Kan ikke starte op
Fra : [6800] B. Rosch

Dato : 24-08-02 18:59

Håber dette er den rigtige gruppe ellers hjælp mig til den rigtige hurtigt.

Min Dell Dimension 8100 1,3 ghz 384 mb RDram 2 x 40 gb HD, diskette, Cd rom
drev og brænderdrev vil ikke starte op efter jeg sidst lukkede den ned til
dvale. Da den blev lukket ned virkede alt perfekt (og har gjort det længe)

Den kører Bios A 09 igennem, og kommer så med teksten try f1 for boot retry
or f2 for setup utility.

F1 giver ikke andet resultat

F2 viser der ikke er installeret hverken de to harddiske eller CD rom eller
brænderdrev på trods af den under opstart af bios tænder lyset i den røde
(CD rom) gule (brænder) og grønne lampe (fælles for de to HD)

Norton antivirus er opdateret pr. 23 aug og bliver det dagligt via Norton
intilligent updater

Jeg bruger win xp pro dk som sidst er opdateret med 2 opdateringer pr. 22
aug. og TDC BB (ADSL 512/128)

Har prøvet at slukke direkte for strøm på både computer og kontakt med samme
negative resultat.

Hvem kan hjælpe mig?

Dette er sendt via min bærbare computer, så jeg hurtigt kan modtage jeres
hjælp.

Bjarne
Fjern no spam i mailadresse
Denne mail er kontrolleret med Norton Antivirus 2002

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-02 19:45

[6800] B. Rosch wrote:
> Håber dette er den rigtige gruppe ellers hjælp mig til den rigtige hurtigt.

Du har ramt rigtigt.

> Min Dell Dimension 8100 1,3 ghz 384 mb RDram 2 x 40 gb HD, diskette, Cd rom

Dell giver vel 1 års telefonsupport på deres computere, og 2 års
reklamationsret..?

> F2 viser der ikke er installeret hverken de to harddiske eller CD rom eller
> brænderdrev på trods af den under opstart af bios tænder lyset i den røde
> (CD rom) gule (brænder) og grønne lampe (fælles for de to HD)

Er det tilfældigvis IBM 75GXP eller 60 GXP diske?

En anden tanke: jeg var ude for at kablet til harddisk og CD-ROM drev
var faldet af under transport, i en computer jeg havde fikset for nylig.
Men det lyder knap så sandsynligt at begge kabler falder af på én gang.
Garantien ryger måske hvis du åbner for at kigge i den, så få fat i
Dell, og hør hvad deres supporter siger til det.

Fra : [6800] B. Rosch

Dato : 24-08-02 19:47

greylion snabel-a gmx.net" <"greylion snabel-a gmx.net wrote:

> [...]
> én gang. Garantien ryger måske hvis du åbner for at kigge i den, så
> få fat i Dell, og hør hvad deres supporter siger til det.

Jeg har 3 års on-site garanti, så der er små 2 år tilbage, men de svarer
først mandag, jeg har sendt mail til Dell support, men du ved familiefreden
.

Jeg ved ikke modellen på de 2 x 40 gb IBM diske, men jeg ved det er ide 100
og 5400 rpm, hvis det siger noget.

Computeren har ikke været flyttet det mindste meget længe og jeg ved ikke
nok om det indvendige til jeg tør rode der og ved ikke om garantien så
ryger. Håber det ikke for det er en kollega som har sat den sidste 40gb HD i
og håber.

Fra : Jørgen Klindt Anders~

Dato : 24-08-02 20:05

dette skulle nok haveværet i news group dk.edb.system.ms-windows eller
bare dk.edb.system.
Men ok det lyder som om din bios har tabt tråden ------
Hvis du ved hvordan du går ind i bios så sæt den til at loade bios default.
kør harddisk autodetekt og se om den finder hd drevene igen.

Hvis ikke du ved hvordan du går ind i bios, er det bedste råd nok at lade
pc være pc og ringe til dell på mandag.

medfølene hilsen
Jørgen Klindt

Fra : [6800] B. Rosch

Dato : 24-08-02 20:45

Jørgen Klindt Andersen wrote:
> [...]
>
> Hvis ikke du ved hvordan du går ind i bios, er det bedste råd nok at
> lade pc være pc og ringe til dell på mandag.

Jeg tør ikke begynde på det uden en med forstand på den slags er i røret
eller helst kommer. Jeg har lige fået mail fra KKN som kunne fortælle det
var problem med chipset og jeg blot skulle defaulte NAVRAM, og restore
default i bios iht. DELL DOC FA 1035262, HO 1045429 og FA 1023538 af 6 AUG
2002, men efter at have hentet disse engelske doc tør jeg slet ikke selv gå
i gang, men må vente og se hvad DELL support siger på mandag.

Resultat fra DELL skal jeg nok fortælle om i denne tråd.

Jeg siger tak til alle jer der har prøvet at hjælpe.

Fra : [6800] B. Rosch

Dato : 26-08-02 15:48

[6800] B. Rosch wrote:

> [...]
> hvad DELL support siger på mandag.
>
> Resultat fra DELL skal jeg nok fortælle om i denne tråd.
>
> Jeg siger tak til alle jer der har prøvet at hjælpe.

Som lovet her er så forklaring fra Dell, som fik min computer i gang igen,
med sædvanlig god service fra support.

*Brug aldrig dvale på permanente computer* kun til bærbare når du bruger XP

Der blev herefter afinstalleret alle forbindelser til slaveharddisk, CD og
brænderdrev, startet op på win xp bootdiskette. Gik i Bios og chekkede den
nu kunne se HD, derefter blev slaveHD, CDromdrev og tilsidst brænderdrev
installeret et efter et med kontrol i bios og ja så kører alt igen.

Support sluttede med at bede mig fortælle til alle at de skulle ikke bruge
dvale andet end til bærbare, selv om deres ,computer understøtter dvale, for
de har så mange fejl på grund af det.

Nå hurra her er familiefreden genoprettet og alle er glade for vi har købt
et mærke hvor vi igen har fået god service af support.