Lunderup hovedgaard ved Varde
Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-08-02 10:51

Nogen der kender en Peder Stephensen af Lunderup, som levede ihvertfald
indtil 1745.?

Stednavnet skrives lidt forskelligt 'Londerup', 'Loedrup' osv., men han
underskriver sig selv som Peder Stephensen af Lunderup.

Jeg formoder derfor at stedet er hovedgården Lunderup ved Varde, som
senere indgik i Stamhuset Nørholm, og at han er søn af Stephen Pedersen
som ejede Lunderup indtil 1695.

I og med at han kaldes af (og ikke til) Lunderup har han jo næppe ejet
gården, men kan være født der eller er måske forvalter eller lign.

Helt ubemidlet har han næppe været idet han i 1744 kaldes "Konsumptions
og Folckeskatts Forpagter" for Bølling og Hammerum herreder. Dvs. han
har simpelthen lejet retten til at opkræve de ordinære halvårlige
skatter for de to herreder.
Og hvem sagde så, at udlicitering var en ny opfindelse.? )

Ovenstående har tidligere været bragt i genealogigruppen uden resultat.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Inger Buchard

Dato : 26-08-02 16:01

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I og med at han kaldes af (og ikke til) Lunderup har han jo næppe ejet
> gården, men kan være født der eller er måske forvalter eller lign.

Har du prøvet at spørge på Varde Lokalhistoriske Arkiv Rådhuset, Torvet,
6800 Varde Tlf. 7522
3774? Ring om formiddagen mellem 9.00 og 12.00 - selv om kirkebøgerne nok
ikke eksisterer kunne de have andet materiale, i hvert fald om Nørholm.

Inger Buchard

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-09-02 11:56

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev Mon, 26
Aug 2002 17:01:12 +0200

>Har du prøvet at spørge på Varde Lokalhistoriske Arkiv Rådhuset, Torvet,
>6800 Varde Tlf. 7522

Tak for forslaget. Jeg skrev til dem og efter et par ugers forløb modtog
jeg et kort svar om at man arbejde med sagen, så jeg troede egentlig det
løb ud i sandet.

Men det var ventetiden værd.!

Jeg har netop idag modtaget et særdeles godt og fyldestgørende svar, med
faktisk alle de oplysninger jeg havde brug for i den konkrete situation.

P.S.
Jeg har natuligvis svaret arkivet direkte, men jeg synes faktisk også
folkene i Varde fortjener et skulderklap i fuld offentlighed.

--
mvh, A:\Feldborg