Forskel på mobile og "almindelige" CPUer
Fra : Thomas Dolberg

Dato : 28-08-02 09:48

Hejsa

Jeg står og skal til at købe en bærbar til ca. 15.000. Jeg har kig på
lidt forskelligt, men kan ikke finde ud af, om jeg skal gå efter en
maskine med en mobile-processsor eller de lidt billigere modeller, som
bruger desktop-processorer. Hvad er forskellen mellem de to typer (og
kan det betale sig at betale ekstra for mobilen ? ).

mvh Thomas Dolberg

Fra : Michael Petersen

Dato : 28-08-02 10:22

dolberg@imv.au.dk (Thomas Dolberg) skrev i

> [...]
> bruger desktop-processorer. Hvad er forskellen mellem de to typer (og
> kan det betale sig at betale ekstra for mobilen ? ).

ofte er mobile processoren tilpasset en bærbar PC men hensyn til
varmeudvikling og strømforbrug.

--
Michael

Who is General Failure and why is he reading my harddrive?

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-02 10:33

Thomas Dolberg wrote:

> Hvad er forskellen mellem de to typer (og
> kan det betale sig at betale ekstra for mobilen ? ).

Ja. Dem med desktopprocessor bliver meget lune, og hvis de nogensinde
skal køre på batteridrift, så er batteriet fladt på ingen tid.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-08-02 10:35

dolberg@imv.au.dk (Thomas Dolberg) crashed Echelon writing

> [...]
> bruger desktop-processorer. Hvad er forskellen mellem de to typer (og
> kan det betale sig at betale ekstra for mobilen ? ).

Udover de nævnte varme og strømproblemer er det sådan at de mobile CPU'er
er designet til at kunne skrue ned i hastighed når der er bruge for det.

1Ghz PIII-Mobile skruer fx. ned til 733Mhz når der ikke skal bruges
datakraft. Dette lyder måske lidt kedeligt, men i det hjælper, for dermed
nedsættes strømforbruget og varmeudvikling så batteriet kan holde til
længere tid.

Selvfølgelig booster CPUen op til fuld skrue når systemet kræver det, samt
når maskinen tilsluttes netstrøm.

--
Bjarke Andersen