brug af rblsmtpd i qmail.
Fra : Rudi Hansen

Dato : 28-08-02 13:26

Jeg har nogen problemer med mit run script til qmail-smtpd, her er filen med
linienumre.
Jeg har tilføjet linierne 13,14,15 til det originale run script.

Men når jeg bruger dette script kommer der ikke noget mail ind overhovedet,
er der nogen der kan forklare hvorfor?

1 #!/bin/sh
2 QMAILDUID=`id -u qmaild`
3 NOFILESGID=`id -g qmaild`
4 MAXSMTPD=`cat /var/qmail/control/concurrencyincoming`
5 if [ -z "$QMAILDUID" -o -z "$NOFILESGID" -o -z "$MAXSMTPD" ]; then
6 echo QMAILDUID, NOFILESGID, or MAXSMTPD is unset in
7 echo /var/qmail/supervise/qmail-smtpd/run
8 exit 1
9 fi
10 exec /usr/local/bin/softlimit -m 2000000 \
11 /usr/local/bin/tcpserver -v -R -l 0 -x /etc/tcp.smtp.cdb -c
"$MAXSMTPD"
12 -u "$QMAILDUID" -g "$NOFILESGID" 0 smtp \
13 rblsmtpd -B -C \
14 -rrelays.ordb.org \
15 -rbl.spamcop.net \
16 /var/qmail/bin/qmail-smtpd 2>&1

Fra : Claus Albøge

Dato : 28-08-02 20:17

"Rudi Hansen" <Rudi.Hansen@birkelan.dk> writes:

> [...]
>
> Men når jeg bruger dette script kommer der ikke noget mail ind
> overhovedet, er der nogen der kan forklare hvorfor?

Det kan din logfil ganske sikkert.

/Claus A

Fra : Rudi Hansen

Dato : 28-08-02 20:53

> Det kan din logfil ganske sikkert.
Hvilken logfil, der står ikke noget somhelst i qmail-smtpd loggen.

Fra : Claus Albøge

Dato : 28-08-02 22:46

> Hvilken logfil, der står ikke noget somhelst i qmail-smtpd loggen.

Kører qmail-smtpd så?

Hvad siger svstat /service/qmail-smtpd ?
Hvad siger ps aux |grep readproctitle ? (eller tilsvarende)
Hvordan ved du at der ikke kommer mail ind?

/Claus A

Fra : Rudi Hansen

Dato : 29-08-02 15:21

> Kører qmail-smtpd så?
Det tror jeg faktisk ikke.

Men jeg fandt ud af hvad der var galt, hvis jeg fjerner "/" og linie
skiftene så virker det lige pludeselig.
Mærkeligt ikke?

Så nu ser min run sådan her ud.

[...]
12 -u "$QMAILDUID" -g "$NOFILESGID" 0 smtp rblsmtpd -r
relays.ordb.org rblsmtpd -r bl.spamcop.net /var/qmail/bin/qmail-smtpd 2>&1

Jeg har lige et tillægs spørgsmål som du måske kan svare på.
Kan jeg se nogen steder hvad rblsmtpd gør, altså om den afviser nogen mails?

Fra : Claus Albøge

Dato : 29-08-02 16:13

"Rudi Hansen" <Rudi.Hansen@birkelan.dk> writes:

> Kan jeg se nogen steder hvad rblsmtpd gør, altså om den afviser nogen
> mails?

Jeps. Der burde dukke noget i stil med nedenstaaende op i qmail-smtpds
log.

@400000003d6e363409f8b23c rblsmtpd: 216.91.118.86 pid 5747: 451 This
mail was handled by an open relay - please visit
<http://ORDB.org/lookup/?host=216.91.118.86>

/Claus A

Fra : Rudi Hansen

Dato : 29-08-02 20:33

> [...]
>
> @400000003d6e363409f8b23c rblsmtpd: 216.91.118.86 pid 5747: 451 This
> mail was handled by an open relay - please visit

Og mail der er ok ryger bare igennem uden nogen kommentar?

Fra : Rudi Hansen

Dato : 30-08-02 14:01

> [...]
> @400000003d6e363409f8b23c rblsmtpd: 216.91.118.86 pid 5747: 451 This
> mail was handled by an open relay - please visit

Findes der en eller anden måde til at få sendt en mail til ens mail server,
der burdte blive afvist som spam?