mapning af netværksdrev
Fra : Kasper

Dato : 26-08-02 12:24

Hej ng.
Hvordan mapper jeg et netværksdrev fra en windows server åp min mandrake
8.2

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-02 12:37

Kasper wrote:
> Hej ng.
> Hvordan mapper jeg et netværksdrev fra en windows server åp min mandrake
> 8.2

mount -t smbfs '\\windåse\share' /path/to/mountpoint

Evt. nogle options til brugernav og passwd.

Du kan også bruge smbmount:

smbmount service mount-point [ -o options ]

Fra : Kasper

Dato : 26-08-02 13:01

On Mon, 26 Aug 2002 13:37:12 +0200, Peter Mogensen wrote:

> mount -t smbfs '\\windåse\share' /path/to/mountpoint
>
> Evt. nogle options til brugernav og passwd.
hvordan laver jeg de options?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-02 13:27

Kasper wrote:

> hvordan laver jeg de options?

"man smbmount" siger:

smbmount '\\sauron\apm' smb -o username=apm

... så spørger den selv om password

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-02 13:38

Peter Mogensen wrote:

> smbmount '\\sauron\apm' smb -o username=apm
^^^

... er selvfølgelig nanvet på dit mount-point. (hvor du nu gerne vil have
dit "share" til at optræde i dit filsystem.

Peter

Fra : Kasper

Dato : 26-08-02 14:15

On Mon, 26 Aug 2002 14:37:50 +0200, Peter Mogensen wrote:

> ^^^
>
> .. er selvfølgelig nanvet på dit mount-point. (hvor du nu gerne vil have
> dit "share" til at optræde i dit filsystem.
>
> Peter
Hej igen.
Jeg har skrevet følgende linie ind i fstab: mount -t smbfs '\\xxx\xxx'
/xxx/xxx, men det virker ikke - skal det se anderlede ud i fstab?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-02 14:20

Kasper wrote:

> Hej igen.
> Jeg har skrevet følgende linie ind i fstab: mount -t smbfs '\\xxx\xxx'
> /xxx/xxx, men det virker ikke - skal det se anderlede ud i fstab?

Ja! .. undrede det dig slet ikke at de andre linier i fstab havde et
andet format?!?!?

\\xxx\xxx /xxx/xxx smbfs defaults,username='',password='yyy' 1 2

Fra : Kasper

Dato : 27-08-02 08:32

Peter Mogensen wrote:

> Ja! .. undrede det dig slet ikke at de andre linier i fstab havde et
> andet format?!?!?
>
> \\xxx\xxx /xxx/xxx smbfs defaults,username='',password='yyy' 1 2
nu har jeg næsten fattet det, men hvad skal dr stå istedet for defaults?

--
Mvh. Kasper

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-08-02 11:31

Kasper wrote:

> nu har jeg næsten fattet det, men hvad skal dr stå istedet for defaults?

Ikke noget (nødvendigvis)... "defaults" er helt anvendelig syntax.

man mount siger:

defaults
Use default options: rw, suid, dev, exec,
auto, nouser, and async.

Du kan selvfølgelig sætte noget andet der hvis du har brug for det.
Læs man-siden til 'mount'