Lag der har samme placering på skærm, selv~
Fra : Kenneth Brøgger

Dato : 24-08-02 21:19

Jeg skal bruge koden til et lag der skal være samme sted på siden hele
tiden, selv om man scroller ned...

Det er fordi jeg har lavet en "fade" fra baggrund til gennemsigtig... og nu
ville jeg gerne se om man kunne gøre det sådan! :)

Hvis det er fordi I ikke forstår hvad jeg mener har jeg en lille forklaring
her der burde hjælpe på forståelsen...

Jeg har lavet en side hvor jeg ønsker at have et lag på samme placering hele
tiden...

Hvis du går ind på en side hvor man kan scrolle ned... Sætter fingeren på
midten af skærmen og så scroll'er ned... DER hvor din finger er, der skulle
laget være... :)

Forstået?

Ellers så er det vel lige meget... er også lidt svært at forklarer....

Håber I ved hvordan man kan lave det.. :)

Med venlig hilsen
Kenneth Brøgger

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-08-02 01:17

"Kenneth Brøgger" <broegger@pc.dk> writes:

> Jeg skal bruge koden til et lag der skal være samme sted på siden hele
> tiden, selv om man scroller ned...

Ok. Der er en måde at gøre netop det på i CSS: position:fixed .
Dvs. man kan lave en block og placere den et sted i forhold til
det synlige område (viewport) istedet for i forhold til siden som
scroller.

Der er kun et problem: Microsoft har ikke fået det med i IE til
windows endnu, men det virker fint i IE på Mac, Opera og Mozilla :).

(et hurtigt google-tjek giver
<URL:http://developer.apple.com/internet/css/css_fixed.html>)

Alternativet er at lave positionen absolut, og så flytte blokken når
skærmen scroller. Det giver lidt lag mens der scrolles og indtil blokken
bliver flyttet. For et eksempel, se f.eks.
<URL:http://www.infimum.dk/privat/fiksertest.html>

> Det er fordi jeg har lavet en "fade" fra baggrund til gennemsigtig... og nu
> ville jeg gerne se om man kunne gøre det sådan! :)

Det forstod jeg til gengæld ikke :)

/L

Fra : Kenneth Brøgger

Dato : 25-08-02 04:13

Tak.... det var <URL:http://www.infimum.dk/privat/fiksertest.html> sådan det
skulle være... bare UDEN lag... det er vigtigt....

Men tak ellers...