overfor fremmede til det. Desuden ville dommeren blive flået ...
fremmede får ikke lov at befamle hende. Samba ville nok synes at det langt
henad vejen var spændende, men alt i alt stresser det jo, når den ene skal
efterlades hjemme og den anden skal i transportkasse osv. Så derfor...
desværre
-gitte

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-02 22:42

Hej Heidi

Jeg synes at det er helt fint når der er huskatte med på udstillinger.
Faktisk ville jeg gerne se mange flere af dem......har kun set et par
stykker...

Venlig hilsen Gonzo....som har 6 racekatte og 1 huskattekilling..

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 28-08-02 22:56

Gonzo skriver:

> Hej Heidi
>
> Jeg synes at det er helt fint når der er huskatte med på udstillinger.
> Faktisk ville jeg gerne se mange flere af dem......har kun set et par
> stykker...

Hejsa
Jeg har faktisk overvejet at prøve at udstille en af vores huskatte (Lækre-Kalle
naturligvis). Men hvordan kommer man igang? Hvor skal man være medlem, hvad skal
man anskaffe sig osv? Kan man udstille kastrater? Jeg har absolut ingen
erfaringer med udstillinger.

Hilsen Dorthe

Lækre-Kalle : http://makeashorterlink.com/?O273623A1

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-08-02 23:09

Dorthe Prip Lahrmann wrote:
> [...]
> man være medlem, hvad skal man anskaffe sig osv? Kan man udstille
> kastrater? Jeg har absolut ingen erfaringer med udstillinger.

Jamen, lad være med at overveje det - gør det
Det bedste du kan gøre, er at koble dig på en erfaren udstiller, som
kan hjælpe dig igennem dagen + diverse forberedelser. Du skal være
medlem af en af de 4 hovedklubber http://perseren.dk
http://racekatten.dk http://www.darak.dk http://www.jyrak.dk

Du skal have burgardiner, men dem kan du sikkert låne af en herfra
første gang. Så skal du have en lille madskål, vandskål og en lille
bakke. Kan evt. købes på udstillingen. Du kan sagtens udstille en
kastrat - faktisk tror jeg nok, at huskatte skal være kastrerede ? Kan
ikke rigtig huske det...........

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Camilla Scharff

Dato : 28-08-02 23:05

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev...
> [...]
hvad skal
> man anskaffe sig osv? Kan man udstille kastrater? Jeg har absolut ingen

Hej Dorthe

Man skal være medlem af en af de fire hovedklubber under Felis Danica -
Racekatten (www.racekatten.dk), DARAK (www.darak.dk), JYRAK (www.jyrak.dk)
eller Katteklubben (tidl. Perseren - www.perseren.dk).
Når man først er det, kan man tilmelde sig til hvilken som helst udstilling
i Danmark - og udlandet, for den sags skyld - uanset hvilken klub, der
arrangerer udstillingen.

På en udstilling skal man bruge burgardiner (så katten kan sidde ugeneret af
andre katte i buret), underlag, mad- og vandskål, lidt mad, en lille
tissebakke og gerne en hule eller lignende og lidt legetøj, hvis man har en
ung kat, der gerne vil have lidt at "pille i".

Når man udstiller huskatte, så er min erfaring (jeg udstiller ikke selv
huskatte - men har udstillet i godt 10 år og kender flere dommere mv.), at
der ofte lægges vægt på, at katten er kastreret (især hvis det er
hankat...), da dommerne jo også sætter pris på veltilpassede katte, som
ihvertfald ikke øger bestanden af uønskede killinger Kort sagt, ja, du
kan sagtens udstille kastrater!

Det koster jo imidlertid også noget - et medlemskab af en klub koster ca.
240 kr. for et år (Racekatten har rabat på resten af året, hvis man melder
sig ind nu... ikke for at lokke *ggg*), og det koster 220 kr. pr. kat man
tilmelder på udstilling.

Mvh. Camilla

Fra : tahquamenons

Dato : 29-08-02 08:12

Hej Camilla.

Jeg vil til at starte med give dig ret i at der er en del praktiske ting
der skal være på plads inden at man udstiller sin huskat........
Men der er jo ingen der siger at man skal gå ud og ofre 5-600 kr på et
burgardin, dette kan man da selv lave.... lidt stof til en 100 er nok,
bunden ja der kan man tage ud i jysk sengetøjslager og købe noget
skumgummi til 20 kr..... madskåle ja der kan man jo passende tage dem
med som man bruger derhjemme, mad og grus er der jo på udstillingen
(gratis) lidt legetøj jaaa det har man jo også derhjemme så det kan fint
bruges....... hulen ja det er nok mere ejeren der vil have den med.....
har selv haft den med og om katten gad ligge i den NEJ ikke på
vilkår.... så hellere kattebakken *GG* ogf denne koster ikke det store
omkring 30 kr.
Heroveni kommer selvfølgelig medlemsskab, men der får man jo et skøøønt
blad ind ad døren en gang imellem og udstillingsgebyret ja det er jo det
man får ud af dagen.... nemmelig en RIGTIG dejlig dag med andre der er
ligeså tossede med katte som en selv... *SS*

Jeg har selv udstillet en fertil han som også er huskat og denne var der
da ingen der kunne se på om den var kastereret, dommeren stod ikke og
undersøgte det og du skriver det jo heller ikke nogle steder på
blanketten når du tilmelder, men du har nok ret i at de fleste dommere
gerne ser at de er neutraliserede og dette er da forståligt nok

det jeg syns er lidt synd er at man som huskatte ejer ikke får den samme
opmærksomhed på senen som hvis det var en racekat man stod med der havde
vundet, nu ved jeg godt at det er en del nemmere at komme igennem med en
huskat end med en racekat.....meeeeeeeeeen jeg var da lidt skuffet da
jeg selv stod deroppe med min dejlige hunmis der blev BIS og der ikke
var nogle der gad tage sig af at hun havde vundet.... jeg var bare
pavestolt.... men nej.... det virkede somom at de tænkte det er jo bare
en huskat.....
det er det jo også, men det er sq min huskat der vandt og vi var
stolte.... MEGET stolte.

Jeg ville da personligt blive lykkelig hvis der var flere der gad
udstille deres huskatte, så de også kan få lidt mere at kæmpe for end
der er nu.

Til sidst vil jeg da sige til Dorthe at hvis hun vil have lidt hjælp så
skal du være velkommen til at skrive til mig...... vil da meget gerne
hjælpe en ny ))) (har da en del af de ting der skal bruges som du
kan låne første gang.)

Knuzzer fra

Lisbeth & missere....

Fra : Karina Lehmann

Dato : 29-08-02 08:31

Hejsa
Jeg tænket på hvor gammel skal katten være før den kan komme til udstilling?

Knuz Karina Lehmann

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-08-02 09:53

tahquamenons wrote:
> bunden ja der kan man tage ud i jysk sengetøjslager og købe noget
> skumgummi til 20 kr.....

Eller bare et lille tæppe og så lægge noget stof ovenpå, så det
matcher til burgardinerne.

madskåle ja der kan man jo passende tage dem
> med som man bruger derhjemme

Her foretrækker jeg godt nok lidt mindre skåle, så der er bedre plads
til katten - gerne nogen, som kan hænge på tremmerne, så katten ikke
vælter rundt i dem. Men det er ikke livsnødvendigt, blot en "nice-to-
have" ting.

> [...]
> med..... har selv haft den med og om katten gad ligge i den NEJ ikke
> på vilkår.... så hellere kattebakken *GG* ogf denne koster ikke det

Næ nej - her er det ejeren der egentlig ikke gider have den med, fordi
den fylder for meget, men Kesto elsker den. Og sove i bakken ? Føj,
nej ikke på vilkår - det vil han ikke.

> det jeg syns er lidt synd er at man som huskatte ejer ikke får den
> samme opmærksomhed på senen som hvis det var en racekat man stod med
> der havde vundet,

Måske har det noget at gøre med hvad tidspunkt man er på scenen ?
Jeg har i hvert fald tit set, at huskattene får langt mere opmærksomhed
end racekattene får - netop fordi de ligner dem, publikum har
derhjemme. Der står da også ofte en masse mennesker omkring
huskatteburene i hallen. Mht. til opmærksomhed fra de andre udstillere,
tja, jeg må indrømme, at jeg heller ikke gider at kigge på f.eks.
semilanghårsshowet. De første par gange, jo, der var det meget sjovt,
men nu udstiller jeg altså korthår og så er det meget mere spændende
at kigge på dem. På samme måde, at det nok ikke så spændende for
andre udstillere, at kigge på huskatte, hvis man ikke selv har nogen
med eller har planer om, at få det.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 29-08-02 12:43

Hej Lisbeth!
Hvor er det sødt af dig sådan at tilbyde din hjælp. Det kan bestemt godt
komme på tale! Jeg har jo hele 7 huskatte herhjemme, alle snippet og i
fin
form.

Lille-Fie er dog for sky til at deltage i sådan noget.
Flænser-Emma...ja, det siger vist sig selv!
Og Fuffer er nok lidt for tyk!
Tilbage er der så Lækre-Kalle, der bare er helt afslappet og elsker
opmærksomhed.
Kalles bror Bølle-Dvaske, som dog mere er charmerende end pæn *smil*
Velcro-Emma, der bestemt også ville nyde en udstilling, og har en skøn
pels.

Til sidst er der jo Tortie's Ada, som jeg selv synes er lidt af en
skønhed.

Engang når vi har tid, plads og råd, vil jeg jo gerne prøve at opdrætte
racekatte, men det ville måske være en ide at "øve" sig på udstilling
med f.
eks. Kalle. Og så vil jeg jo gerne møde alle jer andre derude i
katte-land!
Tror godt jeg kan arrangere alle de nødvendige materialer, vi har lidt
af et
"lager" efterhånden.

Mit største problem er nok transporten, da vi ikke har bil. Håber der
kommer
en udstilling i nærheden af Lolland snart, så kaster jeg mig simpelthen
ud i
det! Hvis nogen bor på Lolland/Sydsjælland og har lyst til at have mig
og
Lækre-Kalle med i bilen en dag, så sig endelig til, jeg betaler gerne
benzin, og kan samles op på enhver DSB station mellem Nakskov og
Ringsted.

Må se at få meldt mig ind i en af klubberne!

Hilsen Dorthe
Billeder: http://makeashorterlink.com/?E2E0224A1

tahquamenons skriver:

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 29-08-02 13:45

Hej Camilla!
Som sagt så gjort, har lige meldt mig ind hos DARAK. Nu skal jeg bare finde en
egnet udstilling, hvor jeg har mulighed for at komme til. Alle vores katte er
kastrerede, men jeg er nu ikke i tvivl om at det er Kalle der skal være
prøveklud, han er bare så afslappet og nusseglad, samt har en skøn rød farve og
en tyk pels. Hvad er den "korrekte" farvebetegnelse for sådan en rødstribet kat
med hvidt bryst?
Hilsen Dorthe

Fra : Grit Wessel

Dato : 29-08-02 14:01

> Hvad er den "korrekte" farvebetegnelse for sådan en rødstribet kat
> med hvidt bryst?

Rødmakreltabby-hvid

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : AEK

Dato : 29-08-02 10:38

Hmmm, jeg sidder her og bliver smålun på ideen om at udstille en af mine
rødder...*S*
Troede faktisk ikke, at det var muligt på udstillinger med racekatte.

Oscar er udelukket - han kan ikke fordrage nye mennesker.
Tøsen ville nyde al opmærksomheden fra folk, MEN vil hade alle de andre
katte - så det ville blive en stor gnag knurren !
Tilde ville egentlig godt kunne klare de psykisk med al den ståhej - blot
jeg er i nærheden - det er IKKE nok, at farmand er der.
MEN Tildemus er jo ikke særlig stor til trods for hendes 14 mdr. Hun vejer
blot 2,8 kg.
Det har vel en del betydning, at hun ikke er særlig stor.
Til gengæld har hun masser af charme, er en lille nipsting og hendes pels er
begyndt at blive lige så flot som Tøsen & Oscar.

Hvad mener I andre ?

/ Anya.

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-08-02 11:38

AEK wrote:
> Troede faktisk ikke, at det var muligt på udstillinger med racekatte.

Ork jo - det er en katteudstilling, ikke en RACEkatteudstilling

> Tøsen ville nyde al opmærksomheden fra folk, MEN vil hade alle de
> andre katte - så det ville blive en stor gnag knurren !

Det er ikke altid, at katte der normalt reagerer sådan, vil reagere
sådan på en udstilling, fordi der sker så meget andet. Hvis du vil
udstille Tilde kunne du jo evt. tage Tøsen med udenfor bedømmelse,
som hyggekat og se hvordan det går.

> [...]
> vejer blot 2,8 kg.
> Det har vel en del betydning, at hun ikke er særlig stor.

Næ, hvis hun er sund at se på og velproportioneret for sin størrelse,
kan jeg ikke se, at det skulle være et problem. Det er ikke i sig selv en
fordel at være stor, kun i racer, hvor standarten kræver det. Less is
more

--
Helle
DK Tick-Tag