Intet netkort efter Kernel kompilering
Fra : Michael Andreasen

Dato : 24-08-02 18:49

Hey. Efter at have kompileret en 2.4.19 kernel har jeg intet netkort. dvs.
netkortet eth0 er "up" efter boot, men eth0 har ikke noget ip, netmask
o..s.v. Jeg mistænker det har noget med DHCP at gøre :ø]

Nogen der ved hvad jeg evt. mangler i min Kernel.

Mvh
Michael Andreasen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 24-08-02 19:05

Michael Andreasen wrote:
> [...]
> o..s.v. Jeg mistænker det har noget med DHCP at gøre :ø]
> Nogen der ved hvad jeg evt. mangler i min Kernel.

Næ. Det er kun dig selv der kan finde ud af det ved at kigge din
kernekonfiguration igennem. Har du valgt driveren til netkortet?

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:

Fra : Michael Andreasen

Dato : 24-08-02 19:29

"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote in message
> Næ. Det er kun dig selv der kan finde ud af det ved at kigge din
> kernekonfiguration igennem. Har du valgt driveren til netkortet?

Ja det tror jeg da :) Jeg har valgt Realtek8139 3 forskellige steder under
nic support. Det ser også ud til at eth0 er oppe så den accepterer netkortet
og jeg kan køre f.eks.

ifconfig eth0 192.168.0.1

uden problemer.

Lidt underligt.

mvh
Michael Andreasen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 24-08-02 21:36

Michael Andreasen wrote:
> [...]
> nic support. Det ser også ud til at eth0 er oppe så den accepterer netkortet

Nå, men hvordan manifesterer dit problem sig så? Hvis folk her skal
kunne hjælpe dig, er du nødt til at være ret præcis.

Fra : Michael Andreasen

Dato : 24-08-02 23:35

> Nå, men hvordan manifesterer dit problem sig så? Hvis folk her skal
> kunne hjælpe dig, er du nødt til at være ret præcis.

ok.. normalt mener jeg selv at jeg er rimelig god til at forklare mit
problem og kræver da også det af andre, men hvis det ikke var godt forklaret
så prøver jeg igen:

Den booter normalt
Men netkortet (eth0) er oppe, men har ingen ip adresse - som det burde få
via TeleDK's ADSL server
netkortet er konfigureret i /etc/network/interfaces med dhcp
netkortet virker, fordi jeg kan give netkortet en ip manuelt via ifconfig
kommandoen
så fejlen ligger altså i init af DHCP/eth0

selve min / partition virker fínt med en original Debian kernal. Den booter
fint og giver eth0 sin ipadresse uden problemer.

Mvh
Michael

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-08-02 23:40

In article <ak91n9$913$1@sunsite.dk>, Michael Andreasen wrote:

> [...]
>
> Den booter normalt
> Men netkortet (eth0) er oppe, men har ingen ip adresse - som det burde få

DHCP forudsætter et par options i Networking options, jeg mener det er
bl.a. Socket Filtering der skal slås til. Så hut jeg visker brokker
dhclient sig over dette i sin logfil, hvis du ikke har slået det til.

--
Andreas Plesner Jacobsen | To be who one is, is not to be someone else.

Fra : Steffen Fischer

Dato : 25-08-02 09:48

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> DHCP forudsætter et par options i Networking options, jeg mener det er
> bl.a. Socket Filtering der skal slås til. Så hut jeg visker brokker
> dhclient sig over dette i sin logfil, hvis du ikke har slået det til.

Jeg havde præcis samme problem for et par uger siden, men opdagede så i
syslog'en følgende:

Aug 8 23:59:37 debian dhclient-2.2.x: socket: Protocol not available -
make sure CONFIG_PACKET and CONFIG_FILTER are defined in your kernel
configuration!

Det var således blot et spørgsmål om at jeg havde glemt at kompilere
Socket Filtering ind i kernen.

Generelt er det en god ide at tjekke sine logs når man har et problem -
ofte kan man få en bedre overblik over hvad der er galt.

mvh Steffen

Fra : Michael Andreasen

Dato : 25-08-02 10:55

"Steffen Fischer" <steffen_fischer@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> Generelt er det en god ide at tjekke sine logs når man har et problem -
> ofte kan man få en bedre overblik over hvad der er galt.

ok det prøver jeg så senere idag. Mht til logs har du fuldstændig ret. Jeg
har bare p.t. ikke den store erfaring (=nul) med Debian og vidste ikke lige
hvor heg skulle kiige (messages måske??) Det burde jeg selvf. have gjort

Mvh
Michael Andreasen

Fra : Michael Andreasen

Dato : 25-08-02 17:30

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> wrote in message
> "Steffen Fischer" <steffen_fischer@ofir.dk> wrote in message

Det var det der skulle til - nu kører det.. tak for hjælpen!

Mvh
Michael Andreasen