Foderintolerans, loppeallergi og halebrud
Fra : Linda Thomsen

Dato : 27-08-02 19:26

I flere måneder har vi døjet med at Simon, vores røde hankat, har kløet og
slikket sig mere end normalt. I morgen skal vi til dyrlægen for 3. gang af
samme grund. Sandsynligvis vil han igen blive behandlet med noget
kløestillende og derefter med noget mod hudinfektion; men hvad så...? Efter
en måneds tid er han igen i fuldt vigør med at kradse pelsen og huden af sig
selv.Vi syntes ikke det er holbart. Vi har skiftet foder uden held, vi har
skiftet loppekur uden held (Dog bedre nu hvor han behandles med Advantage -
Fontline gav ham skaldede pletter i nakken allerede dagen efter
behandlingen).
Er der nogen her som har katte med foderintollerans eller loppeallergi???
Hvordan viser det sig på katten og hvordan håndterer i det???
Vi er villige til at gå langt (økonomisk og praktisk), da vi er meget glade
for Simon; selvom det vil blive en udfordring hvis han har foderallergi - da
vi så skal passe på at han ikke stikker snuden i Roqueforts, Bertils eller
Buko's skål.

Ja og for at det ikke skal være løgn så har jeg lige opdaget at Bukos hale
sidder og "dingler løst" 10 centimeter fra spidsen. Han ser fuldstændig
uberørt ud og vimser omkring; men da jeg ville undersøge det pev han; og jeg
kunne se (og lugte) et illelugtende sår på langs af halen (ca. 2-2½ cm). Det
ser ud somom at han kan have haft det nogle dage - ihvertfald efter lugten
af dømme. Jeg har renset med klorhexidin og prøvet at barbere pelsen af; men
en hård klump i såret gør det ret umuligt at komme ind til huden. Frygter at
det kan være en stump knogle. Han spiser, spinder og vimser dog rundt; så vi
venter til i morgen; og så kommer han med Simon til dyrlægen.

Ja... en ulykke kommer sjældent alene.

Linda

Fra : Hanne Dahl

Dato : 27-08-02 20:00

Hej Linda.
Dette bliver kun en lille besked, da den længere uddybende forklaring
føljer. Jeg tror jeg vil overlade det til min mand at forklare vores episode
med allergi . Det kan lyde nærmest som om at du har fået noget af det
samme problem vi har med vores Frigg. Og hun findes stadig blandt vores
katte. Men som sagt min mand kan forklare angående behandlinge, foderet
og Friggs kløreri. Det så ikke kønt ud da det stod
((

Vh Hanne Dahl
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Tjekket af NAV 2002
Linda Thomsen <linda_thomsen20@hotmail.com> skrev i news:3d6bc432$0$43928$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

Fra : Denise

Dato : 27-08-02 21:17

Hej Linda
Vores Blonde har også allergi overfor eet eller andet. Jeg har skrevet om
det nogle gange, det kan være du kan finde det i Google, og se alt det jeg
har prøvet i en periode på over 2 år. Det har ikke altid været særligt
planlagt, og derfor kan jeg ikke sige hvad der har hjulpet, men han får nu
kun IAMS med Lam (tør og våd) og Hills med Lam og INTET andet, og han har
ikke allergi mere. Har I prøvet med kun Lam proteinet ?
Hilsen Denise

Fra : Lars Dahl

Dato : 27-08-02 21:31

> [...]
da
> vi så skal passe på at han ikke stikker snuden i Roqueforts, Bertils eller

Hej Linda.

Jah.. Skipper har jo lovet en afhandling om Frigg, så here goes:
Hele koret herhjemme fik Frontline i foråret, og tre dage senere havde Frigg
skorper på forreste halvdel af kroppen, især koncentreret på halsen, mellem
ørerne og i nakken. Dyrlægen sagde ringorm, hvortil vi sagde nej! Vi havde
jo to voksne katte og 5 killinger som ikke fejlede det mindste. Så sagde han
proteinallergi - hvilket lød noget mere sandsynligt. Han var ikke meget for
at udtale sig om Frontline's mulige medskyld, selvom det da forekom os en
smule suspekt at angrebet kom umiddelbart efter behandlingen (Frigg havde
aldrig fejlet noget som helst før), og at de to største og i særklasse mest
væskende sår sad præcist der, hvor vi havde lagt Frontline.
Frigg blev ordineret antibiotika, cortison og Hill's z/d (som koster en
mindre herregård, incl. fæstebønder, ridefoged og hele halløjet!). Da alle
vore katte er sociale spisere, udgjorde det en udfordring i sig selv, som
blev løst ved at indføre adskilt spiserum for Frigg, men at kattene stadig
spiste på samme tid. Det gik derefter småt fremad, indtil hun fik fat i en
portion tun - som var tiltænkt Bambis killinger - og slog ud igen, lige så
slemt som før. Babu til dr. Dyregod, som udtog div. biopsier og ordinerede
mere z/d. Ugen efter kom så svaret på biopsierne: Proteinallergi -
overvejende sandsynligt fisk og skaldyr (surprise!!) - muligvis atopi, og
muligt - men ikke sandsynligt - loppeallergi, hvorfor professoren fra
Landbohøjskolen ordinerede FRONTLINE!!!. Dyrlægen ville nu ikke give mere
kløestillende, da han mente at hun allerede havde fået over maximal dosis -
og "det kunne forhindre at vi fik identificeret det allergifremkaldende
protein"!!!
Frigg var nu kun på z/d, som trods alt havde en smule effekt, men ikke nær
nok til at hun fik det bedre. Foderet er specielt fremstillet til at
umuliggøre allergiske reaktioner overfor foder, og det burde måske ha'
fortalt dyrlægen - som nu havde opgivet hende - at der var andet og mere i
vejen med hende. I hvert fald fik det faktum at Frigg stille og roligt var
ved at kradse sig i smadder, os til at kigge os om efter en anden løsning
(vi havde på dette tidspunkt brugt 8 konsultationer og 7000 - 8000 kr. på
"projekt Frigg") og tyede til Raiku Sarvå. Hun brugte 12 minutter på at
stille diagnosen, som lød på at Frigg ganske rigtigt er proteinallergiker,
men i tilgift er autoimmun (dvs. allergisk overfor sit eget immunsystem),
behandle hende med et skud binyrebarkhormon str. "Elefant", og ordinere
EFA-olie og antihistaminer (Polaramin 2 mg). Alt sammen til en sum af 713,25
kr.!!!!! Som Skipper ganske rigtigt bemærker, fik hun selvfølgelig svaret på
biopsierne - og tydede det åbenbart bedre end den forrige dyrlæge.
Frigg lignede sig selv i løbet af ca. 1½ måned, og kom i så god form at vi
tog hende med på udstilling først i august. Hun er netop blevet
steriliseret, hvilket har provokeret en reaktion på immunsystemet, men
ellers var hun - uden problemer blevet sat tilbage på menageriets sædvanlige
kost (en blanding af Royal Canin Fit og Hill's Oral Care), men
antihistaminerne og EFA-olien er en livslang affære (som koster ca. 1,20 kr.
pr. dag), og skal ha' sædvanligt foder igen, så snart angrebet er ovre.

Summa summarum: Det kan være et fandens mas, men så længe der er liv, er der
håb.

God bedring til misserne
Lars Dahl

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 27-08-02 21:48

Linda Thomsen skriver:

> [...]
> det kan være en stump knogle. Han spiser, spinder og vimser dog rundt; så vi
> venter til i morgen; og så kommer han med Simon til dyrlægen.

Jeg ved intet om foderallergi, men synes lige jeg ville reagere på Buko's
haleproblem. Det lyder meget lig noget der skete for en af vores katte for et
par måneder siden. Halen hang slap ned ca. fra midten og ud. Katten lod ikke til
at være i smerter, men ville ikke have at man rodede ved halen. Vi kørte ham til
dyrlægen, og dommen var hård: Han havde fået en ca. 1 1/2 cm lang flænge på
langs i halen, der var gået betændelse i, måske helt ind til knoglen. Resultat,
halen burde amputeres. Jeg argumenterede for, om der ikke var en medicinsk
behandling. Vi har i forvejen en "adoptions-kat" med delvis amputeret hale, og
det er tydeligvis et problem for hende til tider. Den søde dyrlæge gik med til
en uges hård penicillinkur, men skete der ikke øjeblikkelige forbedringer,
skulle halen af, for at betændelsen ikke skulle sprede sig.

Pyha, tænk dig en forskrækkelse at få, når man bare tror det er et "sår". Nå,
historien ender godt, antibiotika kunne klare infektionen, og halen sidder i dag
hvor den altid har siddet. Vi aner dog stadig ikke hvordan han fik sådan en
flænge, dyrlægen mente ikke det kunne være sket hverken i kamp med en anden kat,
eller ved at den var kommet i klemme.

Nå, jeg ville altså ikke gøre dig forskrækket, men blot pointere at
hale-infektioner kan være meget farlige, da der jo ikke er megn muskelvæv, og
betændelsen derfor meget hurtigt kan sætte sig i knoglen.

Held og lykke i morgen, vi sender positive tanker til jeg! *smil*
Dorthe ( - og Bølle-Dvaske, der vifter frejdigt med halen igen... )