Pentium 200Mhz - passiv vs. aktiv køling
Fra : Jens Beltofte Sørens~

Dato : 25-08-02 12:55

Hej

Jeg har en gammel Siemens Nixdorf Scenic Pro M5 maskine stående.
I øjeblikket sidder der en 133MHz Pentium i maskinen, men jeg overvejer at sætte en 200MHz i istedet. Er det muligt at køre en sådan
chip med passiv køling? På den oprindelige processor sidder der ingen blæser - dvs. den sidder ved siden af (40mm Pabst) og blæser
luft ind fra siden.

Hvor voldsom skal profilen i så fald være?

Ifølge denne side http://www.ptt.yu/korisnici/e/l/elsloba/elec.htm afgiver en 133MHz omkring 11-12w, mens en 200MHz afgiver op til
15.5w. Min gamle AMD K6-200 afgav omkring 20w, og den kunne formodentligt ikke køres passivt. Et typisk Geforce 3 kort afgiver vel
ca. det samme - altså også op mod 20w. Tror jeg.

Hilsen
Jens Beltofte Sørensen

Fra : Villy Jensen

Dato : 25-08-02 17:54

> [...]
blæser - dvs. den sidder ved siden af (40mm Pabst) og blæser
> luft ind fra siden.
>
> Hvor voldsom skal profilen i så fald være?

Glem passiv køling på P200 - men der skal ikke så meget til:

Med den største socket 7 profil, jeg har fundet, skal der bare
en 80 mm ventillator med 7 Volt på i nærheden for at holde
profilen under 30°C (og den er ik' te' o' hør' når æ kabinet er o')

(Uden ventillatoren steg megaprofilen ubehageligt over 50°C)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Ole Stigaard

Dato : 25-08-02 19:35

"Villy Jensen" <vje@e-mail.dk> skrev i en meddelelse news:vX7a9.69$XY.1661@news.get2net.dk...

> Glem passiv køling på P200 - men der skal ikke så meget til:
Øhh. jeg har en passivt kølet P-200 stående. Den er født sådan, ikke noget med hjemmefusk her. Jeg har dog haft den skilt ad, og det
ser ud til at processoren er lidt anderledes en de fleste p-200 jeg har set. Den er ikke flad og brun som de "gamle", men har et
felt på 10-15?mm på midten, ligesom de dersens pIII,PIV,AMDhvadvedjegjegbrugerkunintel, så måske har der været en "passiv
køling-venlig" og en standard version?

Ole S.

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 25-08-02 21:04

>Den er ikke flad og brun som de "gamle", men har et
> felt på 10-15?mm på midten

Hmm, det lyder lidt alá CyriX

// Troels

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 26-08-02 10:22

"Ole Stigaard" <stigardNOSPAM@NOSPAM.dk> wrote in message

> [...]
> felt på 10-15?mm på midten, ligesom de dersens
pIII,PIV,AMDhvadvedjegjegbrugerkunintel, så måske har der været en "passiv

Jeg har set et par PMMX, der kører med samme package - altså hvor der er en
aluplade på midten til at montere køleprofil... Det giver en NOGET bedre
varmeoverførsel CPU->Cooler frem for en keramisk package...!

--
/H3nrik V! - Ivrig OverClocker.

A486DX4-133 @ 160 K6-233 @ 262 P75 @ 100 P90 @ 120
Dual P100 @ 133 P133 @ 166 P166 @ 200 P200MMX @ 225 PII-266 @ 333(2.5x133)
C300A @ 504 C366 @ 566 Dual C366 @ 550 C600 @ 1008 PIV1.6A @ 2.56

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-08-02 21:14

> Glem passiv køling på P200 - men der skal ikke så meget til:

Jeg har en PentiumPro 200 Mhz i en Dell PC, som min knægt bruger - den er
også født med passiv køling.
Jeg mener også at vi på mit arbejde har haft en stribe Compaq P200 maskiner,
som også fint nøjedes med køleplader.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Psyman

Dato : 26-08-02 13:09

"Villy Jensen" <vje@e-mail.dk> wrote in message
> [...]
> blæser - dvs. den sidder ved siden af (40mm Pabst) og blæser

> Glem passiv køling på P200 - men der skal ikke så meget til:

Jeg har nu ellers kørt med passiv køling på en P2 350@392 i et par år! Det
var med en køleprofil af en rimelig størrelse og så en ekstra kabinetblæser
(12 db papst)

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 25-08-02 18:21

> [...]
ikke køres passivt. Et typisk Geforce 3 kort afgiver vel
> ca. det samme - altså også op mod 20w. Tror jeg.

Jeg har en gammel compaq presario med en P300 i og ingen blæser, andet end
den der sidder i PSU'en. Men om det kan lade sig gøre med din maskine ved
jeg ikke.
Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002