Dell Inspiron 4150 - Erfaringer?
Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 25-08-02 23:50

Hej,

Jeg er på udkig efter en ny bærbar, og har set mig lun på en Dell Inspiron
4150. Eneste problem er bare, at jeg aldrig har set eller prøvet en sådan i
virkeligheden, og jeg ved derfor ikke om den i virkeligheden er så
vidunderlig, som jeg går og forestiller mig... Efter at have læst et par
tests på nettet er jeg blevet godt og grundigt forvirret... Nogle er yderst
positive, andre ret negative.

Derfor må jeg hellere ty til læserne af denne nyhedsgruppe, og håbe på at der
er nogle derude med erfaringer om netop Inspiron 4150 (og 4100 for den sags
skyld).

Hvordan er chassiset? - Slattent eller urokkeligt?
Tastaturet?
Skærmen?
osv.

- Og hvordan er Dells service forresten?

Øs ud af jeres erfaringer, og jeg vil blive meget glad.

Alternativer til Dell i max. 15000-kroners klassen ønskes også

På forhånd tak,
Peter

Fra : Flemming Joensson

Dato : 26-08-02 08:39

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> wrote in

> Derfor må jeg hellere ty til læserne af denne nyhedsgruppe, og
> håbe på at der er nogle derude med erfaringer om netop Inspiron
> 4150 (og 4100 for den sags skyld).

Hvad med en 4000 - den er forgængeren til 4100 - jeg er ret sikker på
at det er samme chassis?

> Hvordan er chassiset? - Slattent eller urokkeligt?

Det er rimelig stift, men hvis man trykker hårdt bag på låget kan man
selvfølgelig trykke det en lille smule - men sådan er det jo. Ved
tastaturet er det urokkeligt.

> Tastaturet?
Aldeles glimrende - jeg tror der er samme tastatur på alle Dell
Inspiron bærbare. Jeg har selv haft en Inspiron 7500 og der var samme
tastatur som på min kærestes 4000, og sikkert også din kommende 4150.
Jeg er (var) i hvert fald meget glad for tastaturet (min er solgt
sidenhen, derfor datid).

> Skærmen?
God kontrast ingen døde pixels. Alt i alt en god og letlæselig skærm.

> osv.
Jeg er ikke 100% sikker på at netkortet er til at få til at virke i
Linux, men i Win xx kører det perfekt.

> - Og hvordan er Dells service forresten?

Min kæreste HD i hendes 4000 stod af og der kom en tekniker (fra Unisys
mener jeg) 3 dage efter fejlmeldingen (onsdag middag blev den
fejlmeldt, mandag eftermiddag kom teknikeren). Han fandt ud af at det
"kun" var MBR området der var gået død og lavede en ghost af alle data
og satte en ny HD i og lagde alt tilbage (hjemme hos os - ikke noget
med at den skulle sendes frem og tilbage). Så hun mistede overhovedet
ingen data og kunne endda starte op direkte fra den hibernate session
hun havde lavet før MBR stod af

Så der er vist ikke noget at klage over.

> Øs ud af jeres erfaringer, og jeg vil blive meget glad.

Det eneste minus ved hendes er at den bliver meget varm nedenunder, så
man skal ikke sidde med den på lårene hvis man har shorts på.
Den lak der er på undersiden hang fast i hendes lår en varm sommerdag -
ikke at det havde noget at sige for funktionaliteten, men alligevel en
lidt speciel oplevelse. Malingen sad så fast på hendes lår i små flager
i stedet for på den bærbare. Det var kun det område der var af metal
hvor det skete og det var kun et lille område på størrelse med en 5 kr.
Det er det eneste negative jeg har oplevet ved at have haft to bærbare
fra Dell i Inspiron serien, så jeg vil da gerne anbefale dem.

Mvh
Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-02 10:11

Flemming Joensson wrote:

> Jeg er ikke 100% sikker på at netkortet er til at få til at virke i
> Linux, men i Win xx kører det perfekt.

Netop netkort er godt understøttet i Linux, det er faktisk svært at
finde et som ikke virker.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 26-08-02 10:17

"greylion snabel-a gmx.net" <"greylion snabel-a gmx.net"> wrote in

> Netop netkort er godt understøttet i Linux, det er faktisk svært at
> finde et som ikke virker.

Ok - ja jeg havde da heller ingen problemer med mit 3COM PCMCIA til min
egen bærbare, men jeg ved ikke lige om det er korrekt at det er svært
at finde et som ikke virker... Jeg har haft 3 forskellige kort der ikke
var til at få til at virke, så gik jeg over til 3COM fordi det var
noget jeg kunne være sikker på virkede.

Diverse indbyggede WinModems er heller ikke altid nogen success
historie under Linux, men det er en anden sag.

Flemming

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 26-08-02 15:16

> - Og hvordan er Dells service forresten?

Jeg har selv købt en Inspiron 2500 brugt som der stadig var garanti på og i
den er næsten alt (MB, HD, TFT panel, Stålrammen under plastikken, låget)
blevet skiftet on-site uden de har brokket sig. Så jeg vil betegne Dells
service som rigtig god.

Mvh. Brian

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 27-08-02 06:36

"Brian Bilenberg" <brian@bilenberg.dk> skrev

> [...]
> blevet skiftet on-site uden de har brokket sig. Så jeg vil betegne Dells

Hmm.... Nu er jeg for alvor bekymret, for umiddelbart fortæller det mig også
noget om kvaliteten - eller var der en særlig grund til, at alle disse dele
skulle skiftes?

mvh
Peter

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 27-08-02 16:33

> [...]
også
> noget om kvaliteten - eller var der en særlig grund til, at alle disse

Der var et par bad pixels på skærmen, bad sectors på disken og problemer med
lydudgangen (betyder at hele MB skal skiftes). Jeg ved jo ikke hvordan den
tidligere ejer har behandlet maskinen og jeg ville selvfølgelig sikre mig at
alt var så godt som nyt inden garatien udløb. Det ville jo gøre det til et
endnu bedere køb for mig.

Så alt i alt synes jeg ikke det fortæller ret meget om den generelle
kvalitet da ingen bærbare kan holde hvis de får en tilpas hårdhændet
behandling.

Mvh. Brian

Fra : Michael

Dato : 26-08-02 15:36

Alletiders PC kan jeg kun anbefale, de seneste opdatateringer ligge på
nettet. Virkelig lækker computer både design, min 4100 rimlig flad og ikke
for sinpkel. Har overhovedet ikke haft problemer!

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-08-02 09:35

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> crashed Echelon writing

> Hvordan er chassiset? - Slattent eller urokkeligt?
> Tastaturet?
> Skærmen?
> osv.

Har et par Dell Inspiron's og Latitude's der bruges ca. 8-9 timer dagligt
(min egen dog mere da den også bliver brugt after hours).

Mine oplevelser er således:

Selve kabinettet og sammenskruningen af det hele virker stabilt. Eneste
kritik punkt er at på Latitude's kan pladen på baseenheden ved skærmen (der
hvpr powerknappen og luftindtag sidder) virke noget skrøbeligt da det kun
er fastmonteret ude i siden.

Dog skal det siges at, maskinerne har klaret flere transport ture. Dagligt
med bus, og flere flyture uden skade.

Tastaturet fungerer fint taget i betragtning det er en bærbar. Dog skal
bemærkes at det slides hurtigt. Dermed får tasterne hurtigt den blanke
overflade på de taster, der bruges mest. Min har allerede fået det efter 6
mdr. ved ca. 10 timers dagligt brug.

Skærmen fungerer helt fint. Dog har Dell måske et lille problem i iveret
efter at gøre deres bærbare meget kompakte. Selve ens kropsfedt eller snavs
som normalt lander på tasterne, sætter mærker på skærmen. Så vær beredt på
ofte at være fremme med pudsekluden.

Pointstick og touchpad'en...tja..de fungerer fint. Hælder mest selv til
pointstick da mine fingre er for klodset til en pad. Her har jeg via
Synaptics software disablet touchpaden, da de som std. begge er aktiveret,
og dette kan give problemer når man anvender pointsick og ens håndflade
kommer til at ramme pad'en.

Eneste andet problem her, er at der er ekstra PS/2 port på maskinen. Hvis
man anvender en PS/2 mus her deaktiveres pointstick og pad'en ikke. Rent
faktisk så aktiveres selv deaktiveret pointstick og pads ved anvendelse af
ekstern mus.

Her er problemer at hvis man rammer sticken eller paden fryses den eksterne
mus' aktivitet indtil man giver alle PS/2 enheder et hvil på et par sek.

Problemet eksisterer ikke med USB enheder.

Brænder/CD(-R+RW)/DVD funker helt som det skal. Mangler dog stadig at
tjekke om min flash til DVD'en kan gøre den kodefri. Ellers er den sat til
5 ændringer af regionskoden, hvorefter den sidstvalgte bliver den
permanente.

Strømkablet der leveres mellem strømstikket og strømforsyningen er af ren
dansk format. Dette har betydning hvis du skal have din maskine med ud af
landet. I selv Sverige og Norge kan du ikke anvende stikken da deres jord
ledere i selve stikket er af anden dimension (klipseform der "slider" langs
siden af kablet, fremfor et ekstra ben i stikket). Dette er meget
upraktisk, da batteriet som regel kun holder 2½ time. Her påstår Dell at
man skal købe Power Supply Cable via tilbehørs shoppen til en pris af 289,-

http://dellware.euro.dell.com/dellstore/dellware/config/default.asp?s=dkbsd
&l=da&m=dkk&c=DK170200&n=&cu=dkbsd&v=d&cc=&ogn=&kcd=&ad=&mc=&rs=&cuid=&cg=&
pch=1&pn=0&demo=&gc=&sbc=none&co=&b=DDKLOSKU-450-10119

Jeg undrer mig lidt hvorfor man ikke sender dette med som std. fremfor de
mere specifikke stik til de enkelte lande. Alle maskiner sendes jo
alligevel fra samme fabrik i Irland, så det kan vel ikke være svært at
anvende ét og samme stik for DK, NO og SE. Compaq, Samsung o.m.a anvender
samme 3 cirklede stik ind mod strømforsyningen og leverer det med den
rigtige form så det kan anvendes i hele Norden.

> - Og hvordan er Dells service forresten?

Udover det sædvanlige. Kører med Next Business Day - On site og de har
været der hver gang.

De problemer der har været, har været:

Bad sectors på HD
Batteri der mistede pusten og ikke kun recharge (Batterier der oplades
konstant mister pusten efter ca. 1 år, husk at aflade)
Skærm der havde sporadiske problemer med at vise pixels.

Alle enheder blev skiftet dagen efter uden problemer.

> Øs ud af jeres erfaringer, og jeg vil blive meget glad.

Ellers er der kun problemer med deres transport/logistik og lager system

Problemer med 70% af alle leverancer.

Her er der tale om at en maskine konstant blev forsinket.
Manglende Office CD'er og licenskode
Maskiner der endelig når den danske transportør og derefter forsvinder, så
man må lave en ny ordre.
Kreditnota vedr. ovenstående bliver ikke effektueret hvilket gør at man
trues med inkasso, for varer der aldrig er nået frem.

Det kan være at jeg blot har været uheldig, og det ændrer da ikke mit valg
af leverandør, dog vær obs på din ordre og gennemtjek den ofte. Samt at
holde kundeservice i ørerne, hvis noget går galt.

--
Bjarke Andersen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 29-08-02 08:50

Bjarke Andersen <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote in

> [...]
> begge er aktiveret, og dette kan give problemer når man anvender
> pointsick og ens håndflade kommer til at ramme pad'en.

Jeg er lige modsat, jeg kan ikke styre den *!"# stick , så hellere
en touchpad, eller en ekstern mus. (Hvis man vælger en ekstern mus kan
jeg anbefale en optisk af slagsen)

> [...]
>
> Her er problemer at hvis man rammer sticken eller paden fryses den
> eksterne mus' aktivitet indtil man giver alle PS/2 enheder et hvil

Huh?!?
Jeg har arbejdet på 4 forskellige Dell Inspiron og en enkelt Dell
Precision bærbar og det har været med ekstern mus (PS/2) og jeg har
ikke oplevet problemer med deaktivering eller aktivering, ej heller at
PS/2 enhederne ikke måttet bevæges for at det virkede igen. Men det kan
være jeg bare ikke har opdaget det, det vil jeg da ikke udelukke.
Hvilket OS har det været under, og har du opdateret driverne med de
nyeste fra Dell?

> Problemet eksisterer ikke med USB enheder.

Jeg synes nu heller ikke det gør med PS/2, men det kan da være jeg
husker forkert, eller bare ikke tænker over det når jeg arbejder.

> [...]
> som regel kun holder 2½ time. Her påstår Dell at man skal købe
> Power Supply Cable via tilbehørs shoppen til en pris af 289,-

Jeg plejer at save jordstikket af kablet, så virker det i både EDB og
normale stik (både med og uden jord) i hvert fald herhjemme, har ikke
lige været i resten af skandinavien og prøvet, men kan da godt følge
dig i at de lige så godt kunne levere et andet kabel, når nu de har
det.

> Udover det sædvanlige. Kører med Next Business Day - On site og de
> har været der hver gang.

Enig - de er meget kvikke med deres service.

> Bad sectors på HD
Har jeg også prøvet, men fik dog genskabt alle data og fik en ny disk.

> Batteri der mistede pusten og ikke kun recharge (Batterier der
> oplades konstant mister pusten efter ca. 1 år, husk at aflade)
Jeps - men det er jo generelt for bærbare og ikke specifikt for Dell.
Det er altid en god idé at aflade batteriet ind imellem.

> Ellers er der kun problemer med deres transport/logistik og lager
> system
>
> Problemer med 70% af alle leverancer.

Ok, det lyder da helt vildt?!?.
Det firma jeg arbejder i har gennem årene købt 18 bærbare hos Dell,
hvor jeg selv har arbejdet med 5 af dem, og vi har ingen problemer haft
med at modtage hverken bærbare, tasker, software eller licenser. Dog
blev den ene af de bærbare ved en fejl sendt til Sverige, hvor den var
i et døgns tid, så der gik et ekstra døgn inden vi fik den - men det er
også alt.

> Maskiner der endelig når den danske transportør og derefter
> forsvinder, så man må lave en ny ordre.
Hmm. lyder ret skummelt. Hvor i landet befinder du dig, og hvilket
transportselskab/hub modtager i varerne igennem ?

> Kreditnota vedr. ovenstående bliver ikke effektueret hvilket gør
> at man trues med inkasso, for varer der aldrig er nået frem.
På mig lyder det til at der må være én eller flere skumle typer i
transportfirmaet som leverer pakker til dit område (eller rettere
undlader at gøre det). Hvis vedkommende har signeret ordren i dit navn,
fremstår den jo for Dell som værende leveret til "dig" og de kan sende
regningen. Men hvis de så får at vide at den er forsvundet, så må de
selvfølgelig have forståelse for at der ikke skal sendes rykkere eller
opkræves for maskinen, det er klart.
Jeg og min arbejdsplads holder til i Aalborg, og vi har ikke haft disse
problemer én eneste gang ud af de 18 ordrer.

> Det kan være at jeg blot har været uheldig, og det ændrer da ikke
> mit valg af leverandør, dog vær obs på din ordre og gennemtjek den
> ofte. Samt at holde kundeservice i ørerne, hvis noget går galt.

Jeg synes det er en god idé at holde supporten lidt i ørene, men kun
hvis man oplever problemer.
Dette har dog ikke været nødvendigt i mit tilfælde.

Mvh
Flemming

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 29-08-02 12:45

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> være jeg bare ikke har opdaget det, det vil jeg da ikke udelukke.
> Hvilket OS har det været under, og har du opdateret driverne med de

Fejlen opstår både under XP og 2K med nyeste Synaptics driver (6.2.14).
Du kan evt. teste på din ved at have en mus i PS/2 og medens du kører med
musen røre pad'en eller sticken.

Mht. deaktivering/aktivering og ovenstående, er det når fx. pad'en er
deaktiveret så kun sticken er aktiv, og man tilslutter en ekstern PS/2 mus,
så bliver pad'en aktiveret.

Det som skbaer fejlen må være at det hele jo kører på PS/2 som betragtes
som én enhed, og har problemer med kommunikation der imellem.

> [...]
> lige været i resten af skandinavien og prøvet, men kan da godt følge
> dig i at de lige så godt kunne levere et andet kabel, når nu de har

Fjernelse af jordstikket vil ikke hjælpe i Sverige og Norge, da deres
fysiske netstik stadig har 2 clips som vil være i vejen da de "slider" ned
på plasticcoaten af stikket på kablet, fremfor 2 metalskinner.

> Hmm. lyder ret skummelt. Hvor i landet befinder du dig, og hvilket
> transportselskab/hub modtager i varerne igennem ?

Her var der tale om en ordre igennem Dell Sverige som skulle til DK. Den
landede hos Schenker i DK, og Dell bestilte Pakketrans til den lokale
transport og det var det sidste Dell kunne se på Track&Tracen, de
konkluderede så selv at varen var gået tabt og bad mig foretage en ny
ordre.

> [...]
> Jeg og min arbejdsplads holder til i Aalborg, og vi har ikke haft disse
> problemer én eneste gang ud af de 18 ordrer.

Her var der ikke signeret.

Dog kan jeg huske den første ordre, hvor Dell blev ved med at påstå varen
var leveret, de kontaktede endda transportøren, som fortalte han havde
afleveret den i port 26!

Erhhh, nu er det sådan at vi kun har 8 porte og én vareindlevering. Og
efter en uges store debatter frem og tilbage, måtte Dell erkende at ordren
rent faktisk stadig stod på en palle hos Schenker.

--
Bjarke Andersen

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 28-08-02 23:37

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev

Mange tak for alle indlæggene. Nu er der kun tilbage at gå i tænkeboks, og
beslutte om barnet skal hedde Dell

mvh
Peter