Ny laserprinter
Fra : Karen

Dato : 26-08-02 15:06

Hej!

Jeg skal købe en ny laserprinter, men hvilken? Den skal kun bruges her
hjemme en gang imellem. Har kigget på blandt andre HP, Brother,Olympus og
Canon.

Nogle forslag på gode laserprintere for ca. 2000kr - 3500kr?

Hvilke er billigst i drift?

Hvad skal man tænke på når man køber?

Er det nok med 600 x 600 dpi eller skal det være 1200 x 1200, eller mere ?
(printeren skal primært bruges til tekstdokumenter).

Venlig hilsen
Fredrik

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-08-02 17:34

"Karen" <ask-engdahl@get2net.dk> wrote in message
> Jeg skal købe en ny laserprinter, men hvilken? Den skal kun bruges her

HP...

> Er det nok med 600 x 600 dpi eller skal det være 1200 x 1200, eller mere ?
> (printeren skal primært bruges til tekstdokumenter).

Til tekst er 300dpi rigeligt.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-08-02 18:15

> HP...

Også mit standard svar

Men jeg overvejer pt. en billig "brother" til mig selv. Jeg mener at hl-1230
koster ~2kkr men tænker mest på hl-1440 med usb port og pcl4 der er lidt
dyrere.

/A

Fra : Peter Holm

Dato : 26-08-02 19:04

> [...]
hl-1230
> koster ~2kkr men tænker mest på hl-1440 med usb port og pcl4 der er lidt

Hejsa,

Jeg er enig i at Brother er et godt valg. 600 DPI er fint til tekst.
Det eneste du ikke må vælge er Lexmart E210, som foruden at være en
udemærket printer er meget dyr i drift. Ca 50 øre pr. side, hvor Brother
ligger på mellem 17-30 øre, afhængig hvilken toner, du vælger.

mvh Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-08-02 21:07

"Peter Holm" <peterho@nospam.dk> wrote in message
> Det eneste du ikke må vælge er Lexmart E210, som foruden at være en
> udemærket printer er meget dyr i drift. Ca 50 øre pr. side, hvor Brother

Jeg køber printer efter udskriftkvalitet ikke efter udskriftspris.

Men jeg sætter også andre krav til kvaliteten. Til tekst er 300 dpi mere end
rigeligt.

Fra : Martin S.

Dato : 27-08-02 09:44

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg køber printer efter udskriftkvalitet ikke efter udskriftspris.
>
> Men jeg sætter også andre krav til kvaliteten. Til tekst er 300 dpi mere

Minimum 600 dpi. Hvis man vil have nogle udskrifter (tekst) som bare skal
være nogenlunde præsentable.
300 dpi er lige grovkornet nok. Flottest er 1200 dpi, eller som min 2400 x
600 dpi. Det står knivskarpt og uden nogen dikkedarer.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-08-02 13:37

"Martin S." <real_warhawk@hotmail[removedette].com> wrote in message
> Minimum 600 dpi. Hvis man vil have nogle udskrifter (tekst) som bare skal

Det var da noget forkvaklet sludder. Det er jo ikke inkjets vi diskuterer...

Fra : Martin S.

Dato : 27-08-02 13:52

> [...]
> "Martin S." <real_warhawk@hotmail[removedette].com> wrote in message
>
> Det var da noget forkvaklet sludder. Det er jo ikke inkjets vi

Nej da. Og hvis du ikke kan se forskel på 300 dpi og 600 dpi tekst, så få
dig nogle briller.

mvh. Martin S.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-08-02 15:28

> Nej da. Og hvis du ikke kan se forskel på 300 dpi og 600 dpi tekst, så få
> dig nogle briller.

Hvis man nærstuderer det kan man godt, men hvem sidder og kigger på en
udskrift med næsen nede i papiret? Gør du?

Til alm. brug til tekst er 300 dpi rigeligt.

Kig i stedet på udskriftsøkonomien.

Fra : Martin S.

Dato : 27-08-02 16:39

> [...]

> udskrift med næsen nede i papiret? Gør du?
>
> Til alm. brug til tekst er 300 dpi rigeligt.

Generelt kan man snildt se forskel uden at skulle nærlæse det. Det er straks
værre når det er over 600 dpi.

> Kig i stedet på udskriftsøkonomien.

Der er ikke den store forskel på 300 og 600 dpis økonomi. IMHO er det
faktisk det samme.
Du mener at fordi opløsningen er højere så bliver der brugt mere blæk ?
Det er nok ikke hele sandheden. 300 dpi giver flere uregelmæssigheder,
f.eks. en skrå linie i et bogstav vil være lettere pixeleret (med
forstørrelsesglas) dvs. der vil være områder med blæk/toner hvor der ikke
skulle have været det. Mens der i 600 dpi vil være mindre spild, og måske en
anelse mere sværte og det vil gå lige op.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 27-08-02 21:41

"Martin S." <real_warhawk@hotmail[removedette].com> skrev i en meddelelse

> [...]
en
> anelse mere sværte og det vil gå lige op.

Der er sågu da meget stor forskel på økonomien !!
Hvis du skal have papir hvor du overhovedet kan se forskellen, skal du give
3-5 gange prisen for papir, hvor du ikke kan se forskellen - dette gælder
både
blæk og laser udprintninger.
Men ellers har du fuldstændig ret

/Henning.

Fra : Martin S.

Dato : 27-08-02 22:06

> [...]
give
> 3-5 gange prisen for papir, hvor du ikke kan se forskellen - dette gælder

Det er klart at hvis man vil have det optimale, så skal man have bedre
papirkvalitet. Men det gælder så også for 300 dpi..
Men immervæk er der klart forskel på 300 og 600 dpi.
Det kan jo være det er mig der er krakilsk, men det springer i øjnene hver
gang (næsten).
300 dpi er jo nærmest faxkvalitet (som er max. 200 dpi)...
Selvfølgelig er det sværere hvis man kun sidder med nogle sider i 300 dpi og
ikke kan sammenligne, men

> Men ellers har du fuldstændig ret
Tak.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-08-02 22:39

> Generelt kan man snildt se forskel uden at skulle nærlæse det. Det er
straks
> værre når det er over 600 dpi.

Nej. Det kan man ikke, hvis ikke man sammeligner den nøjagtigt samme tekst
fra hhv. en 300dpi og en 600dpi printer.

> Der er ikke den store forskel på 300 og 600 dpis økonomi. IMHO er det
> faktisk det samme.

Det er så noget andet.

> Du mener at fordi opløsningen er højere så bliver der brugt mere blæk ?

Blæk i en laserprinter...?

Ved du hvordan en laserprinter virker?

> Det er nok ikke hele sandheden. 300 dpi giver flere uregelmæssigheder,
> f.eks. en skrå linie i et bogstav vil være lettere pixeleret (med
> forstørrelsesglas) dvs. der vil være områder med blæk/toner hvor der ikke

Hvor tit sidder du og læser tekst med et forstørrelsesglas?

Hop af ræset og bliv realist.

Fra : BorreBoy

Dato : 27-08-02 09:45

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hl-1230
> koster ~2kkr men tænker mest på hl-1440 med usb port og pcl4 der er lidt

Jeg har også lige skulle vælge mellem disse to. Valgte 1440 som jeg er meget
glad for....

/Thomas.