Støjsvag bærbar - hvad hvor?
Fra : Tony

Dato : 28-08-02 10:39

En kammerat vil købe en bærbar.
Den skal være uptodate, og frem for alt støjsvag.
Jeg har fortalt ham at der ikke er blæsere i Apple bærbare, men det falder
han ikke for.
DVD og brænder er unødvendigt, floppy vel egentlig også i disse USBdongle
tider.

Giver en Mobile processor mindre varme fra sig, og har den dermed mindre
kølingsbehov?

Tony

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-08-02 10:37

"Tony" <grundig@SLETMIGpost6.tele.dk> crashed Echelon writing

> Giver en Mobile processor mindre varme fra sig, og har den dermed
> mindre kølingsbehov?

Da mobile processorer skruer ned for strømmen og hastigheden udvikles der
mindre varme, hvilket betyder blæserne (hvis de er temp. styrede) går i
gang med længerevarende mellemrum.

--
Bjarke Andersen

Fra : Palle Jensen

Dato : 28-08-02 11:39

Tony wrote in news:aki516$1sa6$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk:

> En kammerat vil købe en bærbar.
> Den skal være uptodate, og frem for alt støjsvag.

Eneste jeg vil tilføje er:

Køb IKKE en Amitech! Jeg har fået en Amitech bærbar i forbindelse med
hjemme PC ordning, og den larmer af hel.... til.

Je ghar haft sendt den til service fordi jeg troede det var en
defekt, men det skulle jeg så erfare det ikke var. "Sådan er de bare"
fik jeg at vide. Havde det ikke været en hjemme PC ting, så var den
blevet returneret.

Fra : Dennis Vinther

Dato : 28-08-02 11:53

"Tony" <grundig@SLETMIGpost6.tele.dk> wrote in

> Giver en Mobile processor mindre varme fra sig, og har den dermed
> mindre kølingsbehov?

Jeg har en Dell Inspiron 8000 hvilken er udstyret med en Mobile PIII 900
MHz processor.

Hvis jeg kun bruger computeren til tekstbehandling (emacs under Linux eller
word uden billeder) kan jeg sagtens undgå at blæserne går i gang (dog ikke
hvis det er meget varmt i vejret som det har været de sidste par dage...)

Hvis jeg starter et lidt større program vil blæserne gå i gang og standse
igen når temperaturen er kommet ned på et acceptabelt niveau. Dette niveau
kan jeg selv styre hvor skal være ;)

Håber du kan bruge svaret

Mvh
Dennis

--
Aalborg
Erstat NOSPAM med dk i min e-mail

Fra : Nuxx

Dato : 28-08-02 15:23

Jeg vil vove at påstå at hvis det er en støjsvag bærbar man vil have skal
det ikke være en Dell Inspiron 8xxx ... De larmer en del. Rigtigt hvis man
henter et lille progi kan man selv styre blæserne men jeg vil stadig påstå
at den larmer en del. Især hvis man sidder i møde og den pludselig giver
fuld knald for blæserne.

Mvh.

Mads

Fra : Dennis Vinther

Dato : 28-08-02 19:32

"Nuxx" <mads@gmx.co.uk> wrote in news:D25b9.95$be5.1595@news.get2net.dk:

> [...]
> stadig påstå at den larmer en del. Især hvis man sidder i møde og den
> pludselig giver fuld knald for blæserne.

Det var heller ikke ment som et forslag til en bærbar, men blot en
kommentar til Mobile-processerne...

Kort fortalt var pointen at Mobile sætter hastigheden ned når der ikke er
brug for den, hvorved den ikke bliver så varm ved ikke krævende
aplikationer.

Det er rigtigt at Dell Inspiron 8xxx ikke vil være særligt bevendt her i
denne situation da de er rimelig store rent fysisk og min grund til at
købe en I8k var at den kunne fyldes med netop de ting som Tony ikke ville
have i sin bærbar ;)

Hvorvidt de larmer... tjaa.... Jeg syntes ikke den larmer, du syntes den
larmer... Hvis det skal afgøres må du komme med en bærbar så vi kan
sammenligne ;) - Dog vil jeg give dig at hvis begge blæsere køre på fuld
knald kan man _sagtens_ høre den, det er bare sjældent at det er
nødvendigt med begge blæsere, på laveste blus, på een gang...

Mvh
Dennis

Fra : Mads Hofman Hansen

Dato : 28-08-02 16:11

Jeg har en lidt ældre ASUS 700mhz bærbar...

Den har også termostat, og starter kun yderst sjældent...

Desuden har jeg en COMPAQ 1200mhz
Den larmer lidt hele tiden, men så ikke så meget som ASUS

Mads