Brænder på linuxserver...
Fra : oldenburg

Dato : 19-02-01 22:24

Hej.
Jeg har en linuxserver som jeg har sat en hp brænder i. Jeg har før haft
held med at få den scsii emuleret under RH70, men havde på det tidspunkt
mindre held med at kunne mounte drevet! Er der nogen som har nogle gode tips
til hvordan man nemmest får sat en brænder op (for mit vedkommende på en
linuxserver)?? Jeg har læst afsnittet i Friheden til at vælge... om
opsætning af cd-brænder og brugen af cdrecord fra en terminal, men er der
ikke en nemmere måde end scsii emuleringen?
På forhånd tak, med venlig hilsen Ulrik

Fra : wojci

Dato : 20-02-01 00:13

In article <r9gk6.13616$2w6.197513@twister.sunsite.dk>, "oldenburg"
<ulrik.oldenburg@hjortespring.dk> wrote:

> [...]
> tidspunkt mindre held med at kunne mounte drevet! Er der nogen som har
> nogle gode tips til hvordan man nemmest får sat en brænder op (for mit

Læs 'CD-Writing HOWTO'. Deri står faktisk alt om hvad du skal bruge/gøre
for at få dit drev til at virke.
Jeg har selv en HP 8100 som jeg har brugt fra linux i ca. 1½ år med
success...

> Jeg har læst afsnittet i Friheden til
> at vælge... om opsætning af cd-brænder og brugen af cdrecord fra en
> terminal, men er der ikke en nemmere måde end scsii emuleringen?

nej...det tror jeg ikke. Scsi-emuleringen er ikke 'svær', det er bare at
konfigurere din kernel til det. Læs kernel-docs.

--

/wojci

wojci at wojci dot dk

Fra : Jesper Krogh

Dato : 20-02-01 06:39

> [...]
> opsætning af cd-brænder og brugen af cdrecord fra en terminal, men er der
> ikke en nemmere måde end scsii emuleringen?

Prøv lige her, afsnittet er lige blevet opdateret i development versionen
af bøgerne
http://cvs.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/cdrombraending.html
Når det hele så virker, så kan du bare putte linierne med
modprobe xxxx
ind i bunden af /etc/rc.local
så bliver de aldtid startet ved bootup.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : frank damgaard

Dato : 20-02-01 09:34

oldenburg <ulrik.oldenburg@hjortespring.dk> wrote:
> opsætning af cd-brænder og brugen af cdrecord fra en terminal, men er der
> ikke en nemmere måde end scsii emuleringen?

Selv under windows anvendes SCSI emulering af IDE/atapi brændere.
(det ser man bla. i adaptecs brændersoftware)

Egentlig burde IDE/ATAPI forbydes.... :))

--
Frank Damgaard

Fra : oldenburg

Dato : 20-02-01 15:45

Mange tak, det lader til at jeg har fået det til at virke.
Venlig hilsen Ulrik