BIOS glemmer min opsætning efter strømafbr~
Fra : elvis

Dato : 27-08-02 06:07

Hej

Efter et lille stykke tid med mit nye bundkort (ca 4 måneder), er den
begyndt at glemme min BIOS opsætning efter jeg har taget den med i
computerklub.

Hvad kan der være galt ?

Jeg har sat et nyt 3 V batteri i, med samme typenummer. Og bios siger også
at der er ca 3.1 V på batteriet (smart ting med at overvåge batteriets
spænding

Kan det være et defekt bundkort ?

Jeg kan kun finde dette ene batteri på bundkortet.

mvh elvis

ps. Batteriet er et ikke-opladelig et.

Fra : Frank Andersen

Dato : 28-08-02 08:55

Jo batteriet er opladeligt og det gør den selv.
Med hensyn til bios, så havde jeg engang et bundkort der ikke kunne lide at
man bare trak stikket ud til en kraftig støvsuger. Den gnist der opstod,
eller spids i strømmen, var åbenbart nok. jeg opdagede det ved at tænke over
hvad der skete omkring mig. Så slog det mig at min kone lige havde
støvsuget. Efter jeg fik hende opdraget til at skrue ned for støvsugeren
inden hun slukkede den, var problemet løst.
Prøv at tænke over om du bare flår stikket ud af væggen eller sluk på ATX
bagpå før du tager den fra. Det kunne også være skærmen ? Hvis den er stor
bruger den 70-100w. Slukker du den før du tager den fra ? Prøv dig lidt
frem.

Fra : KH

Dato : 29-08-02 15:35

"Frank Andersen" <type411@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
stor
> bruger den 70-100w. Slukker du den før du tager den fra ? Prøv dig lidt

Man kan også sætte et filter på sit strømstik.
Det tager transienterne og sikrer din computer.
Filteret kan bygges hjemme på køkkenbordet og koster omkring en "hund".

Klaus.