webcam: kig mig i øjnene, tak
Fra : Christian Liljedahl

Dato : 26-08-02 23:27

Jeg har leget lidt med et webcam til noget onlinemøde.

Det irriterer mig, at man ikke kan kigge den person man snakker med i
øjnene:
Skal min modpart føle at jeg kigger hende i øjnene skal jeg kigge lige ind i
kameraet... og kan dermed ikke selv se hendes øjne.

Det må der være nogen der har løst...
Jeg har overvejet et eller andet med en skråthængt halvgennemsigtigt spejl
placeret foran skærmen...
(Som dét der sidder inde i et spejlreflekskamera - (der er et smart navn for
det))

Nogen ideer?

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl

Fra : Peter T.

Dato : 27-08-02 05:55

Christian Liljedahl wrote:

> Jeg har overvejet et eller andet med en skråthængt halvgennemsigtigt
> spejl placeret foran skærmen...

Din ide med halvtransparent folie lyder fin, men den dur ikke! Jeg taler
af erfaring fra mit arbejde som teatertekniker, da jeg ofte har oplevet
instruktører have lignende ultimative kunstneriske krav i forestillinger og
vi bruger ca. en uge på at vise og fortælle vedkommende hvorfor det ikke
kan lade sig gøre.
Det kan ikke lade sig gør fordi hvis hun skal se dine øjne via en folie, så
kræver det meget lys udenfor skærmen til at spejle på foliet, og så kan du
ikke se hvad du skriver. Vælger du så at sidde i et mørkt rum, hvor du kun
bruger lyset fra skærmen, kan du sagtens se hvad du skriver, men samtidig
ophæver du foliets spejlvirkning og webcammet vil blot "se" lige igennem
folie og ned på bordpladen (afhængigt af hvordan du placerer webcammet).

Ellers kan du bruge noget gaffatape diagonalt henover skærmen, hvor du
taper webcammet fast i midten og placerer dit chatprogram i et af de
tilbageværende synlige felter på monitoren. Derefter køber du dig et
trådløst tastatur og sætter du dig mindst en meter væk og du vil _næsten_
opnå den ønskede effekt!
Du kan også tage ccd-chippen ud af webcammet og tape den fast billedrøret
og fifle lidt med optikken og få noget lignende resultat.

Der er mange muligheder. :)

--
Mvh. Peter T.
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

"I love the smell of new hardware in the morning"

Fra : jones_netng@yahoo.dk

Dato : 27-08-02 07:53

Peter T. <n@d.a> skrev:

> [...]
>så at sidde i et mørkt rum, hvor du kun
>bruger lyset fra skærmen, kan du
>sagtens se hvad du skriver, men samtidig

Hmmm, jeg vil tillade mig at sige, at du tager fejl!! Men vi kan
hurtigt blive enige om, at det er meget svært!!

På IT-Universitetet i Gøteborg har de den nævnte opstilling, og det
fungerer perfekt

Alt det nedenstående skal bygges ind i en kasse:
skærmen skal ligge vandret i bunden af kassen. Over skærmen placeres
en vejs spejletspejlet i en vinkel på 45 grader, og bag spejlet
kameraet. Der skal være mørkt ind ved kameraet, ellers virker det
ikke...

Meget forenklet, men det kan lade sig gøre, men det er meget at lave
denne opsætning. Derfor er mit råd af stille kamera ovenpå skærmen,
og så rykke en meter eller to baglæns! Så kan ingen så forskel
alligevel

/J

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 27-08-02 13:24

> [...]
> en vejs spejletspejlet i en vinkel på 45 grader, og bag spejlet
> kameraet. Der skal være mørkt ind ved kameraet, ellers virker det

Kræver Gøteborg løsningen ikke at man har mulighed for at spejlvende
billedet på computerskærmen?

Er det noget man bare lige kan gøre selv, altså det med at spejlvende
billedet på computerskærmen?

Fra : Peter T.

Dato : 27-08-02 17:02

Henrik G. Jacobsen wrote:

> Kræver Gøteborg løsningen ikke at man har mulighed for at spejlvende
> billedet på computerskærmen?

Man indsætter jo bare et ekstra spejl, som vinkler det tilbage.

Fra : Peter T.

Dato : 27-08-02 17:01

wrote:

> [...]
> en vejs spejletspejlet i en vinkel på 45 grader, og bag spejlet
> kameraet. Der skal være mørkt ind ved kameraet, ellers virker det

Ja, ok. Den opstilling fungerer helt klart! :)

Fra : Christian Liljedahl

Dato : 27-08-02 21:11

> [...]
> en vejs spejletspejlet i en vinkel på 45 grader, og bag spejlet
> kameraet. Der skal være mørkt ind ved kameraet, ellers virker det

Jeg er faktisk klar på at eksperimentere... Er der nogen der ved hvor man
skaffer et halvgennemsigtigt spejl?

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl

Fra : Peter T.

Dato : 29-08-02 07:36

Christian Liljedahl wrote:

> Jeg er faktisk klar på at eksperimentere... Er der nogen der ved hvor man
> skaffer et halvgennemsigtigt spejl?

Snak med en glarmester. Den rette kan hjælpe dig.

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-08-02 06:18

Christian Liljedahl wrote in <ake9v7$269$1@sunsite.dk>:

> [...]
> Skal min modpart føle at jeg kigger hende i øjnene skal jeg kigge lige ind
> i kameraet... og kan dermed ikke selv se hendes øjne.

Jeg kender problemet. Og da jeg sidder med en 19" skærm samt en 15" skærm,
må jeg egentlig se ret forvirret ud, når jeg drejer hovedet hele tiden. :)

Min løsling er, at sætte kameraet oven på en skærm (oftest i midten af
19"-skærmen), og så flytte billedet af modparten så tæt på som muligt.
Derefter flytter jeg evt. tekst-chatten så tæt på som muligt.

Når jeg så læner mig godt tilbage i stolen, så ser det helt acceptabelt ud.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-08-02 07:16

"Christian Liljedahl" <chrlilje@kfumscout.dk.dk> wrote in message
> [...]
> placeret foran skærmen...
> (Som dét der sidder inde i et spejlreflekskamera - (der er et smart navn

Spejlet i et spejlreflekskamera er ikke halvtransparent. Det er et ganske
almindeligt spejl.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen