ADSL til tre PC´er
Fra : ::j::o::k::u::m::

Dato : 28-08-02 00:12

Jeg har lige bestilt ADSL v. TDC og bedt om tre dynamiske IP adresser
Jeg skal dele min opkobling med to andre.

Mit spg. går så:

Behøver man en router el. kan man nøjes med
en helt alm. "dum" hub for at dele trafikken ud til de forsk. maskiner ?

På forhånd tak
--
<><><>
~JS~

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 28-08-02 07:36

::j::o::k::u::m:: <jokum_snusk@hotmail.com> wrote:

> Behøver man en router el. kan man nøjes med
> en helt alm. "dum" hub for at dele trafikken ud til de forsk.
> maskiner ?

Du kan nøjes med en hub eller en switch.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Michael Barrett

Dato : 28-08-02 17:40

> Du kan nøjes med en hub eller en switch.
>
> --

Det er faktisk ikke helt korrekt. Hvis der ikke er nogen DHCP-server på "den
anden side" af en hub/switch, kan det ikke lade sig gøre. Årsagen er, at de
tre PC'er i så fald ville skulle dele en IP-adresse... Og det kan aldrig
føre til noget godt!

Michael

PS: Med TeleDanmark Bredbånd kan du lave tricket, idet der ER en DHCP-server
hos TDC, der uddeler IP-adresser. Som standard får man imidlertid kun to
IP-adresser tildelt, så du må lave tilkøb, hvis du skal bruge tre (på samme
tid)...

Fra : Nicolai

Dato : 28-08-02 18:58

"Michael Barrett" <mbiwj001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
de
> tre PC'er i så fald ville skulle dele en IP-adresse... Og det kan aldrig

Det kan jeg ikke helt forstå. Hvad er så forskellen på min ADSL, hver jeg
har fast IP og uden problemer kører med 3-4 pc'ere på én gang, via switch?

--
*Nicolai

"Enhver fejltagelse vil hævde, at succes ikke er andet end held"

Fra : Michael Barrett

Dato : 28-08-02 19:36

> Det kan jeg ikke helt forstå. Hvad er så forskellen på min ADSL, hver jeg
> har fast IP og uden problemer kører med 3-4 pc'ere på én gang, via switch?

Jeg tror der er et eller andet du har misforstået... 3-4 PC'ere kan ikke
bruges samtidigt med den samme IP-adresse. Forestil dig, at du har 4 huse,
der har den samme adresse - hvor skal postbudet aflevere posten?!?
Princippet er faktisk det samme som på Internet. Derfor må min umiddelbare
konklusion være, at du sidder bag en router eller en anden enhed med en
DHCP-server, der tildeler dine PC'ere unikke IP-adresser (ikke nødvendigvis
unikke globale IP-adresser).

Michael

Fra : JH

Dato : 29-08-02 11:00

Nicolai wrote:
> [...]
>
> Det kan jeg ikke helt forstå. Hvad er så forskellen på min ADSL, hver
> jeg har fast IP og uden problemer kører med 3-4 pc'ere på én gang,

Forstår det heller ikke her.
Mine 2 pc'ere deler som sagt en ADSL via en switch og 2 dynamiske
IP-adresser, som er med i mit Bredbånd ADSL fra TDC.
Havde jeg flere pc'ere skulle jeg selvfølgelig have tilsvarende
flere IP-addresser.

JH

Fra : Michael Schrøder

Dato : 29-08-02 12:22

> [...]

> hos TDC, der uddeler IP-adresser. Som standard får man imidlertid kun to
> IP-adresser tildelt, så du må lave tilkøb, hvis du skal bruge tre (på

Nu nævner jokum jo faktisk at han har bedt om 3 dynamiske IP adresser...
Dynamiske IP adressern bliver vel netop tildelt af en DHCP server ?

I så fald er jo netop korrekt at han kan nøjes med en hub/switch ?

mvh Michael

Fra : Michael Barrett

Dato : 29-08-02 16:27

> Nu nævner jokum jo faktisk at han har bedt om 3 dynamiske IP adresser...
> Dynamiske IP adressern bliver vel netop tildelt af en DHCP server ?
>
> I så fald er jo netop korrekt at han kan nøjes med en hub/switch ?

Korrekt... Lad mig korrigere mig selv og undskylde, at jeg ikke havde læst
indlægget ordentligt!

Michael

Fra : Jokum Snusk

Dato : 29-08-02 17:52

Tak for de mange gode svar.
Nu kan jeg trygt gå ud og købe min TELE2ADSL forbindelse.

JS