opførsel...
Fra : Britta Larsen

Dato : 26-08-02 08:46

Hej NG.

Jeg har brug for lidt vejledning til hvordan jeg skal takle min søn når han
slår og bidder og napper rykker i hår.

Han er jo kun 1½ år og forstår som sagt ikke ordet nej, fy og baba.

faren syntes jeg reager lidt for voldsomt over for ham når han har sagt nej
10 gange og han bare bliver ved, så tager han fadt i drengens arm og holder
fast, sidst han gjorde det endte det med at sønnen mistede balansen og
væltede bag over, så begyndte jeg og brokke mig lidt, da han jo godt må vise
lidt respekt over for den drengen.

Hvad skal jeg gøre?

Hilsen

Britta Larsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-08-02 08:51

Britta Larsen <britta@trab.dk> wrote:
> Hej NG.
>
> Jeg har brug for lidt vejledning til hvordan jeg skal takle min søn
> når han slår og bidder og napper rykker i hår.
>
> Han er jo kun 1½ år og forstår som sagt ikke ordet nej, fy og baba.

ikke fordi jeg ikke stoler på hvad du siger, men jeg tror godt han kan
forstå nej..... som jeg ser det er problemet at han ikke ved der er en
konsekvens af nej.... det er det han skal lære at forbinde....
således at han forstår : nej = noget ubehageligt.

> [...]
> sønnen mistede balansen og væltede bag over, så begyndte jeg og
> brokke mig lidt, da han jo godt må vise lidt respekt over for den

mit råd er at du bare går væk fra ham eller sætter ham ned på gulvet.... men
ikke efter 10 gang han gør det.... det skal ske allerede anden gang du siger
nej.....
sådan at han forstår at første gang du siger nej betyder det at nu er det
slut.... og anden gang du siger det, så gider du ikke lege mere.... og så
kan han bare sidde for sig selv.....

men du skal ikke afvise ham hvis han kommer til dig igen...... dog vær
konsekvent i din "straf" således at han ikke er i tivivl om at det er fordi
han napper eller hiver i hår eller lignende.....

jeg brugte selv samme metode på min søn da han var lidt ældre end din... der
kunne han sagtens forstå hvis jeg sagde "nej! så gider jeg ikke være sammen
med dig" og satte ham fra mig og gik i gang med noget andet......
når det skete kom han altid med det samme og aede mig i stedet....

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 26-08-02 11:08

Hej Britta

Britta Larsen <britta@trab.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d69dbbd$0$167$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
han
> slår og bidder og napper rykker i hår.
>
> Han er jo kun 1½ år og forstår som sagt ikke ordet nej, fy og baba.

Jeg må tilslutte mig Sabina, det tror jeg helt bestemt han kan. Mine 4 unger
begyndte at reagere på ordet ned ca. i 10 mdrs alderen. Ikke at de altid
rettede sig efter det, men jeg var ikke i tvivl om, at de forstod det.
Min yngste som er fra 8/1-2001 og altså er jævnalderende med din, kan
sagtens forstå, hvad man beder hende om. Eksempler på ting kan være
sætninger som:
"Kan du sætte skoene ud i skabet?" - Det gør hun så, første gang man siger
det.
"Det skal i skaldespanden". Samme reaktion som ovenfor nævnt.
"Du må ikke være her." Hun går ud fra rummet.
Din søn reagerer sikkert lige sådan på ligende sætninger og derfor er jeg
også sikker på, at han forstår nej. Han har sikkert bare ikke lyst til at
rette sig efter det. Husk på der kommer en trodsalder i den periode og det
er sikkert den, der er problemet.

> [...]
> fast, sidst han gjorde det endte det med at sønnen mistede balansen og
> væltede bag over, så begyndte jeg og brokke mig lidt, da han jo godt må

Selvfølgelig er det ikke meningen, at han skal vælte bagover og slå sig. Jeg
synes, du skal tale med hans far om at I prøver Sabinas løsning og gør det
begge to. Jeg har selv rigtig gode erfaringer med at "gøre fælles front" mod
et eller andet diciplinært problem.Når barnet møder den samme konsekvente
reaktion fra jer begge, stopper han hurtigt.
Husk at ros ham rigtig meget, hvis han i stedet vælger at ae eller kysse, så
han slet ikke kan være i tvivl om, at det synes I er rigtig dejligt og at
han er rigtig sød.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Rar Morfar

Dato : 26-08-02 22:53

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fast, sidst han gjorde det endte det med at sønnen mistede balansen og
> væltede bag over, så begyndte jeg og brokke mig lidt, da han jo godt må

Hej Britta

Min kæreste plajer at sige "NEJ" til hendes søn når han gør noget han ikke
må. Det retter han sig kun efter 1 ud af ti gange.
Jeg råber istedet nej og så reagerer han fint - og lystrer. Men han går så
over og slår mig og jeg slår igen - eller tjatter igen, det gør jo ik ondt.

Han ved godt han ik må, men han er lige nødt til at slå mig lidt for at vise
at det irriterer ham at han ik kan bestemme.

I det store hele gør jeg bare det samme ved ham som han gør ved mig.
Det virker!

Rune

Fra : Britta Larsen

Dato : 27-08-02 07:17

"Rar Morfar" <runwest@post6.tele.dk> skrev :

> Min kæreste plajer at sige "NEJ" til hendes søn når han gør noget han ikke
> må. Det retter han sig kun efter 1 ud af ti gange.

Kender det godt.

> Jeg råber istedet nej og så reagerer han fint - og lystrer.

Jeg HADER mildestalt råben i mit nærdvær, derfor vil jeg gerne finde en
anden løsning.

>Men han går så
> over og slår mig og jeg slår igen - eller tjatter igen, det gør jo ik
ondt.

Nej, men hvad med når du bliver så iriteret/sur, tænker du så over hvor hårt
du måske kom til at slå?

> Han ved godt han ik må, men han er lige nødt til at slå mig lidt for at
vise
> at det irriterer ham at han ik kan bestemme.

De er jo selvstændig sådan nogle små unger :)

> I det store hele gør jeg bare det samme ved ham som han gør ved mig.
> Det virker!

desvære nok ikke altid :)
syntes de to andre svar er noget jeg ville give mig i lag med da, dit svar
jo nøjaktigt viser barnet at det er ok at slå, på mor/far

Det er kun min opfattelse :)

Hilsen

Britta Larsen

Fra : Rar Morfar

Dato : 27-08-02 13:37

> [...]
> anden løsning.

> ondt.
>
> Nej, men hvad med når du bliver så iriteret/sur, tænker du så over hvor

Jeg slår ALDRIG når jeg blir irriteret / sur!!!

> vise
>
> De er jo selvstændig sådan nogle små unger :)

> desvære nok ikke altid :)

I vores tilfælde - JO!

> syntes de to andre svar er noget jeg ville give mig i lag med da, dit svar
> jo nøjaktigt viser barnet at det er ok at slå, på mor/far

Når han kan mærke det ikke er rart, så opfatter han det da ikke som ok!

Rune

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 27-08-02 14:37

Rar Morfar <runwest@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d6b723a$0$142$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg slår ALDRIG når jeg blir irriteret / sur!!!

Det er forkert at slå!
Så enkelt er det
MVH Rikke

Fra : Tomas O.

Dato : 27-08-02 14:43

Vagn Torup & Rikke Bachmann skrev:

> Rar Morfar <runwest@post6.tele.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3d6b723a$0$142$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

> Det er forkert at slå!
> Så enkelt er det

Nææ du det er mere kompliceret end som så: DET ER FORBUDT!!

--
Kurser for voksne hos Ny Zone
http://www.nyzone.dk/

Fra : Tine Andersen

Dato : 27-08-02 20:47

"Tomas O." <tfo@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Nææ du det er mere kompliceret end som så: DET ER FORBUDT!!
ja - vi har jo nærmest en tilståelse her!

I øvrigt viser man barnet, at det er ok at slå. Den ene voksne i huset gør
det jo selv. Sådan løser vi konflikter her hos os.

Og du har helt ret: Det er FORBUDT at slå!

Tine

Fra : Tomas O.

Dato : 28-08-02 09:09

Tine Andersen skrev:

> "Tomas O." <tfo@gmx.net> skrev i en meddelelse

> ja - vi har jo nærmest en tilståelse her!

Det er så at lægge lidt for meget i teksten

> I øvrigt viser man barnet, at det er ok at slå. Den ene
> voksne i huset gør det jo selv. Sådan løser vi konflikter her
> hos os.

Det er et temmelig dårligt signal at sende da børn ikke kan
opdrages ved at man siger : 'det må du ikke' forid børn er
mesterefterlignere: monkey see monkey do

> Og du har helt ret: Det er FORBUDT at slå!

Det kan give frihedsberøvelse.

Fra : Tine Andersen

Dato : 28-08-02 17:09

> Det er et temmelig dårligt signal at sende da børn ikke kan
> opdrages ved at man siger : 'det må du ikke' forid børn er
> mesterefterlignere: monkey see monkey do
Det var lissom også det jeg mente! Men - indrømmet - jeg glemte at slå
'ironi' til på en tydelig måde.

> Det kan give frihedsberøvelse.
Jeps

Tine

Fra : Nette

Dato : 27-08-02 23:25

"Rar Morfar" wrote

> I vores tilfælde - JO!

Så er du jo ikke bedre selv. Hvad skal barnet så tro? At man godt må slå,
hvis man kan finde sig at at blive slået igen?

Nette

Fra : Nette

Dato : 27-08-02 11:38

"Rar Morfar"wrote
> [...]
> Jeg råber istedet nej og så reagerer han fint - og lystrer. Men han går så
> over og slår mig og jeg slår igen - eller tjatter igen, det gør jo ik

Jeg synes ikke det kan være meningen, at man skal råbe af børn, for det
hjælper. Man skulel da gerne kunne sige det stille og roligt og alligevel
blive respekteret.

Men jeg er sikker på, at drengen godt forstår ordet NEJ. Det handler "bare"
om at være konsevent og vedholde det.

Nette

Fra : Tomas O.

Dato : 27-08-02 12:34

Nette skrev:

> "Rar Morfar"wrote
>
> Jeg synes ikke det kan være meningen, at man skal råbe af
> børn, for det hjælper. Man skulel da gerne kunne sige det
> stille og roligt og alligevel blive respekteret.

Enig!

> Men jeg er sikker på, at drengen godt forstår ordet NEJ. Det
> handler "bare" om at være konsevent og vedholde det.

Og lade være med at 'tyndslide' et "nej" er en god ide. Lade være
med at sige et nej der alligevel laves om til et ja.

Hvis man siger 'nej' 100 gange og de 80 af gangene bliver lavet om
til at 'ja' er nej'et ikke en skid værd.

Sig 'måske' i stedet for hvis du har brug for betænkingstid inden
du giver dit endelige svar når du bliver spurgt om noget. Det er
her nej'et udvandes.. det kræver opmærksomhed at undlade at
udvande et nej.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 27-08-02 07:43

Britta Larsen wrote:

> Hej NG.
>
> Jeg har brug for lidt vejledning til hvordan jeg skal takle min søn når han
> slår og bidder og napper rykker i hår.
>
> Han er jo kun 1½ år og forstår som sagt ikke ordet nej, fy og baba.

Ikke? Jeg tror du tager fejl.

Min søn forstod ordet nej inden han var 1 år - og jeg bilder mig ikke
ind, at han er specielt hurtig.

> [...]
> væltede bag over, så begyndte jeg og brokke mig lidt, da han jo godt må vise

Du skal sige nej. Sig det, så der ikke er tvivl om at du mener det:
fasthed i stemmen og et meget bestemt kropssprog (betydningen af
kropssproget kan næppe overvurderes overfor poder i den alder). Og så
skal du holde fast i dit nej.

Og sidst, men ikke mindst, skal du være nogenlunde enig med faderen om,
hvordan situationen skal takles. Og her er det ikke så meget et
spørgsmål om at gøre de samme ting, som at I skal være enige om at denne
adfærd er uacceptabel og at det skal barnet have at vide. Hvergang. Uden
undtagelse. Og uden at man giver efter, fordi det andet er for
besværligt.

Personligt har jeg ikke noget problem med at bruge fysisk magt overfor
barnet - det skal bare ske på en sådan måde at barnet ikke kommer til
skade. Hvis min søn eksempelvis trods gentagne nej'er (som han som sagt
godt forstår) bliver ved med at rode med ting, han ikke skal rode med,
så flytter jeg ham. Håndfast, og med et kropssprog der fortæller at jeg
er vred. Men jeg skubber ham ikke væk, for så ville han jo (som du
skriver) tabe balancen og muligvis slå sig.

Små børn uden egentligt sprog (eller med meget lidt sprog) udtrykker sig
meget fysisk, o nogen gange er man ganske enkelt nødt til at svare dem
på samme måde. Det kan sagtens lade sig gøre uden at man går på
kompromis med respekten for barnet.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.