Multihjul købes
Fra : Martin Nielsen

Dato : 24-08-02 18:43

Jeg er på jagt efter 2 multihjul til trolling. Hvis der er nogen som har
nogle til salg er jeg interesseret. Helst Ambassadeur men ikke noget krav.

/Martin

Fra : Michael

Dato : 24-08-02 20:07

tjek den her link.
http://dk.auctions.yahoo.com/dk/auction/1008055653?aucview=list

Fra : Anders & Berit

Dato : 25-08-02 02:05

Nu er det her forkert gruppe. Hører hjemme i

Jeg har 2 af disse iflg. nedenstående link. Mail hvis du er interesseret.

Fra : SGF

Dato : 25-08-02 19:45

Tja....køb og salg er OT men....

Det er vel helt ok at udtrykke sin undren over, at sælger beskriver et
Ambassadeur 5500 som værende (citat):"Perfekt hjul til let trolling eller
pirkefiskeri, kraftigt medefiskeri f. eks. med agnfisk og tungt spin."
Er der virkelig nogen, der ved deres 5 fulde vil mishandle et 5500 ved at
bruge det til pirkefiskeri??? Jeg ville holde ig LANGT væk fra et hjul, der
har fået denne behandling!!!!
Iøvrigt er 6000- eller 7000-modellerne efter min mening langt bedre egnet
til trolling, agnfiskeri, kastefiskeri på sundet osv. En 5000 er til
kystfiskeri med mindre agn, spinnefisker efter gedder mv. Det er sq SYND at
mishandle sådan et hjul!!!

Mvh
Søren

Fra : Anders & Berit

Dato : 26-08-02 03:08

Tjah Søren, det kan være din ydmyge mening. Men hvis du havde læst
ordentligt , ville du have set, at det er spritnye hjul, aldrig brugt. Så
hvorfra mishandlingen.

Og hvis vi så skal gå til det tekniske, vil jeg gerne have en nærmere
forklaring på styrkeforskellen i en 5000 og en 6000. For eneste forskel er,
at 6000 har bredere spole, og derfor nødvendigvis længere aksel og stativ.
Så hvis der endelig skulle være en forskel på styrken, var det nok til gunst
for 5000'eren idet et smallere stativ, sandsynligvis er mere
vridningsstabilt. Desuden sidder der i endegavlen på en 6000 en knarre.

Så meget om forskellen. Så hvis linekapaciteten rækker, er en 5000 meget
velegnet. Og siden disse hjulstørrelser udvikledes, er der sket en voldsom
udvikling af linerne.

I øvrigt kan du overføre det samme forhold til 4000 størrelsen, som i øvrigt
er den størrelse, jeg bruger til grov gedde med agnfisk.

Jeg bruger 6000 størrelsen til surffiskeri, men det er sgu ikke pga.
styrken, men fordi jeg tømmer en 5000 for 0,40 line i kastet.

Anders

Fra : SGF

Dato : 26-08-02 19:46

Svar i teksten:

> Tjah Søren, det kan være din ydmyge mening.

Hovhov - du kan kalde din egen mening for ydmyg - min er lige så god som
din!!

Men hvis du havde læst
> ordentligt , ville du have set, at det er spritnye hjul, aldrig brugt. Så
> hvorfra mishandlingen.

Godt så....hvis de ikke er brugt, er de vel heller ikke mishandlet.

> Og hvis vi så skal gå til det tekniske, vil jeg gerne have en nærmere
> forklaring på styrkeforskellen i en 5000 og en 6000.

Jeg menes ikke at have påstået, at en 6000 er stærkere end en 5000 - bare at
den er bedre egnet til trolling mv. Jeg ville som nævnt ALDRIG bruge en af
de to modeller til prikefiskeri.

> [...]
gunst
> for 5000'eren idet et smallere stativ, sandsynligvis er mere

Så langt har du ret!!

Desuden sidder der i endegavlen på en 6000 en knarre.

Nemlig - og det er derfor, den er bedre til trolling og agnfiskeri - omend
jeg må medgive dig, at jeg ikke kan give en vandtæt forklaring på, at jeg
vil foretrække en 6000 fremfor en 5000 til kastefiskeri på sundet (har
stadig ikke nævnt pirkefiskeri).

> Så meget om forskellen.

Ja.

Så hvis linekapaciteten rækker, er en 5000 meget
> velegnet.

Velegenet??? Til hvad??? En 5000 er et dejligt hjul men til pirkefiskeri???

Og siden disse hjulstørrelser udvikledes, er der sket en voldsom
> udvikling af linerne.

Afgjort!

> I øvrigt kan du overføre det samme forhold til 4000 størrelsen, som i
øvrigt
> er den størrelse, jeg bruger til grov gedde med agnfisk.

Well - nogen er til konen og andre til datteren.....

> Jeg bruger 6000 størrelsen til surffiskeri, men det er sgu ikke pga.
> styrken, men fordi jeg tømmer en 5000 for 0,40 line i kastet.

Meget forståeligt - jeg ville igen vælge en størrelse over dig - en 7000.

Mvh
Søren

Fra : -- kent --

Dato : 26-08-02 20:19

On Mon, 26 Aug 2002 20:46:27 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> "SGF"
<sgfrede(removethis)@post10.tele.dk> wrote:

<klipp>

>Meget forståeligt - jeg ville igen vælge en størrelse over dig - en 7000.

6000-storleken till surffiske/kustmete och till fiske i södra delen av
Öresund.

7000-storleken till fiske i norra delen av Öresund (från Ven och uppåt).

9000-storleken till fiske på vintern vid Helsingborg-Helsingör.

Fra : Anders & Berit

Dato : 26-08-02 23:55

..

> [...]
>
> 7000-storleken till fiske i norra delen av Öresund (från Ven och uppåt).
>
> 9000-storleken till fiske på vintern vid Helsingborg-Helsingör.

Nå.

Fra : Anders & Berit

Dato : 26-08-02 23:54

I forlængelse af ovennævnte.

5 og 6000 egner sig til let pirkefiskeri. De er som oftest tilstrækkelige på
Storebælt fx. med pirke op til 250g.

Jeg kan ikke se nødvendigheden af knarren ved trolling, da clipsen jo
udløser. Ved agnfisk en fordel ja.

Hvorfor en 7000 til surf? Enten fisker du på ekstrem grov bund, eller også
har du brug for en forklaring på kort kastelængde. Til surf er det hjul uden
linefører det drejer sig om.

http://www.dansksurfcastingklub.dk

Mvh
Anders

Fra : SGF

Dato : 27-08-02 20:23

Jamendog - sikke da en diskution om multiruller, jeg har rodet mig ud i....
Here goes - svar i teksten:

> I forlængelse af ovennævnte.
>
> 5 og 6000 egner sig til let pirkefiskeri. De er som oftest tilstrækkelige

> Storebælt fx. med pirke op til 250g.

Med andre ord...250g bly på en uelastisk fletline og et Ambassadeur 5000 er
ok??? Kan du overhovedet forestille dig de kræfter, der vrider i alle
tænderne på hjulet?? Det er ikke fight eller for den sags skyld oprulning af
grejerne, der bekymrer mig, men selve prikebevægelserne......jeg har MASSER
af små multiruller, der pludselig ikke længere har bakstop efter sådan en
behandling - det er de simpelthen ikke lavet til. Hjulstørrelse er ikke KUN
et spørgsmål om linekapacitet.
Jeg er helt klar over, at man kan beskytte hjulet lidt ved at have
knækpølsen på spolen mens man pirker, men alligevel....NEJ SQ!!

> Jeg kan ikke se nødvendigheden af knarren ved trolling, da clipsen jo
> udløser. Ved agnfisk en fordel ja.

Tjaa...jeg synes (igen bare en personlig holdning), at det er rart at kunne
høre, når man har hug - selvfølgelig især på overfladestængerne.

> [...]
> har du brug for en forklaring på kort kastelængde. Til surf er det hjul

Igen tænkte jeg mest på agnvægten . Jeg kan lige forstille mig lyden af en
en 5000, der bliver tilkoblet ved en smutter midt i kastet - med 200g bly
v/300kmt. Vi to bliver nok aldrig enige - men prøv at se, hvilke modeller,
producenten anbefaler til de forskellige kastevægte!!

Mvh
Søren

Fra : ** kent **

Dato : 27-08-02 22:16

On Tue, 27 Aug 2002 21:23:28 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> "SGF"
> [...]

>Jeg er helt klar over, at man kan beskytte hjulet lidt ved at have
>knækpølsen på spolen mens man pirker, men alligevel....NEJ SQ!!

Det är inga problem med att använda en Ambassadeur 6000 med flätlina och
150-250 grams pilkar. Jag har själv gjort det många gånger. Problemen
uppstår inte förrän man får en riktigt stor torsk på och skall veva in den,
för bromsen håller inte. Det är då man behöver en 7000 eller större.

<klipp>

> [...]
>v/300kmt. Vi to bliver nok aldrig enige - men prøv at se, hvilke modeller,
>producenten anbefaler til de forskellige kastevægte!!

Tiotusentals engelska surffiskare har i årtionden använt Ambassadeur
6000-rullar (som frånsett spolbredden är samma som 5000) utan problem. Du
har med andra ord fel. Har du provat det själv någon gång?

Fra : Anders & Berit

Dato : 27-08-02 23:57

Bravo Kent.

I øvrigt holder en 7000 heller ikke til utidig indkobling lige efter kastet
er gået. For at undgå dette modificerer man autotilkoblingen af spolen,
eller modererer sit kast. Og hvad producenten angår, reklamerer ABU jo netop
i sit katalog for C3CT Elite og Mag Elite til surf. Danmarks kasteelite
bruger 5500 C3CT Mag Elite til 125 g med 0,28 line. Og hvis du endelig har
behov for et groft hjul til surf (fx. Middelfart ved gl. Lillebæltsbro)
anbefaler jeg Mörrum 7700 CT, Penn 535 Mag eller Daiwa SL 20/30 H.

Og til sidst Søren. Bagstoppet på en C3 ligger i rullelejet, og de skal nok
holde. Det er som Kent siger, at med en meget stor fisk, holder slirebremsen
bare ikke til at man uden videre pumper op som en kran. Den slirer, men går
ikke i stykker.

Anders

Fra : SGF

Dato : 29-08-02 20:00

Endnu et svar i teksten....

> Bravo Kent.
>
> I øvrigt holder en 7000 heller ikke til utidig indkobling lige efter
kastet
> er gået.

Rigtigt, men konstruktionen er da indiskutabelt stærkere!

> [...]
netop
> i sit katalog for C3CT Elite og Mag Elite til surf.

Vidste jeg ikke.....
Surf er som det sikkert fremgår ikke lige min type fiskeri.

Danmarks kasteelite
> bruger 5500 C3CT Mag Elite til 125 g med 0,28 line.

Når du siger kasteelite, mener du så længdekast eller egentligt fiskeri?

Og hvis du endelig har
> behov for et groft hjul til surf (fx. Middelfart ved gl. Lillebæltsbro)
> anbefaler jeg Mörrum 7700 CT, Penn 535 Mag eller Daiwa SL 20/30 H.

Ikke nogen dårlig anbefaling - men hvad er der galt med en "almindeig" 7000?

> Og til sidst Søren. Bagstoppet på en C3 ligger i rullelejet, og de skal
nok
> holde.

Nu snakker vi C3 og ikke "bare" 5000/6000 i almindelighed?

Det er som Kent siger, at med en meget stor fisk, holder slirebremsen
> bare ikke til at man uden videre pumper op som en kran. Den slirer, men
går
> ikke i stykker.

Well - dine meninger er vel lige så gode som mine - omend jeg stadig ikke er
enig.

Mvh
Søren

Fra : Anders & Berit

Dato : 30-08-02 07:46

Hej Søren.

Ja vi snakker C3, hele tråden startede ved et 5500 C3.

Der er ikke noget i vejen med et alm. 7000 til surf. Men lineføreren koster
kastelængde. Har du ikke behov for de ekstra meter er den fin.

5500 Mag med 0,28 er længdekast. 6000 str. til fiskeri pga linekapaciteten.
0,28 med tunge bundrigger dur kun på meget ren bund.

Jeg har gjort det før. Er du interesseret i surf så se her

http://www.dansksurfcastingklub.dk

Der er mange måder at gøre tingene på.

Anders

Fra : Finn Nielsen

Dato : 25-08-02 10:35

Hej - du kan altid sætte din annonce ind på Fiskebørsen på Nordjydsk
Havørredfiskeri NJHF på adressen www.seatroutfishing.dk - det er her de
hurtige handler...

God fornøjelse
Finn, NJHF