Storstrøms Amt politianmelder borger !
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-08-02 14:58

Hej alle....

Scenario:
En hjertepatient søger tilskud til aircondition i sin bil (der svjh ikke
er en bil der bevilliget tilskud til...).
Begrundelse er iflg. patientens læge, at vedkommende meget dårligt tåler
meget høje og meget lave temperaturer.
Denne ansøgning får borgeren afslag på, og hun anker derfor til Det
Sociale Nævn i Storstrøms Amt.
Det Sociale Nævn i Storstrøms Amt fastholdt afgørelsen, og poltianmelder
ansøgeren for, med stor sandsynlighed, at føre bil på uforsvarlig vis !

Jamen jøsses!
Jeg er dybt rystet - denne borger burde da ha' (IMHO) en bevilling på
aircondition til sin bil, da Serviceloven velsagtens er sat i verden
for, at vi kan gøre tilværelsen tålelig for samfundets svage borgere?!?

Aldrig havde jeg da troet, at jeg skulle opleve noget som dette
Man tør jo faktisk ikke nu anbefale nogen, at søge efterbevilling af
aircondition, endsige nævne aircondition i en bilansøgning - for tænk nu
hvis man får afslag....!

Om Politiet så rent faktisk tager den pågældende sag op til
efterforskning vides endnu ikke...

Hvad mener i - turde i idag søge efterbevilling af aircondition med
medicinsk begrundelse ???

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : lars mjaaland

Dato : 27-08-02 15:26

Søren C. Fischer wrote:

> [...]
>ansøgeren for, med stor sandsynlighed, at føre bil på uforsvarlig vis !
>

>jeg har tiladt mig at sende denne historie videre til min datter på TV2

lars

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-08-02 15:38

lars mjaaland skrev:
> [...]

No worries - selvom jeg gætter på at de allerede har den via Ritzau...

Fra : Lotte M

Dato : 27-08-02 17:04

"Søren C. Fischer" <scf@image.dk> skrev :

> Jeg er dybt rystet - denne borger burde da ha' (IMHO) en bevilling på
> aircondition til sin bil, da Serviceloven velsagtens er sat i verden
> for, at vi kan gøre tilværelsen tålelig for samfundets svage borgere?!?

Jo, men vi ved ikke om vedkommende i øvrigt opfylder betingelserne
for støtte til bil og/eller specialindretning.

> Aldrig havde jeg da troet, at jeg skulle opleve noget som dette

Det lyder som en helt usædvanlig situation. Hvor har du "historien"
fra? Den fremgår ikke af døgnoversigten på Ritzau (som du henviser
til længere nede i tråden).

> Hvad mener i - turde i idag søge efterbevilling af aircondition med
> medicinsk begrundelse ???

Ja, hvis aircondition var nødvendig for jeg kunne køre, alternativet
ville jo være jeg ikke kunne køre.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-08-02 20:27

Lotte M skrev:

> Det lyder som en helt usædvanlig situation. Hvor har du "historien"
> fra? Den fremgår ikke af døgnoversigten på Ritzau (som du henviser
> til længere nede i tråden).

Nuvel, jeg ved ikke om det er udsendt via Ritzau - det har været trykt
i Lolland-Falsters Folketidende idag.

> Ja, hvis aircondition var nødvendig for jeg kunne køre, alternativet
> ville jo være jeg ikke kunne køre.

Ja, situationen kunne anvendes på dig også..
Du søger bil, får afslag på aircon.
Du får til gengæld bevilling på den bil du har idag, dog uden aircon.
Og da Amtet således ved at der foreligger lægeerklæring på det
uhensigtsmæssige i at du fører bil uden aircon, så indgiver de
politianmeldelse...
Ret grotesk IMHO...
Men ikke desto mindre nu en mulighed i Storstrøms Amt - og jeg er sikker
på, at der er sager hvor der i bilansøgningen er indeholdt en samtidig
ansøgning som aircon, som ofte jf min erfaring gives afslag på.

Fra : Lotte M

Dato : 28-08-02 12:59

> Ja, situationen kunne anvendes på dig også..
> Du søger bil, får afslag på aircon.
> Du får til gengæld bevilling på den bil du har idag, dog uden aircon.

Hvis der er en påtegning i kørekortet, så har embedslægen og politiet
vurderet, at vedkommende kan køre bil forsvarligt, hvis blot bilen har
aircondition. Hvis vedkommende i øvrigt opfylder betingelserne for at få
støtte til bil, så vil det være højst mærkværdigt, hvis de påtegnede
hjælpemidler ikke bevilges.

> Og da Amtet således ved at der foreligger lægeerklæring på det
> uhensigtsmæssige i at du fører bil uden aircon, så indgiver de
> politianmeldelse...

Hvis lægen mener aircondition er en /forudsætning/ for pågældende
kan køre bil og derfor laver en erklæring, så er det i mine øjne uforsvarligt,
at lægen lader vedkommende køre videre uden der påtegnes i kørekortet.

For mig ser det ud som om bilsagen ikke har været tilstrækkelig belyst,
inden den blev sendt til afgørelse.

En anden mulighed er, at behandlende læge mener der skal være aircondition,
men at embedslægen ikke har fundet det nødvendigt og derfor ikke har
lavet påtegningen. I så fald er det mærkværdigt, at der ikke er klaget over
embedslægens afgørelse.

Ud fra de foreliggende oplysninger, har jeg svært ved at se Nævnet som
skurken i den omtalte sag og jeg synes det lyder fornuftigt, at revurdere
vedkommendes evne til at føre bil, herunder omfanget af nødvendige
hjælpemidler.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 28-08-02 14:48

Lotte M skrev:
> [...]
> skurken i den omtalte sag og jeg synes det lyder fornuftigt, at
> revurdere vedkommendes evne til at føre bil, herunder omfanget af

Jeg har vist ikke fået refereret sagen helt som jeg forstår den...

Som jeg læser det der står i aviserne hernede, så er der tale om en
ansøgning om et hjælpemiddel (aircondition til bil), og ikke en
bilansøgning.
En aircon til bil der søges, den bevilliges [1] vel ikke efter bil-§ ?

Altså: en aircon til borgeren vil i væsentlig grad kunne lette hendes
daglige tilværelse.

Og et afslag på aircon udløser så politi-anmeldelse, for tænk nu hvis
den pågældende borger, i de situationer hvor hjælpemidlet kunne have
haft en funktion, alligevel fandt på at køre bil...

Tænk nu hvis en elkørestols-bruger blev lidt halvfuld, og begav sig ud i
trafikken (som man jo skal med sådan en) - det må man jo ikke.
Samme situation: Det Sociale Nævn i det pågældende amt kan således nu
politianmelde personen for *måske* at begå strafbare handlinger i
fremtiden...

Det er da helt forkert, eller ?

Det Sociale Nævn i Storstrøms Amt indgiver politianmeldelse på borgeren,
ud fra en vurdering af, at når de nu giver afslag på aircon, og borgeren
udtaler at vedkommende ikke selv har råd til det, så kører borgeren nok
bare alligevel...

Anyway, en meget mærkelig sag.... Jeg tvivler da også stærkt på, at
Politiet gør andet end at henlægge sagen...
Den skjuler måske nok også et eller andet i kulisserne som pressen ikke
har kendskab til...

[1] Dumt ord - min dansklærer har fejlet, for jeg er hver gang i tvivl
om hvordan det skal staves

Fra : Lotte M

Dato : 28-08-02 19:10

> [...]

> Som jeg læser det der står i aviserne hernede, så er der tale om en
> ansøgning om et hjælpemiddel (aircondition til bil), og ikke en

Hvilket bevilges med hjemmel i bilbekendtgørelsens § 9

"§ 9. Der kan ydes tilskud til nødvendig indretning af en bil, herunder
til aggregater, uanset om der kan ydes støtte til anskaffelse af bil efter
§§ 1-2. Tilskud er betinget af, at bilen tilhører ansøgeren eller en anden
person inden for husstanden, og at bilen ikke er forsynet med
indretningen fra fabrikken."

Det gælder både hvis indretningem bevilges sammen med bilen, eller
bevilges senere.

> En aircon til bil der søges, den bevilliges [1] vel ikke efter bil-§ ?

Jo da, akkurat som lifte, joystick, bespændinger og automatgear.

> Og et afslag på aircon udløser så politi-anmeldelse, for tænk nu hvis
> den pågældende borger, i de situationer hvor hjælpemidlet kunne have
> haft en funktion, alligevel fandt på at køre bil...

Bilbekendtgørelsens §3:
"Hvis det under hensyn til ansøgerens alder og almentilstand må anses
for betænkeligt at yde støtte til en bil, som ansøgeren selv skal føre,
skal der rettes henvendelse til politiet for at få en nærmere vurdering
af ansøgerens egnethed til at føre bil. "

> Tænk nu hvis en elkørestols-bruger blev lidt halvfuld, og begav sig ud i
> trafikken (som man jo skal med sådan en) - det må man jo ikke.

Faktisk er der en undtagelse i Færdselsloven for el-kørestole. En
elkørestolsbruger må godt færdes halvfuld i stolen.

> Anyway, en meget mærkelig sag.... Jeg tvivler da også stærkt på, at
> Politiet gør andet end at henlægge sagen...

Jeg håber politiet beder embedslægen vurdere pågældendes helbred
i forhold til at køre bil.

> Den skjuler måske nok også et eller andet i kulisserne som pressen ikke
> har kendskab til...

Der mangler ofte væsentlige oplysninger, når en sag fremstilles i pressen.
Journalisterne har ikke viden til at vurdere og vægte fakta, ligesom de
ikke har forstand på at læse lovgivningen.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Sverre Stokke

Dato : 28-08-02 03:50

scf@image.dk writes:
> [...]
>på, at der er sager hvor der i bilansøgningen er indeholdt en samtidig
>ansøgning som aircon, som ofte jf min erfaring gives afslag på.

En person, som er meget tæt på 'systemet' fortalte mig for ikke så længe
siden at der i stigende grad bliver nægtet aircondition ved bilskift. Det
er for 'smart', og der er kun en vej - og det er en retsag. Og den er man
ret sikker på at vinde.
I tilfældet fra Storstrøms Amt må det være det samme.

I øvrigt tankevækkende at amtets ansatte på den nævnte måde føler sig
foranlediget til at 'servicere' en borger. Havde de været lidt kvikkere,
havde de da holdt deres kæft.

Artiklen kan ikke læses uden abonnement :

http://www.folketidende.dk/Abonnement_BestilNetAvis.asp?menu=abonnement

Hilsen Sverre.