Rosing slekten
Fra : Hallstein Berre

Dato : 26-08-02 20:31

Hei!!
Kjenner noen til mer om slekten Rosing? Ønsker spesielt å vite om noen
kjenne til opphavet til denne slekten i Danmark?

Rasmus Clausson Rosing f. ? d. 1625, ukjent enktefelle.
Rasmus var kapellan i Vefsn ( Nordland fylke Norge) 1584 - 1625. Han var av
en gammel edel Extraction og herkomst, hvilken adelige familie ble forhatt
og degradert, da den danske og jyske adel av 1523 avskrev kong Kristian II
huldskap og mannskap, unnslo bl.a. en av Rosinggers familie, som da skulle
være den fornemste av slekten å underskrive oppsigelsesbrevet, hvorfor han
og hans, ikke alene av Ridder og Adelskap, men endog af de straks etter
succederende konger ble hatet og undertrykt. Oppl. fra E.A Thomle
"Optegnelser om fam. Rosing" 1920

Rasmus hadde sønnen Claus f.? d 1644, som ble gift med Beritte - datter til
Brønnøypresten Christen Stenson. Han etterfulgte svigerfaren som sogneprest
i Brønnøy (Nordland fylke Norge).

Hallstein Berre
N - 7710 Sparbu
E-post: berreha@frisurf.no
Hjemmeside: http://home.no/berreh/

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 27-08-02 15:21

Det bedste om Rosing-slægten på nettet finder du nok på den
dansk-norske hjemmeside:
http://www.nose.dk/Norge/rosing.html

og den grønlandske gren af slægten er grundigt behandlet på en
grønlandsk hjemmeside:
http://iserit.greennet.gl/norsk/RosingC.web/default.htm

Venlig hilsen

Erling Vester Jacobsen
Beijing

Fra : Per Nermo

Dato : 28-08-02 17:35

On Mon, 26 Aug 2002 19:30:52 GMT, "Hallstein Berre"
<berreha@frisurf.no> wrote:

>Rasmus hadde sønnen Claus f.? d 1644, som ble gift med Beritte - datter til
>Brønnøypresten Christen Stenson. Han etterfulgte svigerfaren som sogneprest
>i Brønnøy (Nordland fylke Norge).

Jeg kjenner ikke opphavet til RCR, men har sett at hans kone skulle
være av de "Kowsers" ætt.

Jeg har sett at sønnen Claus Rosing i prestemanntallet for 1664 skulle
vært registrert i Brønnøy, men det kan jo ikke stemme hvis han døde
i 1644.

Claus skal ha fått datteren Else i sitt første ekteskap. Hun ble gift
med Jens Michelsen Snog, sogneprest på Vegø (Vega), Helgeland.

I 2. ekteskap med Birgitte Steensd. (Schancke) (1603-1681) skal
han ha fått barna
- Mille, g. Jacob Tordson på Tilrem, Brønnøy
- Oluf, sogneprest på Hitra til 1674, da han døde
- Rasmus (1641-1705), overtok Oluf's embede,
g. Anna Nielsd. Schjelderup (1647-1705)
- Hans, biskop i Oslo (bodde i nåværende Oslo bispegård)
og muligens ?? : - Christen Clausen Rosing
(død 22 Nov 1675 i Christiania), prest ?,
g. Martha Mortensdatter Ugla (ca.1659-okt 1696), datter
av sorenskriver i Aker, Morten Lauritzen Ugla, grunnlegger
av godset Bogstad, og hustru Anna Pedersdatter Heide.

Kan noen supplere eller kommentere ovenstående ?

vennlig hilsen

Per Nermo
nermo@online.no

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 28-08-02 18:05

"Per Nermo" <nermo@online.no> skrev i melding

> Jeg kjenner ikke opphavet til RCR, men har sett at hans kone skulle
> være av de "Kowsers" ætt.

Det jeg har lest er at Birgittes og Adelus(min ane) sin morfar Olav
Andersson Solle skal være av "Kiowsers" ætt, men har ikke funnet
noe bevis for. Har også sett ett sted at Birgitta og Adelus skal ha
aner med tilknytning til slekten Kruckow, men greide heller ikke å
finne bevis for dette da jeg arbeidet med dette i ca 1997/98.

Anne Lise Hovdal