[MSSQL]
Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 24-08-02 21:18

Hej alle.

Jeg er i øjeblikket i gang med at konvertere alle komplicerede forespørgsler
fra mit site om til Stored Procedures, men kommer pludselig i tvivl om
hvornår jeg skal stoppe.

Hvis man ignorerer besværet ved at lave sp'erne, vil jeg så vinde noget
performancemæssigt ved at lave f.eks en "Select * FROM tabel WHERE
felt=værdi" om til en stored procedure? Hvad med en hel normal "Select *
FROM tabel"?

Mvh Mark
--
www.improve.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-08-02 22:10

Som svar på skriblerier forfattet af Mark S. Rasmussen

> [...]
> noget performancemæssigt ved at lave f.eks en "Select * FROM tabel
> WHERE felt=værdi" om til en stored procedure? Hvad med en hel normal

Har du overvejet at tilføje Views til dine konverteringsplaner?
Husk at du ikke kan bruger "order by" i forbindelse med Views

Normalt forekommer statements som "Select * FROM tabel" ikke
Typisk vil du have en fieldlist og en where clause
Where clause kan være statics, her bruger man et view, eller dynamisk og her
bruger man en sp

Du kan sagtens mixe lidt her og der, men efter min ydmyge mening er det
bedst at samle alle database interface ét sted - enten indlejeret i dit
programmeringssprog eller i din database system
Det skulle alt andet lige give bedre overblik

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 24-08-02 22:43

> [...]
> programmeringssprog eller i din database system
> Det skulle alt andet lige give bedre overblik

Jeg ville også gerne samle mine funktioner lidt mere, derfor prøver jeg
netop at få lastet lidt flere opgaver over på DB serveren. Jeg havde ikke
overvejet views, men det vil jeg da gøre nu :)

Tak for forslaget.

Mvh Mark

Fra : OZ

Dato : 24-08-02 22:26

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> skrev:

> [...]
> performancemæssigt ved at lave f.eks en "Select * FROM tabel WHERE
> felt=værdi" om til en stored procedure? Hvad med en hel normal "Select *

Jeg har slev siddet i samme båd som dig og kender alt til dit dilemma...

Min oplevelse er, at simple SELECT ikke giver nogen performance boost hvis
de laves om til en SP, tværtimod tager det ofte længer tid, men vi taler om
millisekunder.
Prøv evt. at teste forskellige simple SELECT sætninger og teste de samme
simple SELECT sætninger som SP gennem EM (Enterprise Manager) og vis
executionplan, det giver dig et billede af at det ofte er hurtigere at lave
simple SELECT uden SP.

Jeg har dog trods dette resultat valgt at lave alt om til SP, det var vel en
princip beslutning for mit vedkommende.

Det gav ikke svar på dit spørgsmål, men jeg håber det hjælper dig videre til
at tage en beslutning.

Oz

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 24-08-02 22:44

> Det gav ikke svar på dit spørgsmål, men jeg håber det hjælper dig videre
til
> at tage en beslutning.

Det skal det nok gøre, tak for forslaget.

Mvh mark

Fra : Jakob Andersen

Dato : 25-08-02 02:13

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> wrote
> [...]
> performancemæssigt ved at lave f.eks en "Select * FROM tabel WHERE
> felt=værdi" om til en stored procedure? Hvad med en hel normal "Select *

Lige en indskudt bemærkning: Undgå SELECT *, det kunne jo være et du på et
tidspunkt tilføjede nogle kolonner som du ikke ønskede ud i alle dine
udtræk..

--
Jakob Andersen
http://www.stresscd.dk/ - Udnyt stress positivt

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 25-08-02 09:35

> Lige en indskudt bemærkning: Undgå SELECT *, det kunne jo være et du på et
> tidspunkt tilføjede nogle kolonner som du ikke ønskede ud i alle dine
> udtræk..

Yep, i know. Det var mere for at hurtigt vise hvad jeg mente. Mine udtræk er
også som "Select Felt, felt2, felt3, feltx". Men det gør vel ingen forskel
på om jeg burde lave dem om til SP's?

Mvh Mark
--
www.improve.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-08-02 09:49

> [...]

> udtræk er også som "Select Felt, felt2, felt3, feltx". Men det gør
> vel ingen forskel på om jeg burde lave dem om til SP's?

En mulighed var at skrive "select <fieldlist> from <table>"
Ikke møntet på dig specielt

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 25-08-02 13:29

> En mulighed var at skrive "select <fieldlist> from <table>"
> Ikke møntet på dig specielt

Select... fieldlist?

Hvad mener du? :)

Mvh Mark

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 25-08-02 14:02

> Hvad mener du? :)

Ahh, nu fatter jeg den sørme selv ;). Pointe taget til følge.

mvh Mark