USB til IDE - hjælp søges...
Fra : TexasFlood

Dato : 26-08-02 21:44

Jeg går med tanker om at investere i en USB til IDE konverter for dermed at
kunne sætte en ekstra harddisk til 'puteren.

Kan man tilslutte en harddisk til denne konverter og så bruge den
tilsluttede harddisk som bootbar harddisk ?

Jeg har i forvejen et FireWire kort i PC'en.
Kan man få konvertere fra FireWire til IDE og så bruge en harddisk
tilsluttet på dette kort ?
Er det en billigere løsning ?
Hvordan kører et brænderdrev på en USB til IDE eller FireWire til IDE
konverter ?

En masse spørgsmål - håber der er nogle eksperter som kan svare på dem...

MVH

TF :0)

Fra : Leony

Dato : 27-08-02 07:28

"TexasFlood" <stevie@--nospam--tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg går med tanker om at investere i en USB til IDE konverter for dermed
at
> kunne sætte en ekstra harddisk til 'puteren.

Du skal bruge USB 2.0 ellers slår hastigheden dig ihjel.
Jeg har aldrig hørt om en decideret konverter, men du kan få nogle
kabinetter som kan gøre en alm harddisk til en ekstern USB eller FireWire
disk.
Som f.eks.
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=ALL1238
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=ALL1245

> Jeg har i forvejen et FireWire kort i PC'en.
> Kan man få konvertere fra FireWire til IDE og så bruge en harddisk
> tilsluttet på dette kort ?
> Er det en billigere løsning ?

Diskene koster cirka det samme, men du sparer et USB 2.0 kort (hvis du ikke
har det i computeren allerede, det koster dog ikke mere end ~300 kr).

> Hvordan kører et brænderdrev på en USB til IDE eller FireWire til IDE
> konverter ?

Det skulle køre OK. Igen skal det være USB 2.0.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Robert Eriksen

Dato : 27-08-02 13:36

Leony wrote:

> Diskene koster cirka det samme, men du sparer et USB 2.0 kort (hvis du ikke
> har det i computeren allerede, det koster dog ikke mere end ~300 kr).

En rigtig IDE controller kan da heller ikke koste meget mere end en lille flok
hundredekronesedler.
Så er der også den fordel af diskene uden større krumspring kan ses af DOS og
andre non-USB-support operativsystemer hvis det skulle blive nødvendigt.

/Robert

Fra : Leony

Dato : 29-08-02 09:59

"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> skrev i en meddelelse

> En rigtig IDE controller kan da heller ikke koste meget mere end en lille
flok
> hundredekronesedler.

En billig løsning, som jeg ikke lige tænkte på fordi der blev nævnt firewire
og USB 2.0.

> Så er der også den fordel af diskene uden større krumspring kan ses af DOS
og
> andre non-USB-support operativsystemer hvis det skulle blive nødvendigt.

Den er dog knap så transportabel.

Fra : TexasFlood

Dato : 27-08-02 22:40

Hej.

Tak for svarene.
Jeg skal lige have afklaret et par ting....

> Du skal bruge USB 2.0 ellers slår hastigheden dig ihjel.

Jeg står og har allerede et FireWire kort med tre porte.(bruges til Video
DV)
Så vidt jeg har forstået giver FireWire mig en overførselshastighed på 400
Mbit/s
Jeg har så overvejet at købe en USB til IDE konverter som understøtter USB
2.0.

Så som :
http://www.proconsult.dk/katalog/storage/hdd-flyt/hdd-mov2/kab-ads-804.html

eller
http://www.proconsult.dk/katalog/storage/hdd-flyt/hdd-mov2/kab-ads-800.html

Såvidt jeg har forstået giver USB 2.0 mig en overførselshastighed på 800
Mbit/s.
Er disse hastigheder rigtige ?
Umiddelbart hvis ovenstående hastigheder er rigtige kan jeg se en fordel i
at
investere i USB 2.0, da hastigheden er større samt at USB porten allerede nu
er meget udbredt på PC'ere generelt.
Hvad er bedst FireWire eller USB 2.0 ?

Hvordan kan jeg nemmest kontrollere om mit bundkorts USB port understøtter
version 2.0 ?
Jeg kører Win XP Home.
Jeg har desværre ikke manualen over netop det bundkort jeg har i
maskinen...!!

MVH

TF :0)

Fra : Leony

Dato : 29-08-02 09:35

> Såvidt jeg har forstået giver USB 2.0 mig en overførselshastighed på 800
> Mbit/s.
> Er disse hastigheder rigtige ?

Det passer nok meget godt, du skal dog huske på at det er teoretiske
overførselshastigheder. Det er langt fra sikkert at du når disse
hastigheder.

> Hvordan kan jeg nemmest kontrollere om mit bundkorts USB port understøtter
> version 2.0 ?
> Jeg har desværre ikke manualen over netop det bundkort jeg har i
> maskinen...!!

Dette lille program kan fortælle dig hvilket bundkort du har:
http://www.esupport.com/biosagent/
Du får et motherboard ID som du kan bruge i en søgemaskine, Google
eksempelvis.
Hvis dit bundkort er ældre end 1 år, så skal du ikke gøre dig de store
forhåbninger. Et USB 2.0 indstikskort kan dog købes for ~300 kr.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-08-02 09:02

"TexasFlood" <stevie@--nospam--tdcadsl.dk> crashed Echelon writing

> Kan man tilslutte en harddisk til denne konverter og så bruge den
> tilsluttede harddisk som bootbar harddisk ?

Hvis din BIOS kan boote op på USB/FireWire så ja.

--
Bjarke Andersen