Add user i Solaris 9
Fra : rondo

Dato : 24-08-02 14:14

I forbindelse med installation af Sun's Solaris 9 har jeg brug for at kunne
tilføje nye brugere, men jeg ved ikke hvordan, jeg gør dette. Er der nogen,
der har et link til et sted, hvor jeg kan læse om dette eller evt. selv kan
hjælpe mig?

På forhånd tak...

rondo (remove x's from e-mail address)
___________________________
I'm the captain on this ship......
and I have my wife's permission to say so

Fra : Jan Birk

Dato : 24-08-02 18:36

> [...]
> der har et link til et sted, hvor jeg kan læse om dette eller evt. selv kan

Du kan bruger manualesiderne:

# man useradd

Der vil du se er det er mange muligheder, kort kan du gøre således:

useradd -u _UID -g _GID -d _HOME -m -c "_HVEM" _BRUGERNAVN

Hvor følgende er:

_UID = Et ledigt userID (Se i /etc/passwd)
_GID = Et eksisterende gruppeID (Se /etc/group)
_HOME = Katalog hvori brugere skal bo (F.eks: /export/home/BRUGERNAVN)
_HVEM = Bruger oplysninger (F.eks. "Peter Hansen")
_BRUGERNAVN = Brugerens brugernavn (F.eks. 'ph')

Husk efterfølgende at giver brugeren et password: passwd BRUGERNAVN

/Jan

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 26-08-02 14:55

Jan Birk <jb@amukbh.dk> writes:
> [...]
> _GID = Et eksisterende gruppeID (Se /etc/group)
> _HOME = Katalog hvori brugere skal bo (F.eks: /export/home/BRUGERNAVN)

/home/BRUGERNAVN, tak. Derudover:

echo "_BRUGERNAVN `hostname`:/export/home/&" >> /etc/auto_home
mkdir /export/home/_BRUGERNAVN
chown _BRUGERNAVN:_GID /export/home/_BRUGERNAVN
chmod a=rx,u+w,g+s /export/home/_BRUGERNAVN
--
Lars Balker Rasmussen "Special is bad."