Ny MS-DOS version
Fra : Thomas

Dato : 27-08-02 20:07

Når jeg prøver at installere Win 98 på min gamle pc, skriver den et problem
ang. at MS-DOS skal være min. version 5.0, og lidt efter kommer den så med
en fejlmeddelse, så derfor tror jeg det er pga. en gammel DOS version!

Derfor: Hvor finder jeg en ny og hvordan installerer jeg denne? HJÆLP!!!!

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 27-08-02 21:31

Thomas wrote:
> [...]
> gammel DOS version!
>
> Derfor: Hvor finder jeg en ny og hvordan installerer jeg denne?

Kan du ikke bare formattere harddisken og installere fra Windows-CD'en?
Eller du har måske noget på harddisken du gerne vil beholde...?

-Sune

Fra : Thomas

Dato : 27-08-02 21:36

> Kan du ikke bare formattere harddisken og installere fra Windows-CD'en?
> Eller du har måske noget på harddisken du gerne vil beholde...?

Den er netop nyformateret, men når man sætter den igang med at installere
fra cd'en skriver den det med min. MS-DOS 5.0 og så lidt efter skriver den
at der er opstået en fejl og derfor afslutter! Derfor tror jeg det er fordi
MS-DOS'en på den er en version mindre end 5.0!

Fra : Eh-Fniller

Dato : 27-08-02 21:43

Thomas wrote:

> [...]
> at der er opstået en fejl og derfor afslutter! Derfor tror jeg det er fordi
> MS-DOS'en på den er en version mindre end 5.0!

hvorf laver du ikke bare en bootdisk fra den pc du sidder ved nu?

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 27-08-02 21:43

"Thomas" skrev:

> Den er netop nyformateret, men når man sætter den
> igang med at installere fra cd'en skriver den det med
> min. MS-DOS 5.0 [..]

Prøv at lade computeren boote på windows cd-rommen (du skal formentlig ændre
boot rækkefølge i bios, så cd-rom drevet er det første computeren prøver at
boote fra).

Mvh, Lars

Fra : Henning Sørensen

Dato : 27-08-02 21:50

"Thomas" <thg@klog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fordi
> MS-DOS'en på den er en version mindre end 5.0!

Har du formatteret med en dos5 diskette ?
Bedste metode vil være at boote på win98 cdrommen.
Hvis du har en win98 startdiskette - og din win98 ikke
er en upgrade (!) kan du boote fra win98 disketten - vælg minimal boot.
Derefter fdisker du skiven - vælg JA til understøttelse af store harddiske,
så bliver harddisken forberedt til FAT32.
Derefter booter du på win98 cdrommen. Den finder selv harddisken og
du kan så formattere den lige inden installationen.
Hvis win98 er en upgrade skal der være installeret en win95/msdos(win3.x)
på maskinen, ellers får du ikke lov at installere.

/Henning.

Fra : Michael sørensen

Dato : 27-08-02 23:12

"Thomas" <thg@klog.dk> ytrede bl.a. i

> [...]
> efter skriver den at der er opstået en fejl og derfor afslutter!
> Derfor tror jeg det er fordi MS-DOS'en på den er en version mindre end

Du kan ret nemt tjekke hvilken version af DOS du har,
når du har bootet med din dos diskette og når til "A:\",
skriver du "ver" og DOS fortæller hvilken version den er

Det lyder dog ret utrolig at det skulle være en version fra
før DOS 5, så er den virkelig gammel og understøtter ikke ret
mange ting...

--
med venlig hilsen - best regards

Michael Sørensen
www.m-k-s.dk - mks@huleboer.dk
ICQ#: 41174628 - Homo Sapiens v. 2.00

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 27-08-02 23:29

Thomas wrote:

> [...]
> efter skriver den at der er opstået en fejl og derfor afslutter!
> Derfor tror jeg det er fordi MS-DOS'en på den er en version mindre

Du har nok lavet en Format C:\ -s fra en diskette med en gammel DOS
version på. Du skal gøre det forfra fra en Win98 boot-disk, eller også
skal du boote fra CD ROM og installere derfra. Du kan indstille hvilket
drev computeren skal starte op fra i din BIOS. Husk at sætte den tilbage
til at boote fra HD'en igen!

-Sune