Sløv computer, skyldes?
Fra : KvikZilVeR

Dato : 27-08-02 19:52

Jeg har lige samlet en maskine af nogle gamle dele jeg havde liggende..
Den kører rent ud sagt pisse ringe..
1000MHz AMD Athlon
Soltek SL75-KAV-X (VIA chipset)
384Mb PC100 SDram
15GB IBM ATA33 / 5400 RPM drive
ATI Radeon 64MB DDR ViVo

Hvad kan flaskehalsen være?
Det hakker helt vildt i f.eks battlefield 1942. i 640x480 minimum details.
Jeg har nyeste drivere til både grafikkort og chipset.

Mvh.

Fra : Bobby Sixkiller

Dato : 27-08-02 20:07

> Hvad kan flaskehalsen være?

Har du kontrolleret BIOS-indstillingerne?

Fra : KvikZilVeR

Dato : 27-08-02 22:13

> Har du kontrolleret BIOS-indstillingerne?
yep, kan intet finde der, der skulle kunne skyldes det

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 27-08-02 20:12

"KvikZilVeR" <quicksilver@goatrance.com> wrote in message
> [...]
> Det hakker helt vildt i f.eks battlefield 1942. i 640x480 minimum details.
> Jeg har nyeste drivere til både grafikkort og chipset.

Et forsigtigt bud kunne være: ram og harddisk. Især harddisken.

Fra : Kimmiboy

Dato : 27-08-02 20:19

Hejsa din Harddisk er i hvertig fald en flaskehals. Den har kun 5400 Rpm og
det er jo ikke meget. Få dig en hd på min. 7200 Rpm og du kan mærke stor
forskel.
du skriver at du kører ATA33 det er jo heller ik det vilde ata 66 eller 100
vil være optimalt.
Installation af nyeste driver til grafikkort + nyeste version af Directx vil
også hjælpe.
Endelig kunne en oprydning af din harddisk, scandisk og delfragmentering
også hjælpe dig.
Har du fyld de harddisk helt op ? Windows køre efter min erfaring ikke godt
hvis du kun har et par ledige megabyte fri.

Hvilken Windows version køre du med ?

Mvh Kimmiboy'

Fra : KvikZilVeR

Dato : 27-08-02 22:13

> Installation af nyeste driver til grafikkort + nyeste version af Directx
vil
> også hjælpe.
Det er opdateret til nyeste.

> Endelig kunne en oprydning af din harddisk, scandisk og delfragmentering
> også hjælpe dig.
det eneste der er installeret, er windows, battlefield 1942 mpdemo, cs og
ut.

> Har du fyld de harddisk helt op ? Windows køre efter min erfaring ikke
godt
> hvis du kun har et par ledige megabyte fri.
der er vel ca 11gb fri:)

> Hvilken Windows version køre du med ?
WinXP - glemte at skrive det

Fra : Mads Hofman Hansen

Dato : 28-08-02 16:25

Jeg ved ikke hvor meget det betyder, for når spillet er loadet ind i
rammene, så burde harddisken ikke aktiveres, og derved burde du ikke opleve
problemer med hastigheden.... måske under loadningen af spillet, men det går
jo nok...

Mads

Fra : Henning Sørensen

Dato : 27-08-02 21:12

> [...]
> Det hakker helt vildt i f.eks battlefield 1942. i 640x480 minimum details.
> Jeg har nyeste drivere til både grafikkort og chipset.

Tja - harddisken er det ihvertfald IKKE der får spil til at hakke i
det.........
Hvilket operativ system kører du med ?
Hvis det er Windows, så prøv at kigge på, om du har en masse programmer
kørende i baggrunden.
F.eks. antivirus programmer kan gøre det du beskriver, men også "bagdøre"
man "samler op" på internettet kan ligge og forstyrre i baggrunden...!!
Find programmet Ad-Aware på internettet og kør det...
http://www.lavasoft.nu

Forkerte indstillinger for RAM og andre "spidsfindigheder" i bios kan også
give problemer, så check bios indstillinger - vælg evt. "SETUP DEFAULTS".
Det kan så være der er nogle ting der skal justeres, men sandsynligvis ikke.

Der var tidligere "problemer" med VIA chipset og man skulle installere
via4in1 drivere, men det er vist ikke tilfældet med dit motherboard (?)

Det >burde< være en maskine der "sparker r*v", og glem alt om gode
råd om at købe *mindst* harddisk med 7200 rpm osv !
Dog kan du checke i enhedshåndtering (Windows) om harddisken er sat
til DMA enabled - det giver lidt bedre perfomance.
Du kan også vælge i egenskaber for system ->filsystem, at din computer er
en netværksserver. Det giver bedre performance i win98 ihvertfald.

Skriv da lige tilbage i gruppen, om du har fået en fungerende maskine ud af
det igen

/Henning.

Fra : Kimmiboy

Dato : 27-08-02 21:24

"Henning Sørensen" <hkks@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en netværksserver. Det giver bedre performance i win98 ihvertfald.
>
> Skriv da lige tilbage i gruppen, om du har fået en fungerende maskine ud

Du mener at harddisken ikke har nogen betydning ???? jeg kan ellers mærke
stor forskel på min nye hardddisk 7200 Rpm modsat min tidligere 5400 Rpm.
Så udfra min egen erfaring så har harddisken stor betydning mht. ens
computers performance.
Jeg holder stadigvæk på at 5400 rpm er en klar flaskehals i KvikZilVeR´s
Computer-system.

Mvh Kimmiboy

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-02 21:31

Kimmiboy wrote:

> [...]
> mht. ens computers performance.
> Jeg holder stadigvæk på at 5400 rpm er en klar flaskehals i

Der er flere faktorer i harddiskens fart end blot hvor hurtigt skiverne
roterer.

/Chr

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 27-08-02 21:40

> Der er flere faktorer i harddiskens fart end blot hvor hurtigt skiverne
> roterer.

Naturligvis - men 5400 rpm og ATA33 lyder umiddelbart som værende noget
ældre end en 1000MHz Athlon.

Fra : KvikZilVeR

Dato : 27-08-02 22:16

> Naturligvis - men 5400 rpm og ATA33 lyder umiddelbart som værende noget
> ældre end en 1000MHz Athlon.

Er det også, var bare nogle gamle dele jeg havde liggende :)

Fra : Henning Sørensen

Dato : 27-08-02 21:51

"Kimmiboy" <Kimmiboy@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> computers performance.
> Jeg holder stadigvæk på at 5400 rpm er en klar flaskehals i KvikZilVeR´s

Øøøøh - i spil grafikken - så er det sgi da derfor jeg ikke kan køre med
højeste
opløsning og alt slået til i GP4 - skulle nok investere i en 15.000 rpm disk
???

/Henning.

Fra : Kimmiboy

Dato : 27-08-02 21:51

> [...]
> højeste
> opløsning og alt slået til i GP4 - skulle nok investere i en 15.000 rpm

Hejsa Henning

Det kan da være at jeg tager gruelig fejl og at det ikke betyder det vilde i
spil, syntes dog bare at mine spil + programmer afvikles noget hurtigere på
min 7200 Rpm disk.

Mvh Kimmiboy

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-08-02 09:01

"Kimmiboy" <Kimmiboy@mail.dk> crashed Echelon writing

> Det kan da være at jeg tager gruelig fejl og at det ikke betyder det
> vilde i spil, syntes dog bare at mine spil + programmer afvikles noget
> hurtigere på min 7200 Rpm disk.

Måske ved start af dem og hentelse af ny bane, men også under selve
gameplayet?

Mit Civ3 kører ikke hurtigere af jeg kører den på min 4500RPM disk eller på
min 7200RPM disk, for de data spillet bruger ligger i min RAM.

--
Bjarke Andersen

Fra : KvikZilVeR

Dato : 27-08-02 22:15

> Hvilket operativ system kører du med ?
WinXP

> Hvis det er Windows, så prøv at kigge på, om du har en masse programmer
> kørende i baggrunden.
Det har jeg ikke.

> F.eks. antivirus programmer kan gøre det du beskriver, men også "bagdøre"
> man "samler op" på internettet kan ligge og forstyrre i baggrunden...!!
NAV2002 finder intet.

> Find programmet Ad-Aware på internettet og kør det...
> http://www.lavasoft.nu
Har prøvet det allerede, og der var kun et par cookies fra fasttracker etc.

> [...]
> give problemer, så check bios indstillinger - vælg evt. "SETUP DEFAULTS".
> Det kan så være der er nogle ting der skal justeres, men sandsynligvis
Det står rigtigt desværre :(

> Der var tidligere "problemer" med VIA chipset og man skulle installere
> via4in1 drivere, men det er vist ikke tilfældet med dit motherboard (?)
Det skal have 4in1 drivers, men det har det allerede.

> Dog kan du checke i enhedshåndtering (Windows) om harddisken er sat
> til DMA enabled - det giver lidt bedre perfomance.

Det tvinger XP per default :)

Fra : Kristian Espensen

Dato : 27-08-02 21:57

> [...]
> Det hakker helt vildt i f.eks battlefield 1942. i 640x480 minimum details.
> Jeg har nyeste drivere til både grafikkort og chipset.

"Currently the minimum and recommended system requirements are officially
unknown, but the single player demo readme reveals the approximate minimum
requirements to run Battlefield 1942 correctly. They are as follows:

800 MHz CPU
256 Megabytes of RAM
3D accelerated GeForce 32 MB or equivalent with HTL
(Hardware Transform & Lightning) and 24-bit z-buffer
400 MB of free hard drive space
16X Speed CD-ROM/DVD-ROM
MS compatible mouse
DirectX 8 Compatible Sound Card

Windows 98, Windows ME, Windows XP or Windows 2000
Note that Windows 95 is not supported."
Fra "http://members.hn.ozemail.com.au/~voyager/bf1942/systemreq.html"
Dvs. at din maskine opfylder disse krav, men som regel skal man regne med en
20-30 % hurtigere maskine for at opnå flydende resultat. Er det et Radeon
7500 eller hvad? De performer jo ikke særlig godt, men i 640x480 burde det
ikke være flaskehalsen. Hdd-ydelsen har næsten ingen indlydelse på
frameraten når du har så mange ram. BTW hvilket OS? Prøv at køre en
3Dmark2001SE i default og skriv resultatet her i tråden, prøv også i
Sisoftsandra2002 at se om dine ram og cpu yder som de skal.

--
Med venlig hilsen Kristian

Fra : KvikZilVeR

Dato : 27-08-02 22:32

> BTW hvilket OS?
WinXP

> Prøv at køre en 3Dmark2001SE i default og skriv resultatet her i tråden,
prøv også i Sisoftsandra2002 at se om dine ram og cpu yder som de skal.

Prøver når jeg kommer hjem fra arbejde imorgen, poster evt. også nogle
screenshots i dk.binaer :)

Fra : KvikZilVeR

Dato : 28-08-02 02:29

Jeg kunne ikke sove, og har posted alle screenshots etc i dk.binaer.
Posten hedder "Sløv computer > dk.edb.hardware"

Jeg fik 2775 3dmark 2001 SE point, med default indstilling.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 28-08-02 08:31

> Jeg kunne ikke sove, og har posted alle screenshots etc i dk.binaer.
> Posten hedder "Sløv computer > dk.edb.hardware"
>
> Jeg fik 2775 3dmark 2001 SE point, med default indstilling.

Hentede lige 3dmark programmet.
Jeg får 2585 med duron 1300, 256 ddrram, gf3Ti200.

/Henning.

Fra : Kristian Espensen

Dato : 28-08-02 13:58

"Henning Sørensen" <hkks@privat.dk> wrote in message
> Hentede lige 3dmark programmet.
> Jeg får 2585 med duron 1300, 256 ddrram, gf3Ti200.

Der noget galt med den score! Du burde få minimum 4000 med de
specifikationer. Har du ændret noget i settings; opløsning eller
farvedybden, det skal være en default test du kører.

--
Med venlig hilsen Kristian

Fra : Henning Sørensen

Dato : 28-08-02 16:54

"Kristian Espensen" <leth_espensen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> specifikationer. Har du ændret noget i settings; opløsning eller
> farvedybden, det skal være en default test du kører.

Har nu sat det hele til default og får nu ganske rigtigt over 4000.
/Henning.

Fra : Kristian Espensen

Dato : 28-08-02 14:30

> [...]
> Posten hedder "Sløv computer > dk.edb.hardware"
>
> Jeg fik 2775 3dmark 2001 SE point, med default indstilling.

SiSoftware:
Jeg synes resultaterne ser fine ud, lige som man kunne forvente af dine
hardwarekomponenter. Hardisken er dog meget langsom, her burde du få lidt
mere med din Hdd, men som tidligere nævnt så burde det jo ikke have
indflydelse på frameraten i spil.

3Dmark:
hmm, 2775 er jo ikke meget, men heller ikke elendigt. Har du prøvet at
sammenligne med andre systemer, og er det et Radeon 7500LE?

Jeg har læst lidt i readme filen til "Battlefield 1942" og det ser ud som om
der er issues (=bugs) med R. 7500:

"These are known to have issues:

3dfx Voodoo 5 5500 AGP 64MB 3dfx Voodoo 5

3dfx Voodoo 5 5500 PCI 64MB 3dfx Voodoo 5

ATI Radeon AGP 64MB ATI Radeon

ATI Radeon AGP 32MB ATI Radeon

ATI Radeon 7500 AGP 64MB ATI Radeon 7500"

Der står også hvad du kan deaktivere for at fremme ydelsen.

--
Med venlig hilsen Kristian

Fra : Mads Hofman Hansen

Dato : 28-08-02 16:28

.......... Nogen gange kan det med fordel være en god ide at sætte lidt krav
til din maskine...

Jeg mener at for at dit grafikkort virker optimalt, skal det have noget at
lave, kør derfor indstillingen op i min. 1024*768, og prøv også med mere...

Desuden ve du jo sikkert godt at ANTIALIASING tager meget computerkraft, slå
derfor ikke dette til... Og ligeledes med smarte effekter, prøv uden dem..

JUST A GUESS..

Mads